{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  alu vs carbon ( mtb)
  • #1   9. jan 2010 Mine sidste to MTB var begge alu og nu er jeg gået over til carbon, carbon er stivere end alu, holdbarhed skulle de være ens, med mindre man vejer en del, så bør man nok tage alu.

Jeg har ikke hørt nogen knække en carbon ramme ved at kører XC, men kører du downhill og tage et par jump, bør du nok overveje alu...

• #2   10. jan 2010 nu siger du hop. hvad er et hop i dine øjne.. :D.. og tænker også hvis man vælter

• #4   10. jan 2010 okay, magne tak for de hurtige svar... så et let alu stel er mindst lige så brugbart som et carbon stel. især som ny, hvor man nok vælter et par gange ?

• #6   10. jan 2010 Kender rigtig mange som kører med carbon, og de fleste har desværre måtte sande at en carbon ramme ikke kan holde, de hyppigste fejl har været i kranksektionen, hvor kæden har været hoppet af og har beskadiget rammen en smule, hvorefter det har arbejdet sig mere og mere fra hinanden... Fælles for dem alle er dog, at de forskellige fabrikater typisk bytter til en spritny ramme, men der er jo en masse bøvl forbundet med det ...

Stål eller alu er vejen frem hvis du vil køre så problemfrit som muligt !!

• #7   10. jan 2010 Vis man tager chancer engang imellen, og du ryger i asfalden, eller gruset engang imellen, eller os bare skov bunden, holder en carbon cykel ikke meget længe, og den er ikke til at få lavet. så

ALU

• Peder P
    Peder P Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 6 Emner: 25 Svar: 166
    #8   10. jan 2010 Pjat! Carbon er efterhånden nøjagtigt ligeså hårdført som aluminium - jeg er styrtet masser af gange på min carbon ramme uden at den er gået i stykker af det.
    Pointen med DH og XC er dog rigtig nok, hvis du vil tage store drops, så er det alu eller stål.

Carbon er bare meget dyrere end alu i de fleste tilfælde, så derfor er der ræson i købe en alu ramme - som begynder mærker du næppe den store forskel, hvilket betyder at du for det samme beløb får en cykel med lidt federe komponenter og hjul. Noget du bliver glad for i skoven!

• #9   10. jan 2010 Holder mig til alu frem for Carbon... Problemet for mig at jeg skal bruge en ret stor ramme. og udvalget er begrenset. Plus jeg kan bedre lide prisen frem for en Carbon... Plus holdbarheds messigt... Holder til lidt mere, vis man nu ikke kun køre grusstiger oooOO(XC)

• #10   10. jan 2010 Jeg har ingen preferencer for det ene eller det andet. Men lad mig lige slå luft ud af den myte om at carbon ikke tåler slag! For hvis der er noget jeg har lært af at køre med både alu og carbon fully stel, så er det at en god carbon ramme er meget mere modtagelig for hårde slag, det tåler simpelthen så mange tæsk i tror det er løgn.

http://www.youtube.com/watch?v=-lsDXEEUlRE

• #11   10. jan 2010 http://www.youtube.com/watch?v=SDVpRSNtcPQ&feature=related her også en test der viser holdbarheden i carbon smiley

• #12   10. jan 2010 som nævnt i tidligere indæg så revner carbon indefra... Nok oftest set på styr ved gentagene vrid...

Jeg er høj og tung og smed og skal bestemt heller ikke køre offroad på en plastic cykel... smiley

Det hører til på vejen...

• Nils T
    Nils T Tilmeldt:
    sep 2008

Følger: 1 Cykler: 1 Svar: 5
    #13   10. jan 2010 Jeg kører selv på alu (scandium) da jeg bor på bornholm og kører på klipper, sådan nogle "hårde kontante" slag tror jeg ikke en carbon ramme holder til, og det er et helt andet materiale end normale metaller, det bliver jo ikke bulet, det skifter struktur...
    Men hvis du er oppe i en prisklasse hvor der både er carbon og alu rammer vil jeg sige en god alu, da de er ca. lige gode men alu og andre "rigtige" metaller er lidt mere hårdføre og man kan se hvis der er skader på dem, det kan man ikke altid på carbon

• #14   11. jan 2010 Som andre også har været inde på, så er det STORE problem med carbon, at du ofte ikke kan se om rammen, styret ect. har taget skade. Man forsætter derfor i god tro, glemmer senere alt om det og en månede efter flækker den på en nedkørsel eller ligende. Hvis stål, alu, ti, mag eller andre metaller får en skade, så er skaden synlig. Jeg har set to carbonrammer flække inden for en månede, jeg har desvære efterhånden blandede følelser, selvom meterialet har mange, og klare, fordele.

Kommentér på:
alu vs carbon ( mtb)

Annonce