{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  26 vs. 29"
  • #1   17. nov 2012 Prøv en 29'er også bestem dig. Det kun dig selv der kan vurdere!

  • #2   17. nov 2012 29 uden tvivl.

    ALT er et skridt op af stigen. Tror dog at du skal gå efter en der er så let som muligt på hjul og cyklen generelt, Altså set i forhold til at hvis du kommer fra en 26er på 11 kilo, så skal din 29er ikke veje mere end det du kommer fra.


  • #3   17. nov 2012 Vil du ikke nok prøve at bruge søge funktionen eller Feks Google. Det er trods alt en diskussion der har kørt utallige gange på samtlige cykel sites verden over.

  • #4   17. nov 2012 Ta og læs denne test.. (link fjernet)

    Eneste der er sket siden er at der er masser af 27.7" dele for 2013 og allerede nu.


  • #5   17. nov 2012 Google, youtube og cykelgalleri.

    SØG! Der findes så mange emner, videoer, guides, og anmeldelser smiley


  • #6   17. nov 2012 Jeg har lige læst den test, som Carsten har linket til. Den beskriver rigtig fint fordelen ved større hjul. I testen vinder en 27,5", men som det også står i testen, så skal man vælge en 29", hvis man kører i mere fladt og kendt terræn. Jeg vil påstå, at langt de fleste danskere kører 95% af deres tid på relativt fladt terræn, med måske en lille bakke hist og pist, og på grusstier/asfalt/skovstier.

    Dem der taler imod 29" er dem som lige har købt en dyr 26" og aldrig har prøvet at køre på en 29"......Deres væsentligste argument imod en 29" er at de er grimme med de store hjul. Men jeg må sige, at efter jeg har vænnet mig til min egen 29", så synes jeg pludselig, at min egen 26" virker lidt lille, ja næsten tøset.


  • #7   18. nov 2012 Jack

    Det modsatte kan så også siges at dem som har en dyrt købt 29" ikke vil indrømme de har spildt deres penge eller som du også nævner at det skyldes at de ikke har prøvet det men det gælder så også dit svar omkring 27.5" så et eller andet sted er der ikke et ordentligt svar som kan tilfredsstille alle...der er kun en måde og det er at prøve alle, der er dog efterhånden en del test hvor 27.5" vs 29" som har samme resultat som denne...nogen er til jordbær is andre vanille fælles er at man må smage før man ved hvad der smager bedst i ens mund.

    Jeg har været der men da smag og funfactor er forskellig mennesker imellem så siger jeg ikke det ene er spild af penge...

    Det du nævner med de fleste danskeres måde at bruge cyklen på er jeg dog langt fra enig med dig om..ja dem som kun bruger den som transport har du ret men folk opsøger faktisk varierede spor og køre gerne for at køre andre steder end det lige rundt om hjørnet.

    Måske det er dit forbrug og terræn i vestsjælland du vælger at køre i men du kan langt fra generalisere.


  • #8   18. nov 2012 Det er lidt en diskution der aldrig rigtig ender, lidt ligesom Ferrari vs Lamboghini eller Shimano vs Sram - det eneste råd man rigtig kan give er, tag ud i en ordentlig butik, der har begge dele, og så prøv dig frem. Der er fordele og ulemper ved begge typer, selv har jeg toppen af poppen indenfor 29er fully, elser den og vil aldrig bytte den for noget, den er en 26er totalt overlegen, men det er min mening.
    Så tag ud og prøv dig frem. smiley


  • #9   18. nov 2012 Jeg synes det er sjovt som alle henviser til test, men for fanden det er jo så individuelt hvem der kører bedst på hvad.
    Så alle de test rundt omkring på nettet kan du cirka bruge til IKKE EN SKID!
    Tag nu bare ud og prøv en 27.5, 29'er osv. og bestem selv.


  • #10   18. nov 2012 Hvorfor kan man ikke bruge de tests til en skid?

    De fortæler bl.a om fordele og ulemperne ved cyklerne.. Så kan det godt være resten er en smagssag.

    Skal du ud og have ny cykel, kan du vel også godt se på nettet hvad fordelene/ulæmperne er ved Shimano's gear fremfor SRAM's? fx. smiley


  • #11   18. nov 2012 Tag ud og prøv de cykler der ligger indenfor dit budget både i 26" 27,5" og 29" og så beslut dig ud fra det. Det er sikkert svært at finde en 27,5"

  • #12   18. nov 2012 Carsten:
    Jeg har en S-works 26" og en Specialized Marathon 29". Begge er hardtail. Jeg kan kun sige, at 29" for mig er væsentlig bedre. Jeg kører personligt på varieret terræn og også singletrack. I de flest motionscykelklubber, der kører man altså ikke på singletrack, men mere på et terræn, som jeg nævner ovenfor. Selv på singletrack er en 29" at foretrække, men fordelen bliver lidt mindre.

    Lad mig komme med et eksempel på en fordel ved en 29". En dag med cykelklubben kørte vi i skoven og kørte forkert og havnede inde midt i skoven uden for det officielle spor. Her er skovbunden meget blød og fyldt med grene mv. De andre kørte på 26" og jeg var den eneste der kunne køre i dette underlag og det tilskriver jeg den større kontaktflade, som 29" hjulene har. De er simpelthen mere terrængående. Det samme er min fornemmelse hvis man kører opad og det er glat/mudret. Her står 29" også bedre fast. Desuden er den klart mere komfortabel fordi små bump/grene/sten lettere forceres. Nå ja og så kører den hurtigere, fordi hjulene er større, ja faktisk på samme størrelse som på ens racercykel.

    Forskellen på dem som køber 26" og 29" er, at langt de fleste som køber en 29" også har prøvet at køre på en 26" hvor det i langt de flestes tilfælde ikke er tilfældet for dem som lige har købt en ny 26". Derfor synes jeg mit argument holder.

    Det væsentligste argument er måske, at de professionelle primært vælger at køre på 29". Selv små damer/piger vælger nu 29", selvom det kan se lidt sjovt ud med en meget lille ramme og de store hjul. Desuden er der mange producenter der slet ikke laver 26" udgaver længere. Dette gælder blandt andet Specialized, som ikke laver 26" Stumpjumper modeller mere i 2013 (mener jeg).

    26" har dog også sin plads, men er mere en cykel til helt specifikke situationer. F.eks. kunne man overveje 26" til en fully, hvis man har brug for ekstra affjedring bagpå.

    Har man kun råd til en mtb så synes jeg altså man skal vælge en 29" og det i særligt grad hvis man kører hardtail.....

    27,5" skal man ikke vælge, fordi der jo ikke findes ret mange af dem. Jeg kan i hvert fald ikke lige komme i tanke om nogen som producerer disse. Specialized gør ikke så vidt jeg ved......


  • #13   18. nov 2012 ....og så synes jeg sagtens man kan bruge test på nettet og særligt forum som dette til at søge information inden man køber. Jeg køber sjældent noget uden at have læst alt jeg kan herom på nettet inden.....

    Prøvekørsel er en god ting, men ikke alle har mulighed herfor. Desuden kan det være svært at få en lang tur nok til reelt at kunne bestemme sig. Derfor skal man nogle gange tage en chance baseret på det man læser på nettet og det som cykelsælgeren oplyser....


  • #14   18. nov 2012 @Jack Ja du har ret i at det er svært at får prøveture der er lange nok, men de er stadigvæk bedre end div test. Det er nu engang så indv. hvad man synes om. Men har på ingen måde fortrudt at jeg hoppede på 29er vognen selv mener jeg at netop 29er passer til rigtig godt til det danske flade terræn.
    Og da jeg skulle have ny cykel pga tyveri her i sidste uge var en 26" slet ikke i overvejelserne, men det var 27,5" dog. Men det blev en 29er igen


  • Grexter ©
    Grexter © Tilmeldt:
    sep 2012

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 64
    #15   20. nov 2012 The proof is in the pudding - i denne sammenhæng hvad profferne kører med... Når det gælder XC, er 26'erne på vej ud, nogle hold har fuldstændig droppet dem.

    Hvis man er til 26'ere, er det helt fint, men med en smule objektivitet i stemmen kan man ikke komme udenom, at 29'ere er hurtigere overordnet set.


  • #16   20. nov 2012 "The proof is in the pudding - i denne sammenhæng hvad profferne kører med"

    Ahh de køre nu på det de bliver betalt for at køre på... dem man skal se på er den trinet under, altså dem som har et højt niveau men selv betaler for varen.

    Mountain Bike er business som alt anden prosport og de bruges kun til en ting markedsføring af de produkter de vil sælge.

    Jeg er så også enig i at 26" er på nedad gående om det forsvinder tror jeg så ikke men de store sælgere i fremtiden bliver klart 27.5 og 29 og 29 lige nu da det er der udvalg er størst.


  • Grexter ©
    Grexter © Tilmeldt:
    sep 2012

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 64
    #17   20. nov 2012 Du mener simpelt hen at rytterne ikke vælger den hurtigste maskine?

    Come on...


  • #18   20. nov 2012 At være proff rytter er et arbejde som alle andre jobs, man bliver ansat til at udføre en opgave og til den opgave får man nogle værktøjer som af holdets sponsor som så samtid kun har et mål med deres sponsorrat nemlig at sælge en vare.

    Gør ryttere ikke sit arbejde godt nok så har de ikke et arbejde efter kontraktens udløb, lige som hvis man var smed, kontor ansat, købmand, kok eller som de i denne situation er sælgere.

    Så det er ganske simpelt, sponsorene er ikke med for at gøre nogle folk glade, de er med for at tjene penge og få solgt de produkter de laver.


  • Grexter ©
    Grexter © Tilmeldt:
    sep 2012

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 64
    #19   20. nov 2012 Men det ændrer ikke ved det faktum, at stadig langt de fleste producenter stadig har begge størrelser på programmet, og de er først og fremmest interesserede i at få deres badge øverst på skamlen. Hvordan faaan' det sker, er underordnet.

    Mener du også at Schumacher var presset af Ferrari til at vælge Pinifarina vinger fremfor dem teamet udviklede i en vindtunnel?


  • Grexter ©
    Grexter © Tilmeldt:
    sep 2012

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 64
    #20   21. nov 2012 Det er indiskutabelt at producenterne bruger rytterne og cyklerne som rullende reklamesøjler. Og alt andet lige vil producenterne have større udbytte af at få forburgerne til at skifte til det sidste nye (29'ere). MEN alt andet er ikke lige... 29'ere ER generelt hurtigere. At antyde at nogle af rytterne presses til at køre på ringere materiel for en potentiel marginal markedsføringseffekt, er en smule komisk.



  • #21   21. nov 2012 Grexter

    Der er ikke en enste her i tråden der har antydet noget som helst udover at du har antydet at andre har gjort det...

    Men skal der antydes noget ud fra hvem og hvilken størrelse hjul der er det optimale ud fra resultater i world cuppen, vm og ol ja så må det jo være 27.5" hjul/cykler tjek resultater og efterfølgende pladser smiley

    Når der tales cykel så har størrelse på rytter en meget vigtig indflydelse, en lille rytter har ingen gevinst af de 29" da de simpelthen er for stor, det oplyser producenterne så også.

    Der er ingen som spørger til størrelse på rytter, der er ingen som spørger til hvad cyklen skal bruges til, der er ingen der spørger om rytterens tekniske evner, der er ingen der spørger til hvilke typer spor der skal købes efter og der er ingen som spørger om det er speed eller de tekniske områder der opsøges alt noget der har en indflydelse på hvilken type der skal vælges, der er derimod masser som siger at 29" er det hurtigste ud fra eget forbrug og ud fra det svar sådan set er helt ligeglad med spørgers forbrug og ønske.

    Men det er absolut ikke komisk at en fabrikant giver en rytter lige den type cykel de ønsker at få bredt ud på markedet og det er jo også selvfølgelig en type de selv sælger men det er ikke en betingelse af det så nødvendigvis er det optimale dog lige med undtagelse for producent da det kun tæller om en ting så store sorte tal i regnskabets bundlinje.

    Har man svært ved at forstå at det kun drejer sig om business og intet andet så har man et problem med at forstå verden omkring sig, alt drejer sig om bundlinjen selv i privat økonomi.


  • #22   21. nov 2012 Carsten, hvorfor køre Nino på 27.5 og ikke 29? har du læst hans udtalelser ?

    Var Kulharvy(og resten af dem på 29) så dominerende sidste år KUN fordi Nino ikke kørte på 27.5? Det tvivler jeg lidt på. Er Absalon kørt agterud fordi han ikke køre 29? På trods af Orbea faktisk har 29'ere på programmet? Hvorfor køre han så stadigvæk kun 26?

    For ryttere i den her klasse så har det noget at gøre med hvad sponsorene har i programmet. Men der er flere tilfælde hvor det ikke passer. Men i mange af de her tilfælde har det noget at gøre med at få den rigtige køre stilling på sin cykel. Det kunne Nino ikke på 29 men han vidste godt hvad fordelen var ved de større hjul. Vupti Scott laver en 27.5 ramme til ham. Så han har det optimale ud af de lidt større hjul.


  • #23   21. nov 2012 ps. Ja Annika ved nogle ting. Tror hendes Kærste Thomas Bonne har lidt mere erfaring med det dog smiley

    I øvrigt vandt Annika igen i år Marathon på sin 26'er smiley


  • Brian M
    Brian M Tilmeldt:
    okt 2007

    Følger: 1 Emner: 76 Svar: 178
    #24   21. nov 2012 Primært pendling på asfalt. Men de lokale cykelstier er så elendige at både brede dæk og affjedring ville være rart. En grussti i ny og næ, måske en lille tur i skoven.

    Har ikke overvejet min kørestil. Men nok mere tilbagelænet end aggresiv.

    Har dybest set nok ikke behov for en mtb. Men synes det er fede cykler.


  • #25   21. nov 2012 Så er det 29 ingen tvivl smiley Du vil få stor glæde af det ekstra moment de store ringe de giver dig smiley

  • Brian M
    Brian M Tilmeldt:
    okt 2007

    Følger: 1 Emner: 76 Svar: 178
    #26   21. nov 2012 Skal måske tilføje at jeg aldrig har ejet endsige kørt på en mtb før. Så har absolut ingen erfaringer med at køre i terrænet.

    Har fået lyst til en mtb men havde end ikke overvejet en 29er førend jeg så hvad der er på markedet.

    Det er jo ret tydeligt at se hvad producenterne mener er fremtiden. Jeg har det fint med både 26 og 29". Ville bare have lidt hjælp til at vælge.




  • Brian M
    Brian M Tilmeldt:
    okt 2007

    Følger: 1 Emner: 76 Svar: 178
    #27   21. nov 2012 Det er jo så en anden side af sagen som jeg også er i tivl om. Hvor langt kommer man for sine penge? Hvad koster en god, solid, fornuftig alu 29er?

  • #28   21. nov 2012 Brian M

    Er kun enig med Michael G og Cato at du skal vælge en 29" til det forbrug vel og mærke hvis du er over 178 høj, prismæssigt kan du få en fornuftig cykel fra omkring 8-9000 kr som er super at køre på og billigere kan dog også gøre det men du skal være opmærksom på forgaffel og stel, det er de dele som koster på en cykel.

    Har budget en stor indflydelse så kan man finde et tidligere års model med lidt ekstra rabat, vil du se om du kan få en rigtig stor rabat som stadig er ganske god at køre på så er vejen en 26" dem kan man finde et to år gammel model med rabatter op til 50/60% på.


  • #29   21. nov 2012 Michael G

    Jeg ved godt hvorfor Nino køre 27,5 og jeg ved også godt hvorfor resten af Scott holdet gør det samme, jeg har ikke læst det Nino har sagt men jeg har talt med deres chef Thomas F og hvis du læser det jeg har skrevet så har jeg skrevet grunden i et tidligere svar i tråd hvor jeg nævner de spørgsmål som ingen har stillet og alligevel har sagt hvad han skal vælge.

    Men udover det så vil du se flere på den størrelse i den kommen sæson.

    Grexter skrev at man bare kunne se ud fra resultater at 29" var det rigtige, der pointerede jeg bare at skulle man læse resultater ja så var det altså 27.5 jeg sagde intet om at det var den rigtige størrelse for trådstarter.

    Omkring Julien A ja han køre 26" og han gør det fordi som du nævner at den passede bedst til ham (fysisk og kørestil) når der tales Obrea cykel men den tid er jo så også ovre, der står BMC på hans cykel fremover, om det bliver på en 27.5 eller 29 er ikke til at sige men går ud fra at det bliver en 29 da de ikke har en 27.5 i deres 2013 sortiment men de har selvfølgelig en 26 det tvivler jeg dog på.

    Jeg forstår ikke hvorfor at der gentagende gange siges at jeg har sagt det ene er bedre end det andet, jeg har på intet tidspunkt sagt som og faktisk er jeg den eneste som ikke har sagt det ene er bedre end det andet (ahh Cato er den anden) det jeg har sagt er at man ikke bare kan sige det ene er bedre end det andet uden at spørge ind til hvad bruger har af tekniske egenskaber, hvilken fysiske mål han har og hvad cyklen skal bruges til, der er dog masser der har sagt at en størrelse er det rigtige kun ud fra egne behov, størrelse og tekniske evner, det er der jeg siger stop lige en gang klap hesten...

    Det er ikke jer selv i skal hjælpe det er en anden bruger som spørger til hans behov og der kan 26", 27.5" eller 29" være det rigtige og nu der er kommet flere oplysninger ind så tegner det til at 29" er det rigtige, dog mangler det vigtigste stadig hvilken størrelse har han.





  • #30   21. nov 2012 Jeg har heller ikke skrevet at du mener det ene er bedre end det andet Carsten smiley

  • #31   21. nov 2012 Ahh det er godt..så er der da to som har læst hvad der er skrevet... Har nu også noteret mig at du er blevet mere nuanceret når der tales om type cykel end du var da du lige havde fået din ellers ret lækre Scale 29":-)

    Lagde du så mærke til når man så damernes løb at de væltede rundt ved de svære stykker hvis de havde en cykel der var for stor 29" og det er netop et af de steder hvor de fik udleveret en cykel som de skulle bruge og ikke selv kunne vælge, det var ren markedsføring af de store hjul også selv om det ikke er det rigtige valg.

    Men nu må de godt snart begynde på den nye sæson for efter den vi lige er kommet igennem og måden det er forgået på, både løbsmassigt, ruter og de streams vi har haft til rådighed har været bedre end nogen sinde...det må meget gerne forsætte i 2013, der er bare lææænge til det starter phuuu....

    Lidt uden for topic men håber trådstarter kan tilgive. smiley


  • #32   21. nov 2012 Ja, men bliver nærmest helt frelst! Når man først begynder at køre på sådan en smiley

    og ens holdning spiller ind på det ca det første års tid, end til man lære at at tone det lidt ned smiley

    og ja, jeg så godt Gunn Rita stå og røv og albuer til OL det var synd.

    Ja sidste sæson var intet mindre end fantastisk på alle punkter.

    Ser frem til hvad Absalon køre på til næste år. Tvivler på det bliver 29. Han er en 26 for life smiley

    Til trådstarter undskyld for et lille side track. Men 29 er stadigvæk et godt valg for dig smiley


  • Brian M
    Brian M Tilmeldt:
    okt 2007

    Følger: 1 Emner: 76 Svar: 178
    #33   21. nov 2012 I skal bare sidetracke alt det i har lyst smiley

    Jeg lærer jo lidt af det hele.

    Jeg ved intet om professionel mountainbiking må jeg med skam melde. Og jeg har heller aldrig set en 27.5"

    Jamen det lyder da som om en 29er var et godt bud. Jeg er 187cm høj.

    Hvilke mærker kunne være interessante? Har selv kigget på Specialized og Giant. Er der andre?


  • Grexter ©
    Grexter © Tilmeldt:
    sep 2012

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 64
    #34   21. nov 2012 @ Carsten

    Det er relevante spørgsmål du bringer på banen, men..

    Mød Emily Batty 160cm/ 48kg...
    www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=_Ml7gjUFTrM#t=101s

    Hvis hun ikke for "lille" til en 29er, så er det svært at finde nogen - specielt af hankøn.

    Mød Chris Sauser:
    http://www.youtube.com/watch?v=i0fJzRQVZPU&feature=relmfu
    Bemærk, han vælgte 26eren (i 2011) selvom 29eren klart er hurtigere - selv på single track - da han har brug for acceleration i mand mod mand situationer i korte ræs. I mellemtiden er han konverteret til 29'ere så vidt jeg ved.

    Hvis man har tons vis af erfaring med 26'ere, pumper stejle single tracks (hvorend de findes i DK...), er meget lille, kører sprint, etc. er 26'ere muligvis stadig vejen, men dem der er i tvivl, bør utvivlsomt gå efter 29'ere smiley

    27,5 lyder interessent, og muligvis det rette kompromis for mange, men da udbuddet stadig er meget begrænset, er det reelt set stadig et spg. mellem 6 og 9.


  • Grexter ©
    Grexter © Tilmeldt:
    sep 2012

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 64
    #35   21. nov 2012 @ Brian

    Mest bang for the buck får efter min mening her:

    (link fjernet)


    Eller du kan gå længere op til denne:

    http://www.canyon.com/_en/mountainbikes/bike.html?b=3006

    Hvis priserne står i Euro skal du huske at lægge 5% til (pga. DK moms) + fragt.


  • #36   21. nov 2012 Inden for MTB er Specialized blandt de førende, måske endda topmærket, men de er også typisk dyrere og så vejer rammerne typisk nogle 100 gram mere end de letteste af konkurrenternes. Man kan sikkert finde nogle småproducenter der gør det bedre, men de er ikke let tilgængelige for den almindelige forbruger.

    Specializeds fordele er deres Brain teknologi, deres egenproducerede Roval control hjulsæt i alu og Carbon (her differencierer de sig virkelig fra konkurrenterne), deres rammers gode køreegenskaber, deres bytte ramme-politik og gode kundeservice, hvis noget går galt. Desuden hører man sjældent om en knækket Specialized ramme.....

    Om det så skal være et andet mærke, kommer jo an på en konkret vurdering, herunder pris og smag, men man bør nok have Specialized med i overvejelserne i den indledende søgefase.


  • Grexter ©
    Grexter © Tilmeldt:
    sep 2012

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 64
    #37   21. nov 2012 @ Cato

    Det er fløjtende ligegyldigt hvor godt high end cyklerne kører inden for et mærke, når man selv kører på en legetøjsmodel i bunden af programmet. Sagt på en anden måde, er Acera stadig Acera selvom der står Specialized på siden...

    Eksempelvis tåler en Specialized Rockhopper Comp 2012 til 6900kr ved HolbækCC ikke sammenligning med en Radon Race 29 5.0.

    Jeg er selv en glad Specialized kører, men købt fra ny til listepris, ja, så skal man virkelig være fan...



  • #38   21. nov 2012 Kan forstå at debatten omhandler lidt mere end bare 26 eller 29. Så jeg synes du skal have mit meget fornylige køb med, for jeg stod i samme situation som dig.

    Har ikke 20 år på bagen med hensyn til mtb, men min rose mtb blev min 4 cykel, alle købt fra ny. Jeg kommer fra en s-works stumpjumper som jeg havde haft i 3 år og kørt mange tusind km på. En pisse god cykel, ingen tvivl der. Jeg hoppede så over på en rose mr. Big 29er med xx komponenter og en total vægt på 9.5 kilo ca.

    Jeg har 5 uger efter cyklet ca 500 km og jeg kan på nuværende tidspunkt konstateret den slår min s-works og at jeg aldrig kommer til at købe og betale for en mærke cykel igen. Der er meget mere komfort på min nye cykel end på nogen af de andre jeg har haft.

    Så mit råd ville være at købe et value for the money mærke med gode komponenter, Istedet for et dyrt mærke med tungere og dårlige komponenter.

    Hvad vil du bruge af penge?


  • Brian M
    Brian M Tilmeldt:
    okt 2007

    Følger: 1 Emner: 76 Svar: 178
    #39   21. nov 2012 Jeg har kigget meget på Specialized Carve modellerne.

    Og 10000 er ikke nødvendigvis max prisen. Men meget mere end det Carve modellerne skal det ikke koste.


  • #40   21. nov 2012 Kender ikke lige de carve modeller. Kan du ikke smide et link, du har garanteret brugt en time eller to på at surfe nettet rent for info smiley

  • Brian M
    Brian M Tilmeldt:
    okt 2007

    Følger: 1 Emner: 76 Svar: 178
  • #42   21. nov 2012 Ser ud til at være nogen flotte modeller.

    Jeg holder fast i min pointe og mener du skal glemme mærket og få en cykel der vejer det mindre. Specielt hjulsæt bør veje så lidt som muligt smiley


  • #43   21. nov 2012 jeg er helt vild med den single speed carve.

  • Grexter ©
    Grexter © Tilmeldt:
    sep 2012

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 64
    #44   21. nov 2012 Yup, flotte cykler, men illustrerer "problematikken" fint. Carve Expert til 12.500kr ligger tæt opad Yellowstone 6.9 til under 9000kr...

  • #45   21. nov 2012 Jeg ville kun købe en Specialized hvis jeg var villig til at købe de dyrere modeller. Ved de billigere modeller får man ikke Brain-teknologien og de relativt nye Roval Control hjulsæt. Så bør man kigge efter andre mærker hvor man får mere udstyr for pengene....

  • #46   21. nov 2012 http://m.specialized.com/dk/en/bikes/mountain/carve/carvepronedoverendlimitededition

    Mener du den her Michael?

    Den er jo sygt fedt og oser af en anderledes cykel. Den koster med garanti en hel del smiley

    Jeg var fuld fast bestemt på canyon, men deres leveringstider, men gjorde forskellen. Da rose så kunne tilbyde en demo cykel til gode penge, så tog jeg chancen og som sagt, så har jeg ikke fortrudt.

    Det blev den her (link fjernet) bare med et easton hjulsæt. Den er klar federe i virkeligheden og fremstår meget mere flot. Sidde positionen er klasse over min tidligere s-works stumpjumper. Kvalitets fornemmelse er på fuld højde og cykel har flere detaljer og bl.a. Født med tyk tyk beskyttelses tape flere steder på cyklen.

    Skal nok holde min begejstring i mig nu!


  • #47   21. nov 2012 Jeg havde til enhver tid taget en Specialized marathon stumpjumper over den Rose. Det er jo samme pris (næsten). Nå ja det har jeg så faktisk også gjort. Men det er jo ikke i denne prisklasse trådopretter er interesseret.....,så den diskution er der nok ikke plads til i denne tråd....

  • Grexter ©
    Grexter © Tilmeldt:
    sep 2012

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 64
    #48   21. nov 2012 @ Cato

    Haha, nu er jeg med, men jeg vil gerne lære dig et lille fif. smiley = smil, smiley = joke

    ;););)


  • Brian M
    Brian M Tilmeldt:
    okt 2007

    Følger: 1 Emner: 76 Svar: 178
    #49   21. nov 2012 Der er plads til det hele i denne tråd smiley

    Man kan jo sagtens drømme om dyrere cykler smiley


  • #50   21. nov 2012 Jack et det de samme dele og hvad er vægten?

    Nu kommer jeg fra netop en s-works stumpjumper carbon og i den rigtig dyre ende og nu hvor jeg så rent faktisk har prøvet begge, så lover jeg dig at s-works ikke er de ekstra penge værd.

    Det er lidt ligesom biler. Folk køber tit det samme mærke igen og igen. Mest fordi vi er så ærke konservative i det her land, men også fordi vi er overbeviste om at ting der er dyre og har et navn, absolut er pengene værd. Sådan forholde tingene sig bare ikke altid.

    Value for the money frem for en tung låge med et fancy navn. Jeg har prøvet begge dele og ved godt hvad jeg vil have fremover.


  • #51   21. nov 2012 Rasmus, nu er det måske os liiiidt åndsvagt at sammenligne en 2009 26'er med en 2012 29'er.

    Når det så er sagt så ja, man får naturligvis betydeligt mere bang for the buck på grejsiden, med online cykler ala rose, canyon og hvad har vi.

    Slx skifegreb på en cykel til 40k, det specialized kolde over for.


  • #52   21. nov 2012 Hvis jeg selv kunne servicere mine cykler og havde alt det nødvendige værktøj og tid, så ville jeg da også overveje at købe online, såsom en Canyon, fordi de vel er ca 30% billigere. Men derfor bliver Canyon eller rose jo ikke bedre cykler. Man må skulle sammenligne cykler med tilsvarende udstyr, af samme årgang, fully eller hardtail og 26" eller 29".

    Trådstarter skal nok ikke købe online, pga potentielle problemer med reklamationer og service.....med mindre han har mod på det.


  • #53   21. nov 2012 Til dem der snakker om Carve Singlespeed, så tag et kig på den her:
    http://www.specialized.com/us/en/bikes/mountain/carve/carve

    Storebror Stumpjumper kan også fås som singlespeed ready, med dropouts, så kæden kan strammes smiley


  • #54   21. nov 2012 Noget andet der er værd at tage med i overvejelserne, når man snakker Specialized vs. Canyon/Rose/Radon osv. er gensalgsværdien, og der tror jeg sgu at Specialized holder værdien bedre end et billigt tysk mærke smiley

  • Grexter ©
    Grexter © Tilmeldt:
    sep 2012

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 64
    #55   21. nov 2012 @ Jack

    Man får typisk kun 1 service med i prisen, derefter er det bare med at hoste på timebasis.. Mao. ligger der ikke meget mere end 500kr i at cyklen er købt lokalt. Er der noget reklamation (der ikke bliver tørret af i "misbrug") er der naturligvis noget længere til Tyskland, men det er nu sjældent at hele cyklen skal sendes. Kalkuleret risiko.

    Det "patriotiske" aspekt er også ret minimeret ved, at man skal betale dansk moms, dvs. skattekisten går heller ikke glip er mange håndører.


  • Grexter ©
    Grexter © Tilmeldt:
    sep 2012

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 64
    #56   22. nov 2012 @ Morten

    Ang. gensalgsværdi... Du har ret i at en Specialized Carve Expert vil kunne sælges til en højere pris end en Yellowstone 5.9 om 2 år, men prisTABET ville efter al sandsynlighed være lavere på en YS.. Prisforskellen fra ny er simpelt hen for stor.


  • #57   22. nov 2012 Så samtidig med at specialized er et af det Aller bedste mærker, så tåler det ikke nogen samligning med et tysk discount mærke. smiley tager man de beløb som specialized tager, så er man ikke i den situation at man ikke kan tåle sammenligning. Men jeg giver dig helt ret. Min nye mr big rose cykel, er en bedre cykel end min s-works.

    Derudover så har jeg personligt haft rigtig meget "bøvl" når cyklen har været til mekaniker/service. Specialized har vist nogen kryptiske forhandler aftaler.



  • #58   22. nov 2012 Selvfølgelig tåler de sammenligning, men 2009 modeller og 26er tåler ik sammenligningmed 12 modeller og 29er


    Bøvl med hvad? Lyder som et skodværksted


  • #59   22. nov 2012 Grexter

    Det link med Christoph en god guide (man skal så lige huske at den danske motionist ikke er på det niveau fysisk eller teknisk som ham., men det med Emily B er ikke så heldigt for hun er om nogen som har kæmpet med det, hendes resultater er ikke som forventede, hun taber tid hver gang der er en smule tekniske områder, hun løber faktisk oftere på semi tekniske områder end vi har set hende gøre tidligere.

    Ser du feks de forskellige world cup løb så er det tydeligt at hun kæmper med cyklen og ikke er et med den, de eneste løb hun gjorde det som forventet var de få ikke tekniske løb og kigger du på hendes løb til OL som ellers må siges at være en super enkel og ikke teknisk rute kæmpede hun også med cykel og mindre godt resultat.


  • #60   22. nov 2012 Brian M

    Du skulle tage lidt tid ud af kalenderen og kigge på et af løbene, her er det første fra Sydafrika og der er godt gang i den og gode billeder der kan du også se forskellen på hvordan rytterne klare de tekniske områder... http://live.redbull.tv/events/33/ucistop1-xc2/

    Når der forresten tales om gensalgspris så skal man også tage med i tankerne hvad var kostpris og så se hvad den egentlige forskel er når købspris og gensalgspris sammenlignes...

    Håber du finder den cykel du ikke ville undvære og 29" er et super valg, hvilken model osv vil jeg ikke vejlede omkring da det er ren religion og smag (øjnene bestemmer jo også end del) eneste jeg ville med mine indlag var kun for at du blev rådet ud fra dine behov og fysik og ikke ud fra noget jeg selv eller andre anbefaler ud fra deres behov.

    Hvis du evt står og skal købe nu så glem at der er nævnt 27.5 for det danske marked er for småt til at de få firmaer der har dem har valgt at sælge dem her men de kan købes på nettet.

    I 2013 er tingene lidt anderledes der vil udvalg være noget større men slet ikke på niveau af hvad der tilbydes af 29".


  • #61   22. nov 2012 @Rasmus

    - Arh nu ved jeg ikke lige hvilken årgang S-Works du har haft?
    Men jeg kører selv Epic S-Works 29 årg. 2012, og der vil jeg nok sige, at hvis du kan kalde sådan en fantastisk køre maskine for dårlig, så vil jeg rigtig gerne se hvad du selv kører på? bevares den er svine dyr og om den er pengene værd, kan man jo altid diskuterer, men smiler sgu hver gang jeg er ude på den, man er ikke i tvivl om, at det er toppen af poppen, og 10,4kg for en 29er fully, det er vist ikke i den helt tunge ende.


  • #62   24. nov 2012 26 fully vs 29 ht test viser at de er lige hurtige. 26 fully har har bedre komfort pga ag dæmperen. Næsten alle prof'er er på 29 ht.

    Sjovt at se at Annika langvad vand xc maraton på en 26 ht, hvor det burde være en fordel med en 29er. Dette selvom hun også har muligheden for at vælge 29er.

    OL vinder samt Vm ved kvinderne har fået udviklet en helt en 26 fully til sig og hun har også muligheden for at vælge 29er.

    Har selv 26 og 29 fully samt en 29 ht.

    Hvad der er bedst ?! Det er kun at prøve de forskellige i samme pris klasse. Både 27,5 og 29er har været på markedet i mere end 10 år. Da jeg købte en Gary Fisher carbon superfly 100 i 2010 kiggede folk underligt på den ude på sporet smiley


  • #63   24. nov 2012 Undskylder alle taste fejl pga iPhone smiley

  • Grexter ©
    Grexter © Tilmeldt:
    sep 2012

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 64
    #64   24. nov 2012 @ Carsten

    Sauser siger direkte: "... for a normal buyer, it's 100% 29'er [sic]..." Hermed hentyder han til amatører og længere stræk.

    Om Batty ville kæmpe mindre med en 26'er, kunne være et oplagt diskussionsemne mellem torsken og kransekagen, men pointen er, at selvom hun er en spirrevip, mener hun selv at hun er hurtigere på en 29er - specielt nedad... Hermed er den nedre grænse for en 29'er stort set ikke eksisterende, men det er klartk, hvis hun havde været en haj til nedkørsler, så havde hun måske valgt anderledes - måske - måske.


Kommentér på:
26 vs. 29"

Annonce