{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.377 visninger | Oprettet:

Kæde for kort... {{forumTopicSubject}}

Ja, jeg er jo en amatør cykelmekaniker...

Jeg har en Cube Hyde SL, og efter at have skiftet til ny kæde og tandhjul for 2-3 mdr. siden var kæden gået hen og blevet slap. Så slap at den begyndte at hoppe af.

Nå, men jeg tager da bare lige et led af tænker jeg så. Og som tænkt så gjort.

Nu viser det sig så at det lige var en "tand" for meget jeg fik nappet af.

Skal jeg ud og have en ny kæde, eller kan det reddes på nogen måde?

Kæden er sådan en her: http://www.cykelpartner.dk/kaede-pc10-salt-shaker-med-samleled_692760114114.html

Noget der undrer mig er i øvrigt at stellet på cyklen ikke har sådan en slids til baghjulet, hvor man kan så kan indstille hvor stram kæden skal være, så at sige. Den slids er der bare ikke. Eller er det noget jeg har overset?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kæde for kort...
  • #1   28. aug 2014 Du skal desværre ud og have ny kæde, da der ikke rigtig er så meget man kan gøre for at redde den.

Grunden til at den hoppede af er formentlig ikke fordi den blev for slap efter skift af tandhjul, men fordi tandhjulene ikke er slidt sammen med kæden, og de af den grund ikke passer helt ordentligt sammen.

Og du har ikke overset noget hvad angår muligheden for at stramme kæden ved at flytte baghjulet længere bag ud i stellet. På en cykel med udvendige gear sørger bagskifteren for at holde kæden stram, så der er ikke behov for at flytte rundt på baghjulet for at stramme kæden. Hvis man flytter på baghjulet ville bagskifteren desuden komme til at sidde forkert i forhold til tandhjulene bagpå, så du ikke ville kunne skifte gear ordentligt.

• #2   28. aug 2014 Hej. Tak for svar.