fra 21 gear, til 1 gear. Hvordan? {{forumTopicSubject}}
Hej folkens
Min bror og jeg har to ældre racercykler som vi er i gang med af rippe for det mest nødvendige. Målet er at have to cykler uden gear, uden bremse, bare pedaler og hjul (Hvad hedder denne type cykel forresten?). Der skal kun være et gear tilbage at bruge og vi tænkte at vi kunne få svar på vores spørgsmål om dette ved at spørge jer kloge mennesker herinde
Spørgsmålene lyder: Hvordan gør vi således at der kun er 1 gear tilbage? Lige pt er der jo 3 tandhjul foran og 7 bagpå.
Hvad hedder denne type cykel? Har nemlig set en del af dem i København og ved at det fænomenet bliver kaldt et eller andet, men hvad?
Hvordan får man gear og hjul til at arbejde sammen på den måde at pedalerne ikke bare ''tikker'' når man stopper med at træde men derimod forsætter med at snore rundt hvorved man kan bremse ved at gøre modstand mod denne rotation?
Håber i kan hjælpe os med at lave vores (hvad de nu hedder) cykler færdige
feb 2008
Følger: 11 Følgere: 16 Cykler: 3 Emner: 71 Svar: 5.236
eller svejse din body (der hvor de 7 gear sidder på bagnavet) men det er meget lidt anbefaldesværdigt da du risikere at det ikke holder forevigt. og det ville ikke være kønt vel.
ideen med en fixie er fed nok. men monter nu en forbremse som minimum. du kan få nogle små cross bremsegreb som ikke fylder noget som helst.
maj 2010
Følger: 3 Følgere: 7 Cykler: 3 Emner: 14 Svar: 75
Men tak for tippet og svaret
maj 2010
feb 2008
Følger: 11 Følgere: 16 Cykler: 3 Emner: 71 Svar: 5.236
du skal finde et nav der har samme antal eger som din fælg har. så passer de sammen så kan du sagtens dog risikere du at du skal ud i og have sat længere/kortere eger i hjulet alt efter hvad for et nav det er du køber.
jun 2007
Følger: 51 Følgere: 51 Cykler: 6 Emner: 66 Svar: 1.709
maj 2010
feb 2006
Følger: 2 Følgere: 1 Cykler: 4 Emner: 4 Svar: 9
(link fjernet)
Det nemmeste ville være at skifte baghjulet. Alt det der med at converte fra gear til et gear kan blive noget rod når man ikke har gjort det før.
Kører selv med det der hedder fast nav/fixie/fixed/conversion
maj 2010
Tusind tak for linket og rådet
feb 2006
Følger: 2 Følgere: 1 Cykler: 4 Emner: 4 Svar: 9
apr 2008
Følger: 48 Følgere: 45 Cykler: 11 Emner: 97 Svar: 481
Ja det nemmeste du kan gøre at at købe nyt baghjul!
Det vil i mange tilfælde også være billigere for dig end at få lavet dit nuværende om, medmindre du selvfølgelig selv kan bygge hjul, eller at du tror på at en svejsning af dit gamle hjul er godt nok, hvilket jeg virkelig vil fraråde dig da det kan blive rigtig farligt.
Hvis ikke du har kørt Fixie, som det kaldes, før vil jeg også foreslå en forbremse, da det er lidt svære end du tror at bremse en cykel uden bremse, men med den rigtige teknik kan man sagtens! men det lære man ikke på 10 minutter, så på med en forbremse, så bliver politiet også gladere hvis de stopper dig...
Du bør nok også gøres opmærksom på at bliver du stoppet og får en bøde for ingen bremser at have, har bekendte af mig fået bøder op til 2800,- så et godt råd, hvis du ser politiet, kør den anden vej!
Har de gamle cykler dig og din bror har gang i, bane eller Horisontale dropouts som vist i linket Søren gav dig? Hvis ikke kan det nemt blive lidt besværligt at få kæden stram, ikke sagt at det sagtens kan gøres!
Men i
1. fjerner bare alle kabler undtagen forbremse
2. tager to af klingerne af på kranken,
3, sætter nogen straps på jeres pedaler ( Det går livet meget nemmere! )
4. får dig et nyt baghjul ( det kan jeg evt hjælpe dig med hvis du vil have det? )
5. korter din kæde ned til en længde der passer
6. skaffer dig en ordentlig lås! Sådan nogle cykler bliver nemt stjålet.
Hvis der var noget du ikke forstod prøver jeg gerne at omformulere mig det er ikke altid lige nemt at forklare alting på tekst
Håber det hjalp, spørg endelig hvis der er andet du vil vide!
maj 2010
Først, tusind tak for din tid og interesse Det var til STOR hjælp
Jeg ved dog ikke helt hvad du mener med: bane eller Horisontale dropouts ? Hvad er det?
Men en bøde på 2800!? Har din kammerat kørt rundt med atom-våben eller hva?
apr 2008
maj 2010
Begge cykler er med Horisontale dropouts. Hvilken betydning har det?
apr 2008
maj 2010
apr 2008
fra 21 gear, til 1 gear. Hvordan?