Rense og smøre kæde grundigt {{forumTopicSubject}}
Jeg vil høre, hvordan I renser jeres kæder?
Jeg har meget dårlig erfaring med at rense kæden, når den er monteret på cyklen. Der er stadig knaseri efter rensning og smøring, selvom jeg har prøvet flere forskellige måder, herunder sådan en boks med rensevæske, som kæden kører igennem.
Lige nu bruger jeg følgende procedure, som i hvert fald ender med en fuldstændig knase-fri kæde:
1) Kæden lægges i benzin et par timer og rystes godt i benzinen inden optagning.
2) Kæden drypper af en times tid.
3) Kæden vaskes i varmt vand med opvaskemiddel.
4) Kæden drypper af en times tid
5) Kæden tørres på radiator minimum natten over.
6) Kæden lægges i ATF-olie i nogle timer.
7) Kæden drypper af natten over.
8) Kæden monteres på cyklen og smøres med kædeolie og tørres af for overskydende smørelse.
Det virker meget omstændigt, men tager egentlig ikke ret lang arbejdstid. Dog er jeg træt af benzinen og overvejer petroleum i stedet for eller anden kraftig affedter.
maj 2017
Følger: 1 Følgere: 5 Emner: 2 Svar: 1
Bruger denne. Sprøjter det på, og kører kæden rundt på cyklen mens jeg skifter gear for at fordele det helt. Skyller derefter med vand og tør den af med klud og lader det tør helt. Smør så derefter
aug 2006
Følger: 1 Følgere: 38 Cykler: 1 Emner: 18 Svar: 137
aug 2006
Hvordan får du kassetten til at holde 4 kæder? Hvor lange er kæderne, når du skifter dem?
aug 2006
aug 2018
Følger: 1 Følgere: 5 Emner: 2 Svar: 71
Tørrer med en klud, så pensler jeg isopropyl alkohol over til at fortrænge fugt, og smører med muc off ceramic vet lube.
Den der kæderenser virker rigtigt fint, i mine øjne, til at skylle det løse knas ud. Men tricket er at lade kæden blive blødt op i kæderens først.
aug 2006
apr 2016
Følger: 3 Følgere: 8 Cykler: 4 Svar: 174
Jeg har altid gang i 2 kæder, så når jeg tager den beskidte af og smider den i degreaseren har jeg allerede en ren klar kæde til at sætte på.
Efter kæden har lagt i degreaseren vasker jeg den i sæbe+varmt vand lader den tøre og på med ny voks. Hvorefter den ligger klar til når det bliver dens tur igen.
jul 2008
Følger: 2 Følgere: 57 Cykler: 6 Emner: 91 Svar: 1.079
Jeg piller dog jævnligt pulley hjulene af og gør dem rene og smør dem....kassetten gør jeg ren ved at pille baghjulet af og blæser det værste og meste væk med en kompressor ( roteren skruer jeg af)
Kæden bliver tørret af med noget bremse rens på noget papir eller en klud.... Det tørre og så smørrer jeg rohloff oil på, det er en olie, der ikke virker alt for meget som en slags klister. Bliver kæden meget beskidt er det nemt at gøre rent...
Der findes et hav af olier og har du først fundet en olie der er nem at gøre rent. Så har du fundet de vise sten. Vil skyde på jeg de sidste 10 år har prøvet minimum 8 forskellige slags kæde olier og jeg vender altid tilbage til den rohloff. Købte i vinters en muc off til 120 kr for en lille tube... Det lugter helt fanatiske af hubba Bubba tyggegummi og har en lækker konsistens, men det suger nærmest sand, mudder og snavs til Kæden og efter en tur står den fint på hylden og vil ikke blive brugt til cykler igen...
Jeg er desuden blevet pænt glad dancoil smøremidler og bruger dem blandt andet til pulley hjul.
aug 2006
nov 2016
Følger: 3 Følgere: 4 Svar: 3
apr 2019
Følger: 2 Følgere: 7 Emner: 2 Svar: 12
Rense og smøre kæde grundigt