Racercykler
Når du skal købe en racercykel, er der mange ting at være opmærksom på. Forhold som pris, mærke, størrelse og udstyr i det hele taget spiller alle en væsentlig rolle. Få gode råd og tips til, hvad du bør være opmærksom på for at få en cykel, der passer så godt til dig som overhovedet muligt.
Der findes en del forskellige producenter af racercykler både i Europa, Amerika og Asien. De fleste af de forskellige producenter fokuserer mest på at bygge ramme og forgafler og bruger derfor i virkeligheden de samme hjul, gear og komponenter. Stellet er det mest synlige og iøjnefaldende, og der er en vis prestige i at cykle på bestemte mærker af racercykler. Her er det vigtigt at være bevidst om, at det i realiteten ofte til dels er mærket samt en lavere samlet vægt på cyklen, man betaler for - netop fordi en del af udstyret som nævnt er det samme.
Ny eller brugt cykel
Én af de helt klare risici ved at investere i en racercykel er, at den ret hurtigt taber i værdi. Det skyldes selvfølgelig, at der er tale om slid, men også at udviklingen inden for racercykler går stærkt. Der sker hele tiden noget nyt inden for branchen, som får racercyklerne til at blive forældede hurtigere. Selvom racercykler taber værdien hurtigt, kan man slippe fint afsted med at købe en brugt cykel. Det forudsætter dog, at man ved, hvad man skal holde øje med, eller at man stoler hundrede procent på sælgeren.
Noget af det, som det er mest vigtigt at være opmærksom på, er, om rammen har revner. Det kan være ret svært at få øje på andet end ved gennemlysning, men det kan have fatale følger, hvis rammen skulle have slået revner, da den er nærmest umulig at reparere. I det hele taget er mange af reservedelene til en racercykel ret dyre i anskaffelse, og man kan derfor risikere, at det giver bagslag at købe en brugt cykel. Det drejer sig med andre ord om at gøre op med sig selv, hvor man “taber" færrest penge. En ny cykel taber hurtigt værdien men til gengæld kender du dens baggrund. En brugt cykel derimod sparer penge lige her og nu, men kan vise sig at medføre ubehagelige overraskelser.
Pris
Enhver, der har prøvet at eje en racercykel, ved, at racercykler ikke er nogen billig interesse. Hovedreglen er, at pris og vægt hører sammen - altså at cyklerne er lettere, jo dyrere de er, men vægten falder mest i forhold til cykler, der koster under 20.000 fx. Det er ikke noget problem at finde en racercykel til over 40.000, men det behøver ikke betyde, at du ikke kan få en god cykel til en mere overkommelig pris. Faktisk er det muligt at finde en ganske fornuftig racercykel til ca. 15.000 kr. Det er ofte bestemte mærker eller udstyret (fx hvis stellet er lavet af carbon), som trækker prisen op ved visse typer af racercykler.
Hvad skal du gøre op med dig selv, inden du køber en cykel?
Først og fremmest er det vigtigt, du er bevidst om, hvor meget du ønsker at bruge din cykel til at køre decideret racerkørsel. Det er nemlig afgørende for, hvilket konkret udstyr du skal vælge til din cykel. Dernæst kan du bedre tage stilling til, hvordan det konkrete udstyr skal være. Fx må du spørge dig selv, hvilket styr du ønsker. Vil du fx have et fladt cykelstyr (som typisk bruges til en MTB), og vil du gerne have mulighed for at kunne hvile albuerne på styret?
Som udgangspunkt skal du være bevidst om, at en racercykel hurtigt taber sin værdi - også hurtigere end mange andre cykler. Derfor er det naturligvis vigtigt at være bevidst om, hvorvidt racercykling er noget, man vil satse på, for at undgå et for stort tab. Omvendt skal man også passe på med ikke at købe en for billig cykel, som man hurtig bliver træt af. Hvis man fx har købt en billig cykel, er stellet nogle gange for dårligt til, at der kan sættes nye dele på.
Stel
Endelig er det vigtigt at være bevidst om valg af stel til racercyklen. De forskellige firmaer laver ret forskellige stel, og afhængig af din kropsbygning kan du finde netop det stel, som passer bedst til dig. Som udgangspunkt er det mest vigtige at finde et godt og solidt stel, som passer til dig. Det er nemlig lettere at opgradere stellet senere, end det fx er at skifte gearsystem. Det anbefales heller ikke at spare på hjulene, da et par gode hjul er altafgørende for køreoplevelsen. Det er heller ikke nogen god ide at spare på udstyr som saddel og bremser, da de også kan være afgørende for, hvordan man man kører på cyklen.
Din kropsbygning spiller også en rolle for dit valg af cykel og stel. Har du fx lange eller korte ben? Og hvordan er proportionerne i din overkrop? At krop og cykel er afstemt hinanden er afgørende for, at du er i stand til at cykle optimalt. Er du nybegynder, er det vigtigt, at du spørger din cykelhandler til råds, så han kan vejlede dig.
Sadel
Valg af sadel spiller også en væsentlig rolle. Ofte vil de fleste racercykler fra 10.000 kr. og opefter være udstyret med en fin sadel. Cykler man meget, kan det det imidlertid godt betale sig at spendere lidt ekstra på det. Det er en skrøne at tro, at en sadel skal være blød. Tværtimod må den endelig ikke være alt for blød - ligesom du opnår den største komfort ved at vælge en ret smal sadel. Ikke mindst mht. valg af sadel er det vigtigt, at du tager dig tid til at prøvekøre cyklen, og det skal være en strækning, der er så lang, at du vil kunne mærke det, hvis sadlen ikke passer dig. Kvinder kan med fordel vælge en specialdesignet sadel, der er tilpasset deres mål. Mænd kan bedre bruge én af standardsadlerne til racercykler.
Gear og pedaler
Også gearene er afgørende. De fleste, der dyrker cykling, foretrækker et gearsystem med et såkaldt compact kranksæt, hvilket betyder, at de forreste tandhjul er mindre end de bagerste. Resultatet er en god spredning i gearingen uden for store spring.
Det kan i øvrigt varmt anbefales at vælge de såkaldte klikpedaler til sin cykel. Der er ikke kun fordele mht. sikkerhed ved at vælge klikpedaler. Klikpedalerne får dig til at slappe mere af i ankler og fødder. Derudover smutter foden ikke så let af pedalen, og den stive sko giver en mere kraftfuld fremdrift. Du kan også vælge en klikpedal i den ene side og så en almindelig pedal i den anden side. Det vil stadig skabe en noget bedre fremdrift, end hvis du bare har to almindelige pedaler.
Basisudstyr
Endelig kommer du ikke ret langt med en racercykel uden en holder til din væskebeholder - eller rettere sagt to holdere til væske. Selvom du måske overvejende cykler i det kølige danske klima, er det altafgørende at få tilstrækkelig væske i forbindelse med racercykling.
Derudover kommer du ikke ret langt uden en vindtæt cykeljakke med lange ærmer og ekstra langt rygstykke. Cykelhandsker er også et must, da de skåner fingrene på flere måder, fx mindsker de trykket mellem hænderne og styret.
Indlæg om racercykler
-
sadelpind sidder fast
Hej jeg har en racer med stål stel. min sadelpind sidder urokkeligt fast. jeg har prøvet med wd40 og med varmepistol og med at prøve at udvide hullet ved sadelrøret lidt hele vejen rundt og give wd40... -
Hul i carbon stel.
Hej med jer. Jeg har virkelig brug for gode råd af nogen der ved lidt om carbon stel. For små to måneder siden købte jeg en refurbished carbon racer til min søn. Jeg kiggede den grundigt efte... -
Elektriske gear på racer ??
Hej. Skal ud købe brugt racer, carbon. Overvejer at købe racer, men meget i tvivl om det betyder noget med elektriske gear fremfor manuel skift. Kører 60 -70 km om ugen. Er nok mest til Shimano, ulte... -
Racerbremse ikke lang nok
Først og fremmest, ærgerligt der ikke er flere aktive medlemmer!! Men! Nu er jeg tilbage! :) Jeg har købt en 105 R7000 til centermontering på gamle racer jeg er ved at opgradere. 105'eren og alle d... -
Hvilke sko kan jeg benytte?
Hej alle. Jeg er helt ny i racer verden, og har lige erhvervet mig en Merida 22 gear. På cyklen sidder der pedaler til sko, som jeg har skiftet til alm. pedaler midlertidigt, da jeg er i tvivl om... -
Gear skifte
Hej JEg har lidt problemer med min racer. Der er en: https://archive.trekbikes.com/dk/da/2014/Trek/madone_2_1_h2_compact#/dk/da/2014/Trek/madone_2_1_h2_compact/details Jeg har skiftet kassettete...
Racercykler
Upload dine billeder
-
C4 Engelsk racer
Det er en engelsk racer og nok den eneste i DK. Mærket passer ikke, da den ikke står der. Den har kørt omkring 20.000 km på 4 år og har efterhånden skiftet de fleste dele på den, men den har aldrig svigtet mig. Har cyklet til Skagen på den - 762 km på 63 timer. En helt igennem fantastisk tur :) Se mere på min side: https://www.facebook.com/cykelmyggenJeannie/
Salg af racercykler
-
Pæn og velholdt retro / vintage Koga Miyata fra 1981 - Håndlavet Chrome-Molybdæn double butted kvalitets stål stel. Størrelse 58 cm Cyklen har fået monteret helt nye Schwalbe Durano Plus dæk, komplet sæt kronrørslejer/lejeskåle, krankboks, kranksæt, campagnolo klingebolte , rustfri kæde , styr, kabler, bremseklodser, håndtag og sadel. Nyt moderne dobbeltbundet aluminium hjulsæt og Shimano Nexus 3 gear med fodbremse samt håndbremse foran
Kr. 4.650 -
Campagnolo Rally 1st generation fra 1977 Monteret med et sæt nyere Campagnolo Record Pulley hjul Både pulley hjul og huset med fjeder mekanismen har været adskilt / renset og smurt med nyt fedt Kan tage op til 3 klinger foran samtidigt med store store tandhjul bagpå Har selv kørt 6-speed 15T-26T bagpå og 28T-40T-50T foran - Men kan jo også bruges til mange andre gear set-ups Til racer cykel , vintage og klassisk turcykel / touring Kan afhentes eller sendes med GLS
Kr. 2.000 -
Cyclus skruekrans værktøj Helt ny ubrugt kvalitets skruekrans værktøj / aftrækker fra Cyclus Til forskellige skruekrans mærker som: Regina , Atom , Maillard , Suntour osv. Man kan sætte et 23mm fastnøgle eller skiftenøgle i den ene ende Til herre / dame racer , klassisk cykel , skovcykel , Singlespeed , retro mtb Kan afhentes eller sendes med GLS
Kr. 150