4.974 visninger
|
Oprettet:
Alu Vs Carbon... {{forumTopicSubject}}
Kom til at tænke på hvor stor forskel der egentlig
er på alu contra Carbon, her tænker jeg på vægten ?
Ved godt det nok er svært at svare på....
jun 2009
Følger: 15 Følgere: 15 Cykler: 2 Emner: 17 Svar: 424
Carbon er lettest.
okt 2007
Følger: 1 Cykler: 2 Emner: 13 Svar: 18
hvor meget mere vejer f.eks en alu forgaffel i forhold til
en Carbon forgaffel
jun 2009
Følger: 15 Følgere: 15 Cykler: 2 Emner: 17 Svar: 424
Hvorimod gaflen på min Canyon nærmest ingenting vejer.
Men måske nogen der ved bedre kan uddybe det for os?
apr 2010
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 6 Svar: 259
De bedste alu-rammer kan være lige så lette, som de billigere carbon-rammer, men derudover vil de også være stivere..
jan 2007
Følger: 58 Følgere: 58 Cykler: 26 Emner: 29 Svar: 285
Med alurammer er det svært at få komforten med. De er stive, men de hopper og danser fordi de ikke har spændstigheden til at tage underlaget.
jan 2007
Følger: 58 Følgere: 58 Cykler: 26 Emner: 29 Svar: 285
apr 2007
Følger: 68 Følgere: 68 Cykler: 6 Emner: 136 Svar: 1.275
Der kan stadig fås highend alurammer som koster kassen og kører tilsvarende.
apr 2007
Følger: 68 Følgere: 68 Cykler: 6 Emner: 136 Svar: 1.275
jan 2007
Følger: 58 Følgere: 58 Cykler: 26 Emner: 29 Svar: 285
For at vende tilbage til carbonrammerne...
De kan nemt gøres ligeså kontante som alurammerne, det er Scott Addict rammerne et eksempel på. Deres opbygning gør dem superstive OVERALT, så man kan mærke om det frimærke man skulle komme til at køre over er stemplet eller ej...
Det gør at de ikke er knap så komfortable, men mere er kontante og hurtigtreagerende, sådan som nogen forventer at en vædeløbsracer skal være.
Personligt er Addicten lidt for vild til mig, jeg kan bedre lide en mindre stejl rammegeometri, der giver en roligere kørsel. Mange Italienske rammer har disse kvaliteter.
jun 2009
Følger: 15 Følgere: 15 Cykler: 2 Emner: 17 Svar: 424
jun 2006
Følger: 7 Følgere: 14 Cykler: 1 Emner: 268 Svar: 1.843
Den er simpelthen super behagelig at køre på...og en drøm at køre op af med
jun 2009
Følger: 15 Følgere: 15 Cykler: 2 Emner: 17 Svar: 424
Samme her, min alu er langt mere komfortabel end min carbon. Og det til trods for at min carbon er en af dem som virkelig formår at kombinere høj stivhed med god komfort!
90% af Carbon rammerne lider under forsøget på at gøre dem stive og ha´ lav vægt.
jun 2006
Følger: 7 Følgere: 14 Cykler: 1 Emner: 268 Svar: 1.843
apr 2007
Følger: 68 Følgere: 68 Cykler: 6 Emner: 136 Svar: 1.275
jan 2007
Følger: 58 Følgere: 58 Cykler: 26 Emner: 29 Svar: 285
Vi vil gå galt i byen hvis vi sammenligner en middel alu med en top carbon eller omvendt.
Og så har selve geometrien en del at sige.
Men lad os for eksempel tage en top alu Cannondale og sammelligne den med en top carbon Pinarello, bare lige for at tage rivalerne - americanerne mod italienerne - med ind i kampen. Hvis vi må generalisere en lidt, så kan man sige at americanernes rammegeeometri er typisk et par grader mere end italienernes, hviket giver en stejlere geometri med kortere akselafstand og derfor også en mere livlig kørsel.
Der kan ikke herske nogen tvivl om at Cannandale er noget af det stiveste alu man kan køre på, og at de har med deres stivhed formået at bygge rammer med minimalt tab af kraftoverførsel. MEN skal man køre mere end 100 km på den, skal man godt nok overveje hvilken sadel og bukser man har på, for den er simpelthen VOLDSTIV og man bliver rystet og banket godt igennem.
Sammenligner vi den med en af Pinarello's top carbonrammer finder vi pludselig en helt anden cykel.Kraftoverførslen er stadig helt i top pga stivheden, men den er roligere pga vinkelgeometrien og mulighederne i det formede carbon.
Det er ikke muligt at forme alurørene på same måde som carbonen og derved få dem til at flexe den smule der giver komforten.
Får man endelig aluen til at flexe, kommer de hurtigt til at lide af metaltræthed - husk på de gamle Alan cykelcross rammer, der knække for et godt ord, eller blev bløde som smør. Carbon kan af gode grunde ikke få metaltræthed... (o;
sep 2009
Følger: 17 Følgere: 16 Cykler: 2 Emner: 8 Svar: 106
apr 2007
Følger: 68 Følgere: 68 Cykler: 6 Emner: 136 Svar: 1.275
Alu Vs Carbon...