{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.377 visninger | Oprettet:

Kæde for kort... {{forumTopicSubject}}

Ja, jeg er jo en amatør cykelmekaniker...

Jeg har en Cube Hyde SL, og efter at have skiftet til ny kæde og tandhjul for 2-3 mdr. siden var kæden gået hen og blevet slap. Så slap at den begyndte at hoppe af.

Nå, men jeg tager da bare lige et led af tænker jeg så. Og som tænkt så gjort.

Nu viser det sig så at det lige var en "tand" for meget jeg fik nappet af.

Skal jeg ud og have en ny kæde, eller kan det reddes på nogen måde?

Kæden er sådan en her: http://www.cykelpartner.dk/kaede-pc10-salt-shaker-med-samleled_692760114114.html

Noget der undrer mig er i øvrigt at stellet på cyklen ikke har sådan en slids til baghjulet, hvor man kan så kan indstille hvor stram kæden skal være, så at sige. Den slids er der bare ikke. Eller er det noget jeg har overset?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kæde for kort...
  • #1   28. aug 2014 Du skal desværre ud og have ny kæde, da der ikke rigtig er så meget man kan gøre for at redde den.

Grunden til at den hoppede af er formentlig ikke fordi den blev for slap efter skift af tandhjul, men fordi tandhjulene ikke er slidt sammen med kæden, og de af den grund ikke passer helt ordentligt sammen.

Og du har ikke overset noget hvad angår muligheden for at stramme kæden ved at flytte baghjulet længere bag ud i stellet. På en cykel med udvendige gear sørger bagskifteren for at holde kæden stram, så der er ikke behov for at flytte rundt på baghjulet for at stramme kæden. Hvis man flytter på baghjulet ville bagskifteren desuden komme til at sidde forkert i forhold til tandhjulene bagpå, så du ikke ville kunne skifte gear ordentligt.

• #2   28. aug 2014 Hej. Tak for svar.

Lige en bemærkning, kæden _er_ slidt sammen med tandhjulene. Alt blev skiftet samtidig. Cyklen er i øvrigt med indvendige gear. Det glemte jeg at skrive.
    Mvh

• #3   28. aug 2014 kan du ikke tage et billede af baghjul og krank så kan det være vi kan se en løsning derpå.

• #4   28. aug 2014 Fair nok. Har du købt den med indvendige gear, eller er det blevet sat på den? Tror bare du skal købe en kædestrammer og sætte på så. smiley

• #5   28. aug 2014 En kædestrammer? Har du et link?

profilbillede
  • #6   28. aug 2014 Et billede mere.

profilbillede
  • jørn N
    jørn N Tilmeldt:
    okt 2013

Følger: 6 Følgere: 6 Svar: 494
    #8   28. aug 2014 Har du købt cyklen brugt, den ramme er beregnet til udvendig gear, en eller anden har fusket med den cykel og monteret indvendige gear på den.
    Du kan måske redde det ved at købe en half link kæde

• #9   28. aug 2014 Det er skam en ganske officiel Cube Hyde SL med 8 indvendige Shimano Alfine gear. Købt fra ny hos en større cykelforhandler i Aarhus. http://www.thebikelist.co.uk/cube/hyde-sl-mens-2011

Et billede af kranken herunder.

profilbillede
  • #10   28. aug 2014 Ok, det skulle nok have været fra den anden side ??
    Prøver at tage det i morgen i dagslys.

• jørn N
    jørn N Tilmeldt:
    okt 2013

Følger: 6 Følgere: 6 Svar: 494
    #12   29. aug 2014 Du behøver ikke at købe ny kæde, krankboksen kan drejes så kranken kommer længere bagud, så er kæden sikkert lang nok, det er også på sen måde at kæden strammes

• #13   29. aug 2014 Ok, så jeg løsner de 2 umbracho skruer på billedet og drejer kranken 180 grader?

profilbillede
  • #15   1. sep 2014 Suk. Nu har jeg løsnet de 2 bolte på billedet. Men jeg synes ikke jeg kan rykke den rundt. Jeg har i øvrigt fundet ud af at det på engelsk hedder en "Eccentric Bottom Bracket". Jeg har ingen anelse om hvad det hedder på dansk.

Nogen tips til hvordan jeg får den drejet? Skal man bruger det hul der er i "den blå" til noget? Hullet går hele vejen igennem til den anden side. Man kan altså stikke en pind hele vejen igennem.

• Knud J
    Knud J Tilmeldt:
    sep 2018

Følger: 1 Svar: 2
    #16   17. sep 2018 Hej Michael det ser ud som om du skal tage din pedalarm af for inde bag ved sidder der en møtrik lignende en med tapper som du skal bruge et stykke special værktøj til mvh Knud

Kommentér på:
Kæde for kort...

Annonce