3.712 visninger
|
Oprettet:
Uskrevne regler {{forumTopicSubject}}
Hej der ude. Er for alvor kommet i panikalderen, og har købt mig en mtb (Ghost SE 6000) - skal nok få den oprettet. Har allerede været i skoven og køre et par gange, og ærgrer mig over at jeg ikke kom igang noget før,- det er sgu sjovt.
Jeg har fundet ud af at der findes en del uskrevne regler når man kører mtb. f.eks er det no go at have støtteben på, men er der andre ting. Hvad med skærme, fastmonteret lås eller lygter. Refekser i hjul og for og bag samt ringeklokke skal der vel være?
Er klikpedaler nødvendigt?
jul 2010
Følger: 6 Følgere: 5 Emner: 13 Svar: 112
Klik pedaler er ikke nødvendigt men det er en stor fordel at have dem ;);)
jan 2009
Følger: 90 Følgere: 87 Cykler: 5 Emner: 55 Svar: 1.244
aug 2012
Følger: 11 Følgere: 20 Emner: 10 Svar: 648
Ringeklokke kører nogle også med, fordi det er praktisk. Personligt foretrækker jeg at råbe, fordi det gør folk mindre forskrækkede og så siger jeg typisk tak når jeg kører forbi i nedsat fart.
SPD synes jeg er et must, da det faktisk er det mest sikre at køre med efter lidt tilvænning. Man bibeholder jo kontakten med pedalerne selvom man kører over humbler i høj fart.
Cykellygter er der ingen uskrevne regler om, tvært i mod. Jeg elsker at køre med mine kraftige forlys på styr og hjelm om aftenen og i skoven i mørke.
Støtteben har jeg aldrig set nogen køre med, men det tror jeg heller ikke er en uskreven regel, men mere fordi man jo alligevel ikke kan bruge støtteben i blød jord, det tilfører unødig vægt og grene/sten vil kunne rive fat heri og gøre kørslen mindre sikker.
Det eneste hvor jeg måske vil sige der er uskrevne regler, er med hensyn til reflekser. Her vælger man af forfængelighed ikke at påmontere disse. Jeg har selv bevidst valgt ikke at køre med de lovkrævede reflekser på racer og mtb, men tager gerne bøden, da det jo ser rigtig grimt ud på min racer til 50 t.kr.
sep 2011
Følger: 4 Følgere: 3 Cykler: 5 Emner: 38 Svar: 222
Her til vinter regner jeg stærkt med jeg skal have fat i nogle skærme. Bagskærm om ikke andet.. Ellers er der ikke noget udstyr på cyklen som er nødvendigt.
Cllickpedaler, og en saddeltaske er klart en foredel
jul 2009
Følger: 1 Cykler: 3 Emner: 4 Svar: 61
Saddel taske, Drikkedunksholder, Kohorn, smalle styr og den værste af dem alle "lycra shorts"
Køb et bar baggy shorts til at have uden på dine lycra shorts samt en rygsæk med vandbeholder og plads til ekstra slange og værktøj, så er du ikke helt ved siden af.
jul 2012
Følger: 6 Følgere: 8 Emner: 59 Svar: 1.341
Mit profil billede er min nye cykel, og jeg bruger den også til at cykle til og fra arbejde, så der er monteret et par lygte holdere og det er det. jo mere der sidder på jo mere rasler af når du køre i skoven. Et par skærme som Mash guard og Ass Saver gør det godt og falder ikke af.
aug 2012
Følger: 11 Følgere: 20 Emner: 10 Svar: 648
nov 2012
Følger: 1 Cykler: 1 Emner: 5 Svar: 18
jul 2012
jan 2012
Følger: 5 Følgere: 4 Cykler: 3 Emner: 22 Svar: 626
nov 2008
Følger: 7 Følgere: 6 Cykler: 6 Emner: 12 Svar: 1.420
jul 2012
selv hopper jeg i dem her i næste uge.
http://www.ukbikestore.co.uk/product/43/e8034bk/endura-mt500-spray-baggy-34-shorts.html
Sludder Morten. Bare sørg for at de sidder rigtigt, har ingen problemer med mine
jan 2009
Følger: 33 Følgere: 44 Cykler: 1 Emner: 25 Svar: 2.370
men tilbage til emnet. husk at sætte farten ned når du nærmer dig gående i skoven.
og så gør det ikke noget med et kort 'hej' / 'god tur' når du møder andre cyklende i skoven.
jul 2009
Følger: 1 Cykler: 3 Emner: 4 Svar: 61
sep 2012
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 64
http://www.bike-discount.de/shop/a764/.html?
Det tager vitterligt 2 sekunder at montere dem, og 1,5 sekund at afmotore dem igen, når det er tørt.
Som forskærm bruger jeg disse
http://www.bike-discount.de/shop/a9399/x-board.html
Disse kunne jeg ikke undvære, da jeg ellers får slynget mudder op i ansigtet/ øjnene, som ikke er rart på en nedkørsel... Man kan få større forskærme der monteres på gaflen, men disse har det med at blive bøjet og kommer for tæt på mine fødder.
De to skærme vejer 0,3kg til sammen, mao. er de vægten værd i guld, specielt her i efteråret.
Ang. bukser, køb et par 3/4 (knælange) bibobs (m. seler). 3/4 er meget vigtigt for at holde knæene varme (nødvendigt under 15 grader) og selerne holder bukserne helt oppe, så du altid kan hoppe op i sadlen igen.
Rygsæk er ikke nødvendigt, jeg bruger denne flaske-beholder:
(link fjernet)
Der er lige plads til en slange, dækjern, multitool, etc.
Iøvrigt, kunne jeg ikke være mere kold i bagdelen over hvad andre folk tænkter om grejet - det er ikke de italienske alper vi kører i...
jan 2012
nov 2008
Spøg til side, så kører jeg ikke med skærme bl.a. fordi den ridser saddelpinden... Det lyder åndsvagt, men når man giver det samme for en saddelpind, som andre tager i Bilka og køber en hel cykel for, så gider jeg i hvert fald ikke have en skærm, der sidder og gnaver ind i den...
jan 2012
og det er da bare at købe de korrekte, min rykker sig aldrig på nogen måde
nov 2008
nov 2011
Følger: 4 Følgere: 8 Cykler: 3 Emner: 56 Svar: 649
Lad være med at smide skrald, gel-poser, punkterede slanger osv. Bring it home!
nov 2011
Følger: 4 Følgere: 8 Cykler: 3 Emner: 56 Svar: 649
http://www.cykelgalleri.dk/forum/generel-diskussion/27558-bare_lige_en_reminder_til_isaer_nybe
jun 2012
Følger: 3 Følgere: 3 Cykler: 3 Emner: 7 Svar: 45
jan 2009
Hvis man har de rigtige pedaler og de rigtige sko istedet for et par irritable kondisko er det sgu lige meget
- Det er måske også en ting jeg absolut ikke er gået ned på, men som andre nok også vil mene, så føler man at man er klistret fast til pedalen. Jeg bruger FiveTen (5.10) Freerider 2012 sko modellen på et par Shimano Saint 2013 pedaler, og jeg rykker mig IKKE ud af flækken og har ALDRIG gjort Som ny nu her når det bliver vinter er det måske mere rart med flats i stedet for dumme click pedaler som man ikke er 100% vendt til at kører med.
apr 2011
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 30 Svar: 230
Jeg rev tit mine skinneben til blods fordi foden smuttede når det gik vildt for sig uden spd.
Jeg vælter aldrig pga mine klikpedaler og har aldrig gjort det. Det tog 10 minutter at vænne sig til. Det er også fedt at kunne kaste mere rundt med bagenden og løfte hele cyklen over rødder og huller på hurtige nedkørsler. Man har pludselig fat i cyklen 4 steder i stedet for 2
En ringeklokke og et smil virker efter min erfaring mere venlig overfor gående i skoven end en råbende cykelrytter. Så sådan en vil være fin. Og evt en lille skærm monteret på skrårøret til at tage mudder fra forhjulet der ellers ville havne i øjnene, når det regner og brillerne dugger... Jeg har lavet en i Lexan, der lige stikker 2 cm ud på hver side af røret. Den tager alt det sure.. men bagpå er der ikke noget. Man må gerne blive beskidt..
jan 2009
- Min pointe er at med de rigtige sko, og de rigtige pedaler, så glider man ikke af, og så river man ikke sine skinneben til blods. Click er mere XC orienteret end flats er. Jeg har lige så mange gode erfaringer med click som jeg har med flats, så det afhænger stortset kun af køreren
sep 2011
Følger: 6 Følgere: 5 Cykler: 1 Emner: 18 Svar: 1.420
Reflekser er ikke en dum ting men dem som følger med en cykel er ren øjenbæ men det kan løses på en diskret måde som fungere..
Man tager ned til den nærmeste forhandler af campingvogne de har det som tape i enten butik eller værksted (spørg først på værksted da der kun skal bruges max 5cm rød og 5cm gul, så tager man og sætter et lille stykke i bunden af hver pedalarm så det røde vender bagud når arm drejer rundt, det gule tager man og køre rundt om en eger på forhjul og baghjul, så er du dækket rimelig ind hvis man vil være en smule lovlig
Ude på sporet gør man som Jakob MTB skriver omkring hensyn osv...
Pedaler kommer an på hvilken type kørsel man ønsker men er det at køre på stier og op og ned men ikke freeride og downhill så er det klart en fordel med spd, der er shimano xt en god pedal at starte med.
Dunk er ingen skade til, skærme kan være en fordel men ikke et must (bruger det ikke selv) har nemlig ikke oplevet noget snavs fra skov der ikke kunne vaskes af efter en tur.
Tøj vælg det som du har det godt i, tights, baggy eller hvad du lyster, der er ingen gevinst i at køre i baggy end det måske er mere afslappende at se på men det er så også det bruger selv begge dele alt efter humør og hvor turen går hen.
Hjelm Har man på Uden Undtagelse !!!
nov 2012
Følger: 1 Cykler: 1 Emner: 5 Svar: 18
Uskrevne regler