{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.667 visninger | Oprettet:

Kristian A
Kristian A
Følger: 1 Emner: 9 Svar: 14

Alu vs Carbon {{forumTopicSubject}}

Har netop solgt min gamle MTB og skal ud og have en anden.
Har ikke sat mig på noget specielt mærke endnu. Men har et lille spørgsmål vedr. stel. Har indtil nu kun kørt alu og er meget i tvivl om jeg evt. skal lede efter en Carbon i stedet for, en ny med alu. Min tvivl er om jeg ikke er mere beskyttet i forhold til holdbarhed på stel ved at gå efter alu. Håber på lidt feed back.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Alu vs Carbon
  • #1   5. feb 2015 Kort:

Aluminium er mere duktilt end carbon laminering, hvilket betyder at et slag vil give en bule i stedet for en revne. Fordelen ved carbon er at det er til at reparere igen, det er straks lidt mere vanskeligt med et tyndt Alu rør.

Carbon koster mere, er ikke nødvendigvis mere stift, men ofte lettere end Alu.

Personligt ville jeg hellere bruge penge på en carbon ramme og dårligere skiftere, end Alu med bedre skiftere.

• #2   5. feb 2015 https://www.youtube.com/watch?v=xreZdUBqpJs

En god video med test af carbon vs alu

• #4   5. feb 2015 DaveB,

Nogen gange undre jeg mig over dine postulater...

Bevars, tror da gerne at stål har fordele til cykelrammer, men havde det været så fantastisk til cykler, så er det mærkeligt at det blev "out-dated" for snart 20år siden. Til retro passer det jo fint, men det er hverken stift eller let.

Definer lige "...finde ud af at lave carbon rammer som er værd at købe"!! Betyder det at de andre producenter laver rammer der ikke holder eller ikke er værd at køre på?

Videoen med som Tim poster er jo ikke et bevis for at deres rammer er de stærkeste. Det er ikke noget problem at bygge stærke carbon rammer, Cannondale Taurine var et fint eksempel: https://www.youtube.com/watch?v=MbDw_oS7te4

Men så er rammen heller ikke meget lettere end alu. Dem der laver de bedste rammer, må være de producenter der formår at lave de stiveste, mest komfortable og samtidig holdbare rammer. Jeg tror simpelthen ikke du som lokal cykelsmed eller motionist er i stand til at vurdere det. Glem ikke, for hver gang der sælges 1 Santa Cruz, er der solgt måske 10 eller 20 f.eks Giant cykler.

• #5   5. feb 2015 Hvis det er en carbon cykel du vil prøve som næste cykel, hardtail eller full suspension er det da bare at prøve.
    Kul cykler er stærke og kan holde til meget, man passer nok bare bedre på dem pga prisen smiley
    Har både alu og kul. cykel, kører godt begge to, på hver deres måde.

• #7   5. feb 2015 Nu vil jeg have en santa cruz carbon ramme..

• Michel K
    Michel K Tilmeldt:
    maj 2013

Følger: 1 Svar: 1
    #8   11. feb 2015 Stål, det er da en hjernedød postulat at det har samme egenskaber som Carbon, vægten et bare 10 gange så høj?? Man køber som regel efter vægt og udstyr men stivheden i rammen kan du først få føling med når du har kørt nogle km. Hvordan kan du foreslå stål. Hellere køre på alu til 3000 kr end sætte mig på en stål cykel

• #10   11. feb 2015
    Det er jo et åbent forum, folk har jo ret til at komme med deres meninger.

Stålrammer er jo om noget en smagssag, som nok mest henvender sig til en smal niche af motionister smiley
    men!
    Der er da ingen grund til at være ubehøvlede i debatten.

Jeg valgte selv alu fordi jeg tror den lever længere, og fordi brugte cykler med carbon ramme kan være lidt af et lotteri, især med garantier på visse mærker.

Kommentér på:
Alu vs Carbon

Annonce