bedste rense/smøre rutine? {{forumTopicSubject}}
Har lige købt mig en ekstra hardtail mtb. Med komplet XT, og kom i den forbindelse, til at tænke på: Om min normale rutine med at rense og smøre, overhovedet er den mest optimale...?
Normal har jeg altid skyllet kæde og gear i varm vand, efter hver tur. Tørret det hele af, og enten sprayet kæden med teflon olie, eller Pedros Syn lube.
Og har altid gjort sådan på min soft tail cykel, ligeledes med XT. Og det har ikke umiddelbart givet nogle ulemper... Ét af de bagerste tandhjul har let slitage, men slet ikke noget alvorligt, efter ca. 3.500 km.
Problemet er bare, at med en hel ren kæde, og der kommer ét sandkorn i lortet. så knaser det.... Med gammel olie, der er arbejdet godt tyk og sort, der knaser det jo slet ikke i samme omfang.
Hvad er bedst. og hvordan gør I ?
nov 2007
Følger: 28 Følgere: 27 Cykler: 7 Emner: 6 Svar: 372
jeg smører altid bagefter og tører overskydende olie af med en klud på kæden bagefter.
sep 2009
Følger: 7 Følgere: 6 Cykler: 4 Emner: 27 Svar: 132
på mountainbike er det en god mellemting mellem at det skal være så tyndt at det kan trænge ind og at det skal være så tykt at det holder længe. Finish line laver mange gode forskellige olier til en fornuftig pris. tjek det ud og prøv dig frem det kommer du længest med
jun 2010
Følger: 1 Emner: 7 Svar: 33
sorry er helt ny og skal ud og købe mtb til en 5000 kr og er meget usikker på valg osv
jul 2007
Følger: 2 Følgere: 3 Cykler: 1 Emner: 13 Svar: 20
mar 2009
Følger: 3 Følgere: 11 Cykler: 1 Emner: 89 Svar: 346
Cyklen vasker jeg kun i autoshampo en gang imellem, skylder og tører af hvad jeg grundigt lige kan med fingrene... ikke noget med vatpinde i hjørnerne... det er en cykel for fanden!
Lader cyklen tørre ude, og smører kæden og skftere op... bruger Finish Line DRY
En gang om måneden ca ryger kæden i en gang lampeolie en halv times tid, bliver skyllet i varmt vand, tørt grundigt af og smurt op igen
Jeg gider sgu ik bruge så meget tid på den kæde... ser den træls ud, eller er slidt... ny på mine kæder holder alligevel et halvt års tid
bedste rense/smøre rutine?