{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.891 visninger | Oprettet:

Carsten R
Carsten R
Følger: 1 Emner: 21 Svar: 50

Ondt i ryggen {{forumTopicSubject}}

Hej,

jeg er for kort tid siden begyndt at cykle på racer. Men på ture over 25 km får jeg ondt i ryggen, eller lænden. Er detnormalt for en nybegynder? Hvad kan jeg gøre, sidder jeg forkert, eller er det et spærgsmål om styrketræning af ryggen?

Carsten

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ondt i ryggen
  • #1   25. aug 2012 kan meget vel være et indstillingsproblem, jeg havde selv det problem,
    men efter jeg har stillet min cykel ind, samt fået godt råd fra venner og proffs,
    er det afhjulpet, kun ved at ændre indstillingen af cyklen.

denne her hjalp en del på dit problem.
    http://aktivtraening.dk/cykel

• #2   25. aug 2012 Har selv haft samme problem da jeg startede, med at cykle, sidste efterår, og igen her i foråret. Jeg blev øm i lænden efter ca. 30km., fik direkte ondt efter ca. 40km., og når jeg nærmede mig de 50km. havde jeg absolut ikke lyst til at cykle længere. Havde faktisk problemet så længe, at jeg slet ikke kunne gennemskue hvordan i helvede andre kunne cykle mere end 100km uden problemer!!!

I løbet af i år har jeg stille og roligt øget distancen, så jeg uden problemer cykler træningsture på 60-80km. uden ubehag. Jeg har sågar cyklet 100km. "Rundt om Horsens" i Søndags, og der var det ikke ryggen der var træt. Til gengæld synes jeg stadig at jeg kan mærke en snert i lænden, når jeg cykler en kortere tur på en times tid, med max. intensitet. Tror det skyldes at jeg spænder i lænden når jeg træder hårdere i pedalerne, samt at jeg kører med så høj puls, at musklerne syrer til.

Så ja, tror det er normalt for nybegyndere at få ondt i lænden, når man begynder på racercykel. Så med mindre der er noget galt med størrelsen eller indstillingen af din cykel, tror jeg simpelthen at det skal cykles væk smiley Styrketræning af ryg og mave kan sansynligvis også hjælpe på problemet.

• Carsten R
    Carsten R Tilmeldt:
    jul 2012

Følger: 1 Emner: 21 Svar: 50
    #3   25. aug 2012 Nu har jeg kigget den guide igennem, og er i tvivl med størrelsen. Har en nishiki i stelstørrelse XL og har fået fortalt at den passer til min størrelse, (194 cm) Men når jeg så måler efter den guide, som siger jeg skal måle fra midt krankboks, til midt der hvor overrøret går ind på saddelrøret er der kun 54 cm. Nishiki selvsiger at en XL svare til 58 cm.

Ud over det så ar min frempind umiddelbart for lang, så der vil jeg prøve at sætte en lidt kortere på og se om det giver lidt forskel. og ellers er det bare tilvæning og træning der må til så smiley

Tak for hurtig hjælp smiley

• #4   25. aug 2012 kan se nishiki måler deres cykel fra bunden af krank til top stel ved saddelrør, normalt måler man midt krank til top stel ved saddelrør.

• #5   26. aug 2012 Din Nishiki har garanteret stor hældning på overrøret, og dermed skal du ikke måle til der hvor overrøret går ind på sadelrøret.

Uddrag fra Dennis's link:
    Har rammen et hældende overrør, måler du en vandret linje fra midten af samlingen på kronrøret og overrøret C til sadelrøret eller -pinden B, hvor punktet markeres med tape. Herefter er det nemt at måle fra midten af krankboksen op til tapen.

• #6   26. aug 2012 xl passer din højde

• Casper B
    Casper B Tilmeldt:
    aug 2011

Følger: 1 Cykler: 1 Svar: 27
    #7   26. aug 2012 http://www.youtube.com/watch?v=3ov6sL53SwE

Disse øvelser kan uden tvivl hjælpe dig til at styrke din core, og muligvis afhjælpe problemer

• #8   26. aug 2012 tjek evt også om du har en korrekte længde frempind og lignende, min frempind er cirka 2 cm for lang lige nu, og jeg får rigtig ondt

Kommentér på:
Ondt i ryggen

Annonce