4.484 visninger
|
Oprettet:
Kæde holdbarhed? {{forumTopicSubject}}
Hej alle. jeg købte igår en kæde tester (sådan en der kan gå ned i kæden, hvis den er slidt 0,75.
Den testede jeg så min kæde med, og snupti, den røg lige i!
straks købte jeg en kæde. dog købte jeg ikke 105 som jeg kører med nu, men en Sram, da forhandler sagde, den måske holder længere. bestemt et forsøg værd!
MEN MEN spørgsmålet er, hvor længe burde en kæde holde?
jeg har kørt ca. 1000km på denne kæde vil jeg mene!
jeg er fed, så der lægges seriøs vægt på kæden, når jeg rejser mig i pedalen!
MEN ALLIGEVEL????
hvor ofte må i andre skifte?
apr 2013
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 2 Svar: 66
aug 2012
Følger: 1 Følgere: 5 Cykler: 3 Emner: 18 Svar: 798
Men vil da skyde på en kæde monteret på en racercykel kan holde noget længere - har ikke selv skiftet endnu, dog kender jeg ikke km. tallet på cyklen.
okt 2011
Følger: 3 Følgere: 1 Cykler: 3 Emner: 12 Svar: 179
Ved fra motorcykel, at ordentlig vedligeholdelse kan forlænge kædens liv betragteligt. Så hyppig rengøring og smøring er vejen frem. Desuden gør det også en stor forskel, om man kører i al slags vejr, eller kun i tørvejr.
Sliddet på hele cyklen er meget større i regnvejr.
aug 2012
Følger: 5 Følgere: 6 Cykler: 2 Emner: 30 Svar: 341
MEN vil til at bruge lidt mere tid på rengøringen af kæden (i diesel bad, og aftørring).
bruger nogmalt diesel, til rengørring.. eller lampeolie. diesel er bare mere effektivt.
tørre grundigt.
dernæst drylube. MEN efter smørring, har jeg ikke tidligere aftørret min kæde. det vil jeg overveje herfra!
apr 2013
dec 2011
Følger: 8 Følgere: 7 Cykler: 4 Emner: 26 Svar: 223
apr 2013
aug 2012
Følger: 5 Følgere: 6 Cykler: 2 Emner: 30 Svar: 341
aug 2012
Følger: 1 Følgere: 5 Cykler: 3 Emner: 18 Svar: 798
Der er altså noget med de kæder, hvis man har lidt dyrere grej (Jeg snakker lige MTB)!
Så kan det absolut godt betale sig at begynde at måle på den og specielt når man bevæger sig op i Sram X9, X0 og XX1 eller Shimano XT og XTR udstyret som er UALMINDELIGT dyrt for enten en ny kassette eller ny(e) chainring(s)
En kæde skal skiftes når den har givet sig mellem 0,75 og 1 % (Hvilket også er det interval som en slidtagemåler til kæden er opgivet til ( http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=10219)
Ifølge diverse informationer som jeg har hentet hos Sram og KMC, skulle en kassette og chainrings gerne kunne holde til at køre 3 kæder flade, hvorefter det anbefales at skifte drivlinjen.
Har man en kæde som har strukket sig mere end 1 % går slidtagen først stærkt (Jeg kørte i uvidenhed med min tidligere kæde indtil den knak og har efterfølgende målt en slidtage på 1,2%) og du kan risikere at en ny kæde blot vil hoppe tænder over (Bitter erfaring - hvor hele drivlinjen måtte skiftes og var næsten en udgift på 1000,- frem for et tidligere skift af kæden til 200,- )
apr 2013
Kæde holdbarhed?