{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
406 visninger | Oprettet:

Hvilken cykel jeg skal vælge {{forumTopicSubject}}

Hej, jeg er for nylig blevet ret bidt af at cykle, især efter at have købt en - synes jeg selv - lækker cykel. De ting sker jo.
Men den cykel jeg har købt, er mest, eller fuldstændig en bycykel, og jeg har fået virkelig meget lyst til at køre i skovområder.
Jeg har kigget meget på scott sub cross cyklerne, men jeg ved ikke rigtig noget teknisk om cykler, så det er lidt svært for mig at navigere i.
Jeg har kigget på sub cross 30, 20 og 10, sub cross 10 er et stykke over mit budget, men hvis forskellen mellem 20 og 10, er det værd er jeg indstillet på at spare op den ekstra tid.
Mine planer var at cykle på skovstier og lignende, og måske prøve nogle mere avancerede stier hvis min selvtillid følger med.

Håber der er nogen der har tid og lyst til at hjælpe en begynder på vej


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvilken cykel jeg skal vælge
  • #1   23. jun Hvis du alligevel vælger noget med kun 45c dæk muligheder, så havde jeg valgt en gravel bike, men hvis du mener du kommer til at køre mere på "off road" ujævne terran samt MTB baner så måske en hardtail mountain bike eller cross country vil være et bedre valg.

    Men først ville jeg opveje hvad jeg kommer til at køre mest på, veje og normale skovstier eller mere ujævnt "off road" skov samt baner.

    Du kan jo altid købe dig en brugt hardtail mountain bike, hvis du tænker nu vil du på bane eller mere ujævn terran. Der er mange hardtails til salg på brugtmarkedet.

    Grunden til at jeg siger det er, du forøger vægten med en dæmper. Så når du er på normal normal vej, vil du kunne mærke den er tungere og lidt mere klodse. Du har alligevel ikke større dæk en 45c på de sub cross cykler, så rammer du noget hvor dæmpere bliver nødvendig er der også store chancer for at dit bagdæk bliver trykt i bund. Kommer man til så ujævn terran vil det i mine øjne være bedre med en cross country/hardtail MTB.
    Samtidig har den kun en vandring på 63mm hvilket er ingenting, min cross country har 100mm og den bliver af og til trykt i bund på lidt hårdere terran. Især når jeg tager ruter hvor der er bakker der går ned af som ender i en hård afslutning og det er her det begynder at blive sjovt.

    Ikke nok med det, så på de sub cross du har linket til er der 3 front tandhjul, hvilket i mine øjne er for meget.. Fint du kan tage de ledeste bakker, men det kan man også med et 2x10 system. Og hvad vil du være glad for i længden, at skulle skifte op og ned af 3x10 eller 2x10 men det er bare min mening. Mange har det fint med 3x10 selvom i mine øjne høre det fortiden til, på nær hvis vi snakker touring cykler hvor en meget stor række af gear vil være at fortrække især med en meget lav gear ratio.

    Når det er sagt, så har sub cross 10 et komplet Deore gear system hvilket er bedre en XT som er på 20'eren, den har Shimano krank så lidt bedre kvalitet i nogle komponenter.
    Det mest tiltrækkende er Deore gearingen der ud over vil jeg sige de er ens, så det er nok de 500kr værd at få med.

    Så for at opsummere, det her er dog kun min mening. Jeg har lidt forskellige cykler som du måske kan se på min profil. Og jeg ønsker stadig en gravel bike, grunden til det er at jeg cykler mest på skov stier, grusveje samt landeveje og det er de skabt til.
    Når jeg tager min cross country på landevejene er den betydeligt langsommere samt hårdere at cykle på, havde jeg valgt en gravel bike dengang jeg købte den så ville jeg have haft meget mere glæde af sådan en og en billig hard tail MTB/cross country ved siden af til de meget få dage jeg køre på meget ujævn terran.
    Selv min gamle Peugeot fra slut 60'erne start 70'er som jeg har ombygget er sjovere at køre på når det kommer til landevejen, skovstier og markveje der er lidt mere fart på og den har kun 32c dæk på. Havde den 42-45 dæk ville den have været endnu bedre og stadig god på landevejene.

    Som du nok kan høre hælder jeg meget til grave bike, men der er også den mulighed at man køber en cross country/hardtail MTB og et ekstra sæt fælge med nogle 45-48 glatte vej dæk på. Så alt afhængig af hvad du skal køre den dag kan du skifte mellem dem, det vil bare se lidt sjovt ud men den dæk størrelse.

    Det var en ordenlig smøre du fik her, men som du selv kan høre er der fordele og ulemper ved det hele.. Du skal ikke tage min mening som din færdige konklusion, undersøg nærmere og vent på andres input.



  • #2   23. jun Jeg sætter kæmpe pris på det meget detaljerede svar, men må nok indrømme at jeg er så grøn, at der er lidt af det jeg ikke forstår.
    Jeg prøvede at søge på en cross country cykel, men der dukkede mest mountain bikes op, ville ellers være interesseret i at undersøge det nærmere, men måske det for mig lidt lyder som en hybrid cykel a la de scott jeg havde nævnt?

    Jeg havde også kigget på gravel bikes, men det lod til at de har en del dyrere "entry" point, og måske mere er til lidt mere pro cyklere?

    Lige nu har jeg en fin hurtig cykel, til at komme til og fra arbejde, og generel bykørsel. Så det kommer vel ud på mine behov derudover. Jeg havde godt kigget på en ren mountain bike, for så ville jeg have en der er helt til det ene, og helt til det andet.
    Men jeg kan godt lide ideen om en lidt imellem, en jeg kan cykle ud af byen på, og samtidig cykle på skovstier etc. Når jeg så når frem (Hareskoven, Amager fælled, Dyrehaven etc.)
    Så jeg slipper for at skulle tage en mountain bike med på tog, for så at cykle rundt når jeg når frem, giver det mening?
    Jeg er mega åben for forslag, så jeg ikke bare stirrer mig blind på de der scott subcross, men gravel cykler er nok lidt over mit budget.

    Måske en hybridcykel som næste køb, og så hvis jeg bliver bidt af offroad kørsel, og vil give mig i kast med baner, en hardtail mtb? Så vidt har forstået er hardtail når de ikke har affjedring bagpå, og derfor er lidt lettere og billigere?


  • #4   23. jun En cross country er en MTB der har et stel som er mere over i "racing" i forholdt til "downhill", de klare det hele og du har mulighed for at smide nogle glatte vejdæk på i størrelse 48 så det ikke ser helt så skørt ud..
    De vil kunne klare mere terran forholdt til den sub cross eller gravel bike og dem kan du også få til samme pris.

    Hardtails er alle cykler med fast bagende, uden affjedring.
    Cyklerne er ikke billigere af den grund, det er komponenterne samt stellet der er afgøre det i sidste ende.
    Min cross country som også er hardtail har kostet mig ca 12000kr, og for 8000kr kunne jeg købe en full suspension GT mountain bike.
    Det er svært at retfærdig gøre købet af en full suspension her hjemme, med mindre du udelukket køre på nogle ret vilde baner med hop osv. Hardtail er lidt mere manøvre dygtige pga lavere vægt, men de absorbere selvfølgelig ikke så mange slag så man skal være sikker på at man har ordenligt fodtøj og pedaller der griber godt hvis man ikke køre med klik in systemer.

    Ang priser på gravel bikes ligger de lige nu fra 7999 og op, det er sådan set bare racer cykel med mere plads til større dæk.. Oftest er 45c og op at fortrække, de klare også alt på nær når vi snakker store rødder og hårdt terran som kræver en mountainbike selvfølgelig.
    Det er sådan set præcis det samme som en sub cross, bortset fra de ikke har en fordæmper. Fordæmpere tilføjer mere vægt, dem du kigger på kan låses så dæmperen ikke giver sig når du køre på vejen hvilket er en kæmpe fordel. De føltes bare mere klodset og tunge i fronten forholdt til en med normal forgaffel.
    Spørgsmålet er om du køre på så ujævn terran at du kræver en dæmpet forgaffel, er der så mange huller, store sten, rødder osv.
    De er til alle og ikke pro cyklere, det er til dem der vil frem af med lidt fart og samtidig kunne køre lidt over det hele. Det drønere noget hurtigere der ud af forholdt til en MTB da rulle modstanden ikke er så høj på de dæk størrelser. en MTB med 50mm dæk og op topper hurtigere pga rulle modstand fra dækkene, hvor en gravel bike med 45 glatte dæk bare er det lettere.

    Uanset hvad, så om du vælger en sub cross eller en gravel vil de ikke kunne klare virkelig hård terran, det er derfor der er MTB or Cross country cykler.
    Så skal du også spørge dig selv om du vil have en med racer cykel styr eller flat styr som på en mountainbike (dropper/flat styr)
    Du kan få begge typer på en gravel bike.
    Og her skal du selvfølge også overveje hvilken siddes stilling du mest er til, racer cykel stilling eller mountain bike ligne stilling som er mere oprejst.

    Hvis jeg var dig ville jeg ikke vælge en hybrid af den simple oversag at de fleste ikke kan tage dæk størrelser der er oppe på 40+, og hvis jeg var dig ville jeg ikke gå på kompromis der når du ved at du kommer ind på skovstier og grusveje.

    Søg på google, Gravel bike, der er nok 5-6 forhandlere online lige nu der har dem fra 7999kr og op.

    Der ud over, når du køber cykler er det vigtigt du får målt alle leder og kanter af dig selv. Hvis du er seriøs omkring at du vil cykle, så få en professionel til at måle dig så de kan fortælle hvilken størrelses cykel samt geometri på cyklen du skal købe. For ellers kan du ende ud med at købe en cykel der er for lille eller for stor, og så ender det ud med smerter eller følelsen af ustabilitet osv. Det er bare ikke noget man bliver glad for, da det hele kan føltes off.

    Du kan gøre det hjemme selv, måle arm længde, ben længde, læg længe, fod længde, krops længde osv osv. Det hele spiller en rolle for at få opsat cyklen perfekt til dig. Problemet er de online udregner ikke altid er til at stole på så find en 5-6 forskellige og se hvad gennemsnittet siger, det bedste er at tage sine mål der efter bruge en udregner og så gå ned til den nærmeste cykel handler og prøve en cykel i den størrelse du har udregnet til der skal bruges. Find en cykel der minder om den du kigger på online. Mange cykel handlere kan også hjælpe dig hvis de ved hvad de laver, og det skal siges det er ikke alle der gør det men måske kan de henvise dig til en der har styr på det.


  • #5   23. jun jeg smider lige et link til en video så du kan se hvad en gravel bike uden dæmper egentlig kan håndtere.
    https://youtu.be/Ow_Rjth8Ak0?t=97


Kommentér på:
Hvilken cykel jeg skal vælge

Annonce