Kæde for kort... {{forumTopicSubject}}
Ja, jeg er jo en amatør cykelmekaniker...
Jeg har en Cube Hyde SL, og efter at have skiftet til ny kæde og tandhjul for 2-3 mdr. siden var kæden gået hen og blevet slap. Så slap at den begyndte at hoppe af.
Nå, men jeg tager da bare lige et led af tænker jeg så. Og som tænkt så gjort.
Nu viser det sig så at det lige var en "tand" for meget jeg fik nappet af.
Skal jeg ud og have en ny kæde, eller kan det reddes på nogen måde?
Kæden er sådan en her: http://www.cykelpartner.dk/kaede-pc10-salt-shaker-med-samleled_692760114114.html
Noget der undrer mig er i øvrigt at stellet på cyklen ikke har sådan en slids til baghjulet, hvor man kan så kan indstille hvor stram kæden skal være, så at sige. Den slids er der bare ikke. Eller er det noget jeg har overset?
dec 2012
Følger: 29 Følgere: 34 Cykler: 10 Emner: 4 Svar: 807
Grunden til at den hoppede af er formentlig ikke fordi den blev for slap efter skift af tandhjul, men fordi tandhjulene ikke er slidt sammen med kæden, og de af den grund ikke passer helt ordentligt sammen.
Og du har ikke overset noget hvad angår muligheden for at stramme kæden ved at flytte baghjulet længere bag ud i stellet. På en cykel med udvendige gear sørger bagskifteren for at holde kæden stram, så der er ikke behov for at flytte rundt på baghjulet for at stramme kæden. Hvis man flytter på baghjulet ville bagskifteren desuden komme til at sidde forkert i forhold til tandhjulene bagpå, så du ikke ville kunne skifte gear ordentligt.
jun 2010
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 6 Svar: 18
Lige en bemærkning, kæden _er_ slidt sammen med tandhjulene. Alt blev skiftet samtidig. Cyklen er i øvrigt med indvendige gear. Det glemte jeg at skrive.
Mvh
feb 2013
Følger: 1 Cykler: 1 Emner: 3 Svar: 19
dec 2012
Følger: 29 Følgere: 34 Cykler: 10 Emner: 4 Svar: 807
jun 2010
jun 2010
okt 2013
Følger: 6 Følgere: 6 Svar: 494
Du kan måske redde det ved at købe en half link kæde
jun 2010
Et billede af kranken herunder.
jun 2010
Prøver at tage det i morgen i dagslys.
okt 2013
Følger: 6 Følgere: 6 Svar: 494
jun 2010
jun 2010
Nogen tips til hvordan jeg får den drejet? Skal man bruger det hul der er i "den blå" til noget? Hullet går hele vejen igennem til den anden side. Man kan altså stikke en pind hele vejen igennem.
sep 2018
Følger: 1 Svar: 2
Kæde for kort...