{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  26 vs 29
  • #1   4. aug 2013 signifikant...

  • #2   4. aug 2013 Ja smiley har aldrig fortrudt at komme op på 29" hjul smiley


  • #3   4. aug 2013 Lars K:
    Det skal lyde overbevisende!
    Og alle mennesker ved, at jo finere akademisk sprog, desto bedre hold er der i udsagnet!
    At det så kun er det enkelte ord som går igen, er så hvad det er. smiley


  • #4   5. aug 2013 Jeg læste forleden i en cykel relateret blad om en test mellem 26", 27,5" og 29" hjul. Som de beskrev ruten indholdt den en stejl op- og nedkørsel, samt en sektion med heftige sten og rødder. Cyklerne var meget ens og i samme prisklasse, dog med forskellige hjul størrelser. De havde rigtig menge test personer, fra elite til amatører. Testen kom frem til at 26" hjul er hurtigst i tørt føre. 26" var 1,6% hurtigere end 27,5" og 4,5% hurtigere end 29". Men i vådt føre var 29" klart den hurtigste, 4,7% hurtigere end 27,5" og hele 5,9% hurtigere end 26"

  • #5   5. aug 2013 Jeg læste det i den polske udgave af bike-board, desværre er artiklen ikke tilgængelig på deres hjemmeside.

  • #6   5. aug 2013 Teori og praksis hænger jo ikke altid sammen, men har jeg testet 26" og 29" på den samme træningsbane/rundstrækning (3-4km) flere gange. Hver gang var 29" ca 1min hurtigere. Så nu har jeg 2x 29" HT

    Jeg forstår de folk der ikke synes de sidder godt på en 29" og derfor ikke opnår bedre eller hurtigere fart. For dem er 26" måske stadig hurtigere, selvom diverse test måtte sige noget andet. Men Stefan R og en masse andre har, og flere har haft, en konservativ holdning og skepsis mod 29". Jeg har hørt cykelhandlere opfordre til ikke at købe 29", hvilket siger noget at de personer ikke har særlig stor erfaring. Moralen er at man ved ikke om det er bedre før man har prøvet det.


  • #7   5. aug 2013 Kasper K - for os der ikke har et pengetræ i have tror jeg nu man får de bedste tider med en 26" hvis budgettet er max 10k
    Jeg indrømmer gerne at jeg vil have en 29", de koster bare hvis udstyret skal være bare nogenlunde smiley


  • #9   6. aug 2013 hvem siger det er min?

    og du har da helt ret det er fra helt samme undersøgelse smiley


  • #11   6. aug 2013 Selvfølgelig kan den bruges, og forstå ikke hvorfor du mener du ikke kan fået ud af det fordi du er under 175cm. Alle mærker inde for free ride enduro osv præsentere 27.5 og 29 i disse tider for alle størrelser. Så det er da noget fis at større hjul ikke kan bruges.

  • #12   6. aug 2013 172cm og på en 26" hvilket for mig var håbløst.

    Jeg er stadig 172 og nu på 29" og har aldrig haft så meget glæde ved at jokke den rundt i skoven. Skal stadig lære de snævre manøvrer......men de store hjul giver mig et meget bedre flow men væsentlig mindre bump og styrt.

    Er ikke et sekund i tvivl om at store hjul har hjulpet mig......:)


  • #14   7. aug 2013 Arrrhhh gamle canti bremser savner jeg på ingen måde.

    Men du har da ret i noget af det med going back to the roots.

    Gad vide hvordan verden havde set ud idag hvis Ritchey han havde satset endnu hårde på 650b frem for 26.

    Min næste mtb bliver da også en 650b stål ritchey ramme. Men det er mest fordi jeg ikke bryder mig om de dropouts der er på 29eren smiley


  • #15   7. aug 2013 Martin undersøgelsen drejer sig jo ikke om behov de er fuldstændig underordnet i denne sammenhæng.

    Kun, er 29 hurtigere end 26?


  • #17   7. aug 2013 DaveB, det ville jo være usagligt hvis undersøgelsen, som den Århus Uni har lavet, skulle forholde sig til om 29" er det rigtige valg for den enkelte rytter. Men måling af den energi og tid der skal bruges til at bringe en cykel (med rytter) fra pkt A til pkt B er et perfekt udtryk for hvor godt eller dårligt dette måtte være. Det kan så godt være at rytteren synes det er pisse irriterende at sidde på den 29" cykel, men det er det målbare resultat der er interessant da det er uden testpersonens bias. Testen er jo uden interesse for dem hvor tiden ikke betyder noget, men det er jo af relevans for dem der måtte gå med den overvejelse om teorien bag større hjul holder, om de skal vælge det ene eller det andet hvis tiden er deres mål.

    Amatørjournalistik er det ikke da de netop forholder sig til en videnskablig undersøgelse der er publiceret. Så ville mange lave amatørjournalistik.

    Men det er utroligt som 26 vs 29 kan dele vandene og bringe sindet i kog hos dem der køre 26".



Kommentér på:
26 vs 29

Annonce