Hvilken cykel skal jeg vælge? {{forumTopicSubject}}
Jeg er netop kommet i ny job og ny bopæl, hvilket har medført en del daglig cykling.
Jeg har tur/retur 11 km cykling til jobbet 5-6 dage/ugen og 5 dage om ugen tager jeg til fitness som giver 12 km oveni + små ærinder = hvertfald mellem 24-28 km cykling 5 dage ugentligt.
Så! Jeg skal have mig en ordentlig cykel - kører pt på en citybike, hvilket slet ikke er optimalt. Den er tung og ikke effektiv. Hvilke kan i anbefale og generelt gode råd? Jeg aner ikke en dyt om cykler, det eneste jeg kan sige er, at jeg udseendesmæssigt elsker en sporty cykel (ala mountainbikes) - men nu skal jeg jo gerne vælge ud fra cyklens evner og ikke udseende😁 hjælp en pige i nød!
Den skal helst ikke koste mere end 6-7 tusind.
dec 2012
Følger: 29 Følgere: 34 Cykler: 10 Emner: 4 Svar: 807
Hvis du slet ikke er til vedligehold, vil jeg anbefale at kigge efter en cykel med indvendige gear og eventuelt remtræk frem for kæde, samt rullebremser. De kan dog godt blive lidt dyre.
Alternativt kan du købe en med udvendige gear og sørge for at rense+smøre kæden,, samt huske at måle om kæden er slidt (billigt specialværktøj til dette) og få den skiftet i tide, for at undgå de dyre reparationer. Det samme gør sig gældende for bremseklodser.
Når du har besluttet dig for ovenstående, vil jeg anbefale at gå i et par forskellige cykelbutikker, forklare dit behov og se hvad de finder frem til dig. Sørg for at testkøre et par cykler, samt være OBS på størrelsen og hvordan du føler du sidder på den, da en for stor eller lille cykel, eller en forkert siddeposition bliver rigtig træls i længden.
Personligt vil jeg desuden aldrig vælge en mountainbike som pendlercykel, da en racercykel, gravelcykel eller sporty bycykel er meget hurtigere at komme frem på.
dec 2012
Følger: 29 Følgere: 34 Cykler: 10 Emner: 4 Svar: 807
mar 2022
Følgere: 2 Emner: 1 Svar: 5
Jeg har besluttet at jeg i hvertfald gerne vil have med indvendige gear og remtræk. Men rullebremser, hvad er det?
dec 2012
Følger: 29 Følgere: 34 Cykler: 10 Emner: 4 Svar: 807
Jeg tror ikke du skal fokusere for meget på bremsetypen, men blot sætte dig ind i hvad det er du har købt, og hvordan man nemt ser om der er brug for evt. udskiftning af bremseklodser.
mar 2022
Følgere: 2 Emner: 1 Svar: 5
Jeg fandt forresten ud at cykler med udvendige gear IKKE fås med remtræk😅 ærgerligt, men det virker nu ikke som tung arbejde at smøre kæden et par gange ugentligt i vinterperioder (som jeg fik fortalt er alt hvad der kræves af pleje på kæderne), så det tænker jeg er overkommeligt.
Jeg fik en tur på den gravel cykel fra principia som du havde anbefalet - kunne rigtig godt lide den, men det er desværre bare lidt for høj prisklasse ift hvad jeg er villig til at give. Du kender ikke en tilsvarende cykel til maks 7-7500kr?
dec 2012
Følger: 29 Følgere: 34 Cykler: 10 Emner: 4 Svar: 807
Det er heller ikke den store belastning med det vedligehold. Det er bare at vende cyklen om, fjerne skidt fra kæden med en klud, lidt olie på og tørre overskydende olie af lidt senere en gang om ugen/hver anden uge, afhængigt af hvor meget man kører.
Er ikke sikker på hvilken af de to modeller du prøvede, men de har også en til vejl. pris 7.299,-, og de fleste cykelhandlere er til at handle med. Hvis ikke om prisen, kan du høre om du kan få et sæt skærme med gratis, eller andet udstyr du evt. har brug for.
Ellers kan du måske finde en Sirrus X hos en Specialized forhandler:
https://www.specialized.com/dk/da/sirrus-x-2-0/p/200342?color=322584-200342
eller
https://www.specialized.com/dk/da/sirrus-x-2-0-step-through/p/200347?color=322600-200347
mar 2022
Følgere: 2 Emner: 1 Svar: 5
Var ved cykelforhandlere i dag - ingen har den desværre, så kan slet ikke prøve den. Jeg kan se et enkelt sted har den tilbage i størrelse M online - så skal være sikker på mit valg, før jeg bestiller men det er så også svært for en der ikke har forstand på cykler - og med det sagt, så er du dælme en kæmpe hjælp for mig. Sætter virkelig pris på tiden du bruger på at vejlede mig.
Jeg har også kigget på Sirrus 1.0 med 21 udvendige gear - hvad tænker du om den? Den står nemlig til kun 5000kr.
Mine behov opsummeret nu er, hurtig frem fra a - b (selvfølgelig afhænger det også af en selv) og klare en hel masse bakker (Århus jo..) og primært på asfalt - i godt vejr, cykler jeg gerne 20-30 km om dagen, 2-4 gange ugentligt for ren motion.
mar 2022
Følgere: 2 Emner: 1 Svar: 5
Denne ^ men kan godt nok ikke se noget om hvor mange gear den har
aug 2015
Følger: 1 Følgere: 19 Cykler: 5 Annoncer: 1 Svar: 54
Køber du en cykel online skal du kunne indstille og opsætte hele cyklen selv, og du siger du ikke har så meget viden inden for cykler så jeg ville nok finde en forhandler at købe fra da de indstiller og opsætter cyklen til dig.
Find en cykel du kan lide ved din forhandler, og få dem til at bestille en hjem til dig i din størrelse.
Men jeg ville nok også kigge efter noget med maks 2 gear foran, det gør gearskiftet lettere at håndtere. Jeg havde ikke købt Sirrus 1.0 netop af den grund, den har 3 foran og 7 bagpå
Dem Simon linker til ser ikke tosset ud til prisen
Hvis du smider dine mål:
Højde
Skridt længde
Arm længde
Vil det være lettere for folk at finde noget der måske vil passe dig.
Det er bare lige mit input, Simon har give nogle rigtig gode svar til dig.
Jeg håber du finder noget du bliver glad for.
mar 2022
Følgere: 2 Emner: 1 Svar: 5
Og ja, jeg synes også den er ret nice (Principia gravel cyklen) - jeg er bare usikker på om det er den rette cykel til mine behov.
Når du snakker om maks 2 gear foran og at den Sirrus har 2 og 3 - altså der må jeg indrømme, at jeg ikke ved hvad det betyder.
Du får i hvert fald lige mine mål her:
Skridtlængde: ca 72 cm
Armlængde: 72 cm (usikker på hvordan denne måles: målt fra top af skulder til spidsen af langefinger)
Højde: 165 cm
aug 2018
Følger: 2 Følgere: 11 Emner: 4 Svar: 38
Rullebremser bremser altså bare ikke så godt - og til bykørsel er der efter min mening for meget vedligehold i fælgbremser! (Jeg kørte >200km om ugen i Kbh. før skiver var almindelige og brugte alt for mange bremseklodser - ligesom der også blev skiftet forfælg ca. hver tredje år - og ikke med min gode vilje!).
Men man kan jo gå ud og prøvekøre nogle cykler hos sin lokale cykel-pusher... Bare husk at lave nogle relativt hårde opbremsninger!
Jeg ville også gå efter en hybrid cykel med udvendige gear (i hvert fald når nu de "gode" >10 gear indvendige gearnav og remtræk er udenfor budgettet - og de har altid været uden for mit!). Og til alm. brug i Aarhus er en eller to klinger foran rigeligt. (Desværre var mange af hybridcyklerne med tre klinger (=tandhjul) foran sidst jeg søgte ny cykel. Dem med to var _dyre_ så jeg endte alligevel med tre!) Undgå dem med affjedret forgaffel - det vejer og spiser energi.
Hvis du ender med noget i den dyre ende (eller racer-agtigt), så tjek lige, at der er plads/beslag til bagagebærer/fuld-skærme... I hvert fald sidstnævnte synes jeg personligt er et "must" på en pendler-cykel!
Hvis du mangler inspiration kan du evt. tjekke følgende mærker (der var I toppen af min sidste hybrid-liste): Boardman, Cube, Felt, Ghost, Nishiki, Specialized, Trek.
Men det er nok lettest bare at starte med den parametriske søgemaskine på Pricerunner - også selvom ikke alle produkter er rigtigt lagt ind. Jeg har startet udfra ovenstående her: shorturl.at/nqz23 (jeg har med vilje ikke valgt køn; damecykler er i min verden ikke en optimal konstruktion - men nok klart en fordel, hvis man cykler i kjoler ;-). Husk at du nok også skal ha' en godkendt lås (100kr+), noget lys og evt. nogle skærme på!
PS: Ift. punkteringer er noget der ligner Schawalbe's Marathon Plus (altså med en tyk "materiale" stribe integreret mellem dæk og slange) dæk ret effektive (de har dog for mig at se ikke helt styr på produktionen; nogle af dem er meget svære at sætte på, hvilket er træls når man engang imellem alligevel punkterer). Men hvis man kører langt/ofte, er tiden på at tjekke/fjerne flint/glas etc. fra dækkene en gang i mellem givet godt ud! Jeg gjorde det typisk for hver ~300km. Det er nok ikke nødvendigt med de nye dæk, hvor fremmedlegmerne er meget længere om at arbejde sig igennem....
aug 2015
Følger: 1 Følgere: 19 Cykler: 5 Annoncer: 1 Svar: 54
En dame cykel i form er god for både mænd og kvinder, især til bykørsel.
Men som sagt, så ville jeg nok vælge at få en cykel hjem til en shop, selvom der står at den kommer samlet er det ikke sikkert at alt er som det skal være.
Min kom delvis samlet, dvs jeg selv skulle montere styret samt hjul og det var alt.
MEN derfor skulle cyklen alligevel have indstillet gearingen for at køre 100% flydenede, under transport kan bag gearingen blive trykt og derfor kræve justering. Du skal justere saddel højde og afstand fra styr, samt gear skiftere, håndtag og andet skal måske flyttes for at passe til dig.
Alt det hjælper den lokale shop dig med, det er det værd at få den sat op ordenligt for ikke at få overbelastninger i lænd eller knæ..
Det jeg mener med 2 gear foran er det antal tandhjul der er foran på cyklen, der ville jeg ikke gå over 2 det vil gøre gear skiftningen mere kompliceret for en der ikke er vant til at køre med sådan mængder gear.
Hvilken cykel skal jeg vælge?