{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.229 visninger | Oprettet:

Tubular eller Clincher {{forumTopicSubject}}

Jeg skal have mig et par nye hjul, som både skal bruges til TT og landevej (racer)..

valget står mellem:

http://bontrager.com/model/09789

(link fjernet)

Jeg kommer til at bruge hjulene i sommerperioden, også til træning, planen er at jeg på længere sigt vil købe mig et ekstra baghjul i samme serie dog med højere profil, som skal bruges til TT..

hvorfor skal jeg vælge det ene frem for det andet, og hvad har i selv af erfaringer..

som jeg ser det nu er der disse fordele og ulemper:

Tubular:
Fordele: Pris, vægt, (fart)
Ulemper: vedligeholdelse ved punktering og økonomi ved vedligeholdelse, dårligere bræmser

Clincher:
Fordele: Nemt ifht. tubs ved punkteringer, bedre bremser
Ulemper: Pris, vægt (fart)

har i noget konstruktivt, så kom endelig med det, da jeg er ret splittet på hvorfor jeg skal vælge den ene "teknologi" frem for den anden..


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tubular eller Clincher
  • #2   14. maj 2012 det er da også helt rigtigt med bremserne, det er bare mig der kom til at blande rundt i carbon m. alu bremseflade osv..

  • #3   14. maj 2012 hvis du skal træne på det hjulsæt så er det clincher. hvis ikke så er det tubular. så let kan det gøres

  • #5   14. maj 2012 Hvis det skal bruges til træning uden følgevogn, clincher:)

  • #6   14. maj 2012 Simon - du mener altså Clincher? - eller skulle der stå Tubs til sidst? smiley

  • #7   15. maj 2012 Hvorfor ikke bare kalde det de hedder i dk.. åbne eller lukkede ringe.

    Der er ikke meget sund fornuft i at køre med lukkede ringe til træning medmindre man selv kan lappe dem (kræver en del øvelse).

    Åbne ringe idag kan gøres lige så lette ved at køre slangeløst og de ruller ikke dårligere idag, den reelle forskel er i bund og grund kun dæktryk og den er ikke stor længere.


  • #8   15. maj 2012 Til Carsten. er det så carbon eller kulfiber? nu når vi skal skrive dansk..

  • #9   15. maj 2012 så vidt jeg ved, så kan den Clincher (åbne ringe) model jeg har smidt op ikke køre slangeløs?

    fra fabrikken vejer clincher (den åbne) bare mere end Tubular (den lukkede) - så vægt forskellen kan ikke være het udlignet som du skriver?


  • #11   15. maj 2012 Smee

    Du har lidt ret men lige carbon vs kulfiber er nok mere et begreb som ingen tvivl skaber hvor det med clincher/tubolar giver det men skal det være korrekt så er det også forkert for lukkede ringe blev opfundet af Clement før anden verdenskrig som var en fransk gut så dæk hedder Boyau og fælg type Avant.

    Pointen var mest at der er så mange misforståelser omkring brug af de ord så for at slippe fri for det og værne lidt om det danske cykelsprog som alle forstår smiley


    Rasmus der er lavet konverterings kit lige som til MTB så åbne ringe kan gøres slangeløse smiley


  • #12   15. maj 2012 Rasmus glemte lige at spørge hvilke mærker dæk du har kigget på, meget gerne link for der er en del lette åbne ringe og nogle af de letteste lukkede punktere bare du kigger på dem, det er det med balancegang hvor er gevinsten totalt den rigtige.

  • #13   15. maj 2012 Carsten:) det "danske cykelsprog" her på cykelgalleri er jo for alle PROFFERNE.;) alle andre skal jo bare høre efter hva de siger:)

  • #14   15. maj 2012 Smee du har bare så ret, særlig det med profferne :??: skal vi ikke bare kalde det cykel glade mennesker smiley

    Syntes sku det er fedt at der er så mange som deler ud af deres erfaringer, der kommer nogle guldkorn i ny og næ og folk som får smilet frem.


  • #15   16. maj 2012 smiley man kan godt få en hel arbejdsdag til at gå med at læse hva folk mener og har prøvet af vilde ting.. også når folk udtager sig om godt og dårligt. Mange har KUN prøvet en ting og på det grundlag kommer de med en lang forklaring om hvorfor det er bedst:)

  • Freddy H
    Freddy H Tilmeldt:
    maj 2009

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 10
    #17   16. maj 2012 Enig med Simon P. Har tidligere haft zipp 404 og reynolds DV46 til lukkede ringe. Punkterede flere gange med cont. comp. ring under løb. Noget værre bøvl at få dem lappet og dyr at udskifte dem. Lod mig rive lidt med af at hjulsæt til lukkede ringe typisk er noget lettere end til dæk/slange, men synes ulemperne ved lukkede ringe klart overskygger fordelene. Skal de kunne bruges til træning er der slet ingen tvivl, så skal det være dæk/slange. Hvis man skal køre i regnvejr har man mulighed for at ligge et indlæg i dæk/slange, der har man ikke helt de samme muligheder med lukket.Jeg synes kun lukket ring er for ryttere med følgebil.

  • #18   21. okt 2012 Du kan snilt (som vi siger i Aarhus) køre med tubular (eller lukkede ringe) til både træning og løb. Det kræver bare at du ikke køre direkte på grus, at du tørre dækket af for sten når du kører og at du har en lille gaspertron og en pumpe med latex med på turen.


Kommentér på:
Tubular eller Clincher

Annonce