180 km Ironman Nice, Lightweight Clincher eller Zipp Tubular? {{forumTopicSubject}}
Jeg skal køre Ironman Nice den 24 Juni, men jeg er kommet meget i tvivl om hvilket hjulsæt jeg skal vælge. Ruten er 180km lang og der er ialt 1800 højdemeter, på et tidspunkt er der en lang nedkørsel på ca. 45 min hvor der er mange hårnålesving, og bremserne vil derfor blive pænt varme!
Jeg er 184 cm høj, kører på min roadcykel dernede og vejer 70kg. Mine nedkørsels egenskaber er ok, men ikke super skarp!
Jeg har 2 følgende muligheder:
1.
Zipp 404/808 Firecrest, tubular. Vittoria Corsa CX dæk. Ceramic Speed lejer.
Fordele: Aero, tubular komforten, bedre bremseeffekt?
Ulemper: 400 gram tungere end Lightweight, langsommere at skifte ved punktering, kræver ekstra ring medbragt.
2.
Lightweight standard Clincher 3. DT Swiss 240 nav (stållejer) Grand Prix TT dæk (dem Tony Martin brugte ved VM i Kbh.)
Fordele: 400 gr lettere, lettere at skifte ved punktering, kræver kun ekstra slange.
Ulemper: Tænker at de bliver varmere på nedkørsel pga. den tunge clincher kant? Knapt så aero.
Jeg kunne godt tænke mig at høre en der har erfaring med nedkørsler give et bud på hvad der vil være bedst og hvorfor?
dec 2010
Følger: 1 Cykler: 1 Emner: 11 Svar: 152
mar 2009
Følger: 19 Følgere: 18 Cykler: 3 Emner: 12 Svar: 121
Hvor høj er lightweight Fælgen?
Umiddelbart ville jeg vælge zipp hjulene pga. Aero og ikke mindst stabilitet.
Punktering burde ikke umiddelbart være et problem, da der ikke er alle de der små sten dernede.
Jeg er aldrig punkteret når jeg har været i Italien (Ligurien) og jeg kører uden indlæg. Det burde umiddelbart være det samme ved Nice
jun 2006
Følger: 7 Følgere: 14 Cykler: 1 Emner: 268 Svar: 1.843
mar 2011
Følger: 7 Følgere: 7 Cykler: 4 Emner: 30 Svar: 78
okt 2010
Følger: 8 Følgere: 7 Emner: 9 Svar: 283
jan 2012
Følger: 3 Følgere: 3 Cykler: 5 Emner: 72 Svar: 393
aug 2006
Følger: 3 Følgere: 2 Cykler: 3 Emner: 1 Svar: 117
Jeg vil altså mene du skal tage lightweight. de 400 gram vil hjælpe dig op ad de 1800 højdemetre, og de er nemmere at skifte ved en punktering. og de vil formentlig være mere sikre på nedkørslen for dig.
maj 2008
Følger: 13 Følgere: 12 Cykler: 4 Emner: 8 Svar: 25
Og Rene R det er 404 forhjul, så der er sker ingenting, jeg har selv tit kørt med 85 mm både foran og bagpå ned af og der er ikke rigtigt noget ved det...
Zipp vil være det bedste efter min mening, og da du kan købe ting at sprøjte i hjul mod punkteringer og hvis du punktere.
Og da Zipp er det mere aero, vil du hente mere alle andre steder.
mar 2011
Følger: 7 Følgere: 7 Cykler: 4 Emner: 30 Svar: 78
aug 2006
Følger: 3 Følgere: 2 Cykler: 3 Emner: 1 Svar: 117
jun 2006
Følger: 7 Følgere: 14 Cykler: 1 Emner: 268 Svar: 1.843
maj 2008
Følger: 13 Følgere: 12 Cykler: 4 Emner: 8 Svar: 25
Rene... Nu er dine Mavic også stivere, og 400 gram gør ikke det store ved accelerationen... Stivheden der i mod er det vigtigste, og det er bevist....
Og det ved jeg selv fra alle mine hjusæt..
mar 2011
Følger: 7 Følgere: 7 Cykler: 4 Emner: 30 Svar: 78
nov 2011
Følger: 17 Følgere: 21 Cykler: 15 Emner: 3 Svar: 484
Og det ved jeg selv fra alle mine hjusæt.. "
Hva dælen laver du så på zipp hjul?
180 km Ironman Nice, Lightweight Clincher eller Zipp Tubular?