MTB Alu vs. Carbon? {{forumTopicSubject}}
Da jeg står overfor et køb af ny mountainbike har jeg brug for lidt eksperthjælp.
Jeg er faldet for en Cannondale f29, men kan ikke helt finde ud af om det skal være alumodellen eller om det er pengene værd at købe den ellers samme cykel i carbon. Vægten på de to cykler er næsten den samme - så hvorfor skal jeg betale det mere for en carbonramme?
Ud fra de forskellige indlæg og fora på nettet kan man ikke få et egentligt svar. Det meste gå på holdbarheden, hvor jeg er mere ude efter svar på den egentlige effekt.
Hvor kommer carboncyklen til sin ret?
Vil man kunne mærke forskel på fart, komfort, kontrol og energiforbrug hvis man opgrader til carbon eller vil det mest ligge i lireffekten?
Håber på lidt hjælp
mar 2013
Følger: 3 Følgere: 2 Cykler: 9 Svar: 8
aug 2012
Følger: 1 Følgere: 2 Cykler: 2 Emner: 17 Svar: 62
Jeg har ikke fortrudt 1 sekundt. Carbon er for mig nemmere at træde rundt og den tager stødende langt bedre. Jeg ved dæmperen tager sit, men har kørt med den låst for at mærke forskel og det er der.
Er du rookie og vælter lidt mere end andre, så tag en alu.
Vægten er stort set den samme, da de fleste nyere alustel ikke vejer meget mere end carbon. Så det er ikke her du henter noget.
aug 2013
Følgere: 2 Emner: 8 Svar: 190
aug 2013
aug 2012
jan 2011
Følger: 5 Følgere: 5 Emner: 34 Svar: 708
1) Den primære årsag at Mtb'er vælger Carbon er ikke komfort, men vægt og bedre krafoverførsel hvis det er en god Carbon ramme. Ønsker du komfort, så kig på dæmper, dæk størrelse, der henter man meget mere.
2) Når vi taler om vægt og kraftoverførsel er ht en fully overlegen. Når i mener at fully er vejen frem, så skriv hvorfor.
Til Thomas... Jeg kender flash29" ret godt. Har to.
Jeg ville vælge carbon, med mindre du lave mange styrt eller behandler din ting dårligt. Det er en stærk ramme, men tåler ikke kraftige slag. Så snart du har råd, udskifter du hjulsættet.
Mit eneste ankepunkt er at jeg føler bagenden godt kunne være mere stabil, det er muligt alu version er det, ved det ikk.
aug 2013
aug 2013
feb 2014
Følger: 1 Svar: 17
Test af alu og carbon holdbarhed af mærket Santa Cruz.
Korte svar er, ja du får mere fart og dermed mere ud af din energi. Komfort kig på det som Kasper nævner. Lire effekt får du masser af
aug 2012
Jeg skriver også det er nemmere at træde rundt og dermed ovefører kraften i carbon kontra alu. Det er vi enige.
Jeg har blot valgt vcarbon grundet dårlig ryg og jeg har ikke fortrudt 1 sekundt. Kan se min venner kun må kæmpe med pukler og huller mere end mig jeg jeg har nemmere ved at træde fra det end da jeg havde min alu ramme.
Der er sikkert mange parametere og personlige måder at cykle på, men min er udelukkende et valg af coolness, lir og comfort, efter min meming.
apr 2011
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 30 Svar: 230
Jeg er overbevist om at mine penge er bedre givet ud på et sæt stive fede carbon-hjul end en carbon ramme.
Tror der er meget mere stivhed at hente der. (ret mig endelig hvis jeg tager fejl) alm stans crest eller frequency i19 fælge er nogle bløde nogle..
sep 2011
Følger: 6 Følgere: 5 Cykler: 1 Emner: 18 Svar: 1.420
Karbon har samme evne som stål og titan, det er levende materiale men kan samtidig laves stift de steder hvor der er behov for stivhed, derfor spiller komfort meget ind i valg af materiale og særlig når der kan blive den stivhed der hvor man ønsker den.
Kvalitet på karbon har ingen betydning (forarbejdningen har), det er stadig let at ligge ekstra lag der hvor det er nødvendigt, kvalitet på karbon har kun en indflydelse på total vægt på rammen men om en ramme vejer 900gr eller 1100gr kan gøre en voldsom prisforskel men det betyder ikke at rammen har bedre egenskaber.
Er den stiveste ramme så den hurtigste...tjaaa kommer an på distance der skal køres, er det en kort tur på en time eller lign så er den stiveste ramme den mest effektive men jo længere man kører jo hårdere er den stiveste ramme mod dine muskler i krop, dvs man bruger unødig mange muskler på at absorbere stød osv, det er der hvor man vælger en ramme med en levende opsætning, pludselig udnytter man rammen effektivt samt får en hjælp til at beholde der runde tråd.
Træder man kantet så er det for sent, der er spildt for mange kræfter på andet end at få effekt ned i pedaler og i sidste ende tabers det vundne i første halvdel hurtigere på anden halvdel af turen.
sep 2010
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1
Jeg har efter mange overvejelser og testkørsler valgt at springe ud i et køb af en F29 Carbon 3.
Jeg glæder mig allerede til at få den hentet og så afsted til skoven - det kan kun blive en god weekend
jan 2011
Følger: 5 Følgere: 5 Emner: 34 Svar: 708
Ved ikke hvad du havde tidligere, men Flash rammen er fantastisk.
Får du råd, så udskifter du hjulsæt og saddelpinden til en Cannondale SAVE.
mar 2013
Følger: 3 Følgere: 2 Cykler: 9 Svar: 8
MTB Alu vs. Carbon?