Hjælp til opgradering {{forumTopicSubject}}
Jeg er ganske ny i MTB sporten, men efter et halvt år ca, må indrømme jeg er blevet helt bidt af det
Det jeg vil spørge om er. Jeg har købt en begynder MTB, men tænker lidt i at opgradere den, og så er jeg generelt bare interesseret i hvor man bedst ville kunne forbedre sin cykel. Jeg har fået en meget billig XT forskifter og XTR bagskifter, med Deore triggers og nye kabler ret billigt, og det spiller bare.
Så nu kommer spørgsmålet. Hvor ville man vinde mest at opgradere sin begynder cykel. Kassette og kæde, nyt kranksæt, ny forgaffel, you name it. Altså for at få en bedre køreoplevelse, og evt gøre den lettere. Det er komponenter i alvio klassen der sidder på.
Link til cyklen: https://www.giant-bicycles.com/en-us/bikes/model/talon.27.5.4.2014/14783/66103/
Dermed ikke sagt jeg farer ud og køber komponenter, er bare lidt interesseret i teknikken og hvor man får de bedste forbedringer
maj 2006
Følger: 18 Følgere: 17 Cykler: 7 Emner: 11 Svar: 112
At smide XT og XTR på cyklen er overkill i forhold til alt det andet udstyr, og det kan ikke svare sig at opgradere løbende.
Måske cykelsko og klik pedaler hvis du ikke allerede køre med det.
jan 2014
Følger: 1 Følgere: 12 Emner: 13 Svar: 45
Spørgsmålet er nok også bare mere sådan at man ved hvad der virkelig betyder noget, hvis man nu sparer op til en ny cykel i stedet. For så ved jeg jo at der skal være gode, og lette hjul på og en ordentlig forgaffel, hvor man f.eks kan spare lidt på andre dele som måske ikke har så stor betydning, som f.eks om bagskifteren er SLX eller XT, blot for at nævne noget.
Det giver ikke noget at få et XT Kranksæt, der jo er stivere og XT kassette på f.eks? Blot for at nævne noget.
Jeg tror måske også bare jeg leder efter svaret på hvad der giver den gode køre oplevelse Og der har jeg da erfaret at triggers og nye skiftere på gjorde en enorm forskel ved meget mere flydende gearskift, så jeg tænker om der var andre ting der virkelig kunne mærkes.
feb 2009
Følger: 25 Følgere: 25 Cykler: 5 Emner: 68 Svar: 1.196
Evt nogle lette Schwalbe. Rocket ron TLR.
Og korrekt dæktryk. jeg vejer 100kg og køre med under 2 bar.
jan 2014
Hvilken forgaffel ville i gå efter til 27.5"? Bare for ar kunne sammenligne dem lidt
feb 2009
Følger: 25 Følgere: 25 Cykler: 5 Emner: 68 Svar: 1.196
http://www.youtube.com/watch?v=1UeO8Utfny0
jul 2010
Følger: 3 Følgere: 2 Cykler: 2 Emner: 5 Svar: 174
Ellers ville jeg kigge på hjulsæt, som du eventuelt kunne tage med hen på næste bike også! (Så er det jo ikke helt dumt!).. Såfremt du altså stadig ønsker at køre 27,5"...
jan 2014
Jeg er faktisk ganske tilfreds med 27.5", så det kunne jeg sagtens finde på at gå efter til en ny
jul 2010
(Ved at der er et 27,5" carbon sæt, det er godt nok mest til am, men det er jo let, så hvorfor ikke)
jan 2014
Hvis du/i har link til noget til fornuftige penge må i gerne linke
jul 2010
Disse er i hver fald til en meget fornuftig pris for carbon hjul Men de er da selvfølgelig dyre.. - Tubeless og så et sæt rocket ron - så er du afsted og har smidt en hel del i vægt
jan 2014
Lige et spørgsmål mere. Hvilken forgaffel ville du gå efter til 27.5, igen til fornuftig pris? Fox, RockShox eller. Meget gerne link så jeg kan nærstudere lidt
jul 2010
http://www.ridefox.com/filter.php?m=bike&t=forks&f1=wheel&v1=27.5&ref=topnav
- og så enten find dem på tilbud eller find noget brugt igen.. en forgaffel i god kvalitet koster alligevel på den gode side af din cykels værdi
jan 2014
Går lidt og kigger på den her som min næste: http://www.canyon.com/_dk/mountainbikes/bike.html?b=3327#tab-reiter2
Vil det være et godt valg? Den ligger ca i det prisleje jeg vil bevæge mig i til en ny. Eller kan man få meget bedre andre steder, eller brugt?
jul 2010
Fx denne Radon (dog en 29" - men Radon laver også 27,5")
(link fjernet)
jan 2014
Jeg tror det er en god idé bare at rulle rundt på den jeg har nu, og så spare sammen til en bedre
Er der stor forskel på Shimano og SRAM gear? Eller er det bare som Adidas vs Nike, at det er hvad man lige sværger til. Kan se den du linkede er SRAM.
jul 2010
jan 2014
Jeg kender desværre ikke så meget til SRAM, men tænkte nok at det var religionskrig på den konto
Hjælp til opgradering