Den hurtigere, og den dybere forklaring om ramme geometri {{forumTopicSubject}}
Da jeg på et tidspunkt skulle købe ny mtb, havde jeg 3 cykler som jeg mente jeg noget for mig og i den rette prisklasse - jeg spurgte så en tilligere barndomskammerat om råd - da han er ret meget inde i denne cykelverden, uddannet mekaniker , køre løb , træner osv
Og jeg kan tydeligt huske han sagde med den ene som var Cube . Den skal det ikke være, geometrien er jo helt forkert.. viste ikke hvad han mente og nikke ( ja ja det kan jeg da godt se nikket )
Tit støder jeg på sætning med geometri og er stadig ikke helt Dus med det ord
Men det betyder nok noget med at, man sidder rigtigt på cyklen, målene til arme, ben osv osv hvis man fx er 181 og skal ha et 17.5 stel ...
men er der ikke nogen der kan fortælle mig sådan rigtigt hvad det er man går ind og kikker efter på en tegning af en ramme , eller når man står med en cykel foran sig ..
Christian
okt 2008
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 9 Svar: 458
Så kan man også kigge på kronrørsvinklen, den fortæller lidt om hvor aggressivt din ramme fungerer. Jo stejlere mere aggressivt vil du opleve den.
Særligt på 29er rammer er kædestagslængden en vigtig del. De ældrere 29er rammer havde en længere kædestagslængde, som gav cyklen færgeagtige egenskaber. Men i dag ser man korte kædestag på omkring 425 mm. Det gør cyklen mere livlig og lettere at få rundt i de tætte sving. Derfor man ser en del rammer, hvor sadelrøret knækker ved baghjulet, det er for at få en så kort kædestag som muligt.
Men igen det eneste som virkelig gælder er den overrørslængde, for at rammen passer til dine proportioner.
jun 2009
Følger: 7 Følgere: 6 Cykler: 2 Emner: 60 Svar: 1.124
Geometrien har meget at sige om hvilken kørestil cyklen er "lavet til" og også om din krop passer til den
sep 2011
Følger: 6 Følgere: 5 Cykler: 1 Emner: 18 Svar: 1.420
Man kan ikke sige det ene er bedre end det andet, det man kan sige er at lige den type er en som passer til din kørestil og ønsker med cyklen.
Eneste sted man idag ser en mærkbar forskel på geometri er kronrørs vinkel /akselvinkel og det skyldes at nogle sætter længere overrør på cyklen som i fleste tilfælde giver bedre egenskaber når der køres ned men til gengæld giver en langsommere reaktion på snoede tekniske områder.
Taler vi typisk XC race cykel så er der stramme vinkler på den, taler vi blandet og maraton så er vinkler lidt løsere og cykler til mere leg/freeride så er vinkler slappe og rigtig gode ned af det hele, du ser det typisk på vandringens længde på forgaffel om cyklen er det ene eller det andet.
At snakke dårligt om vinkler på eks Cube holder ingen steder for de holder samme std som nærmest alle andre alt efter hvad mening er med cyklen, tror der er lidt religion i det der.
Der nævnes nogle grundregler med højde og hvilken størrelse cykel man skal have, hvis cykelhandleren går ud efter det så er han/hun helt galt på den.
Der er kun en måde at se om cykel er korrekt og det er at måle ens skridtlængde, krops-længde fra hofte til armhulen og armlængde, grunden til det er at ingen er ens, nogle kan være relativ høje men have korte ben andre det modsatte lange stænger men kort overkrop og korte arme eller med lange arme, når man har de mål kan man finde en cykel og størrelse som er optimal ud fra geometri/vinkler rørlængde på den enkelte cykel og hvad man ønsker cyklen skal bruges til.
De vinkler man kigger på er følgende: Saddelrørs vinkel, bagstag og kronrør/foraksel.
mar 2007
Følger: 27 Følgere: 26 Cykler: 1 Emner: 118 Svar: 1.613
nov 2008
Følger: 7 Følgere: 6 Cykler: 6 Emner: 12 Svar: 1.420
jan 2012
Følger: 10 Følgere: 9 Cykler: 1 Emner: 99 Svar: 489
Den hurtigere, og den dybere forklaring om ramme geometri