Tubular eller Clincher {{forumTopicSubject}}
Jeg skal have mig et par nye hjul, som både skal bruges til TT og landevej (racer)..
valget står mellem:
http://bontrager.com/model/09789
(link fjernet)
Jeg kommer til at bruge hjulene i sommerperioden, også til træning, planen er at jeg på længere sigt vil købe mig et ekstra baghjul i samme serie dog med højere profil, som skal bruges til TT..
hvorfor skal jeg vælge det ene frem for det andet, og hvad har i selv af erfaringer..
som jeg ser det nu er der disse fordele og ulemper:
Tubular:
Fordele: Pris, vægt, (fart)
Ulemper: vedligeholdelse ved punktering og økonomi ved vedligeholdelse, dårligere bræmser
Clincher:
Fordele: Nemt ifht. tubs ved punkteringer, bedre bremser
Ulemper: Pris, vægt (fart)
har i noget konstruktivt, så kom endelig med det, da jeg er ret splittet på hvorfor jeg skal vælge den ene "teknologi" frem for den anden..
okt 2011
Følger: 1 Cykler: 3 Emner: 3 Svar: 7
jun 2007
Følger: 15 Følgere: 14 Cykler: 1 Emner: 2 Svar: 372
sep 2011
Følger: 5 Følgere: 5 Cykler: 1 Emner: 18 Svar: 137
okt 2011
sep 2011
Følger: 6 Følgere: 5 Cykler: 1 Emner: 18 Svar: 1.420
Der er ikke meget sund fornuft i at køre med lukkede ringe til træning medmindre man selv kan lappe dem (kræver en del øvelse).
Åbne ringe idag kan gøres lige så lette ved at køre slangeløst og de ruller ikke dårligere idag, den reelle forskel er i bund og grund kun dæktryk og den er ikke stor længere.
jun 2007
okt 2011
fra fabrikken vejer clincher (den åbne) bare mere end Tubular (den lukkede) - så vægt forskellen kan ikke være het udlignet som du skriver?
sep 2011
Du har lidt ret men lige carbon vs kulfiber er nok mere et begreb som ingen tvivl skaber hvor det med clincher/tubolar giver det men skal det være korrekt så er det også forkert for lukkede ringe blev opfundet af Clement før anden verdenskrig som var en fransk gut så dæk hedder Boyau og fælg type Avant.
Pointen var mest at der er så mange misforståelser omkring brug af de ord så for at slippe fri for det og værne lidt om det danske cykelsprog som alle forstår
Rasmus der er lavet konverterings kit lige som til MTB så åbne ringe kan gøres slangeløse
sep 2011
jun 2007
sep 2011
Syntes sku det er fedt at der er så mange som deler ud af deres erfaringer, der kommer nogle guldkorn i ny og næ og folk som får smilet frem.
jun 2007
maj 2009
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 10
jun 2012
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 8 Svar: 112
Tubular eller Clincher