{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
14.349 visninger | Oprettet:

Stelnummer på cykel fra udlandet eg. CRC/BD {{forumTopicSubject}}

Hej CG!

Jeg har Købt en MTB fra CRC i England, (den er kommet, men er på kursus, så har ikke set den endnu).
Har så hørt fra en bekendt at cykler bestilt fra udlandet (England og Tyskland fx. ) ikke har stelnummer. Er det korrekt? Og for at den er dækket ved tyveri, skal der jo være stelnummer, kan man så skrive hvad man vil? - og så blot få det registreret ved politiet?
Og er det ok at låne politiets indgraveringssæt? Eller skal nummeret laves på en anden måde??

Mvh
Jarno

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Stelnummer på cykel fra udlandet eg. CRC/BD
  • #1   8. dec 2011 Nej stel nummer er ikke nødvendigt, produktions nummer på rammen kan bruges.

Hvis forsikrings selskab siger det så bed om at snak med en der har styr på det.

Politiet kan sagtens melde en cykel stjålet som ikke har dansk stelnummer

• #2   8. dec 2011 Du skal snakke med dit forsikringsselvskab og få på skrift at de godtager serie nummer eller andet unikt nummer. Forsikringsselvskaberne har det med at "glemme" hvad de har snakke med deres kunde om pr. telefon.

• #3   8. dec 2011 Tryg, som er mit selskab, skrev flg. som svar på en mail:
    "Så længe der er indgraveret et stelnummer i din cykel, som du samtidig kan dokumentere med en købskvittering, er det godt nok. Vedrørende køb af dansk godkendt lås, vil det være en god ide at gemme kvitteringen sammen med din købskvittering for cyklen. Vi stiller ikke krav om, at der på kvitteringen for låsen står din cykels stelnummer."

• #4   8. dec 2011 Det danske stelnummersystem for cykler er et særligt system i Danmark for mærkning af cykler, som blev indført i 1942 og som stiller krav om at alle cykelstel i landet skal mærkes med en unik kode. Koden er en kombination af bogstaver og tal og er typisk indhugget i cykelstellet.

Loven gjorde det i 1948 ulovligt at sælge cykelstel i Danmark uden en korrekt mærkning i form af et stelnummer. De cykler som sælges på politiets egne auktioner er undtaget herfra[1]. Med baggrund i dette, udbetaler danske forsikringsselskaber i dag ikke erstatning for stjålne cykler, hvor der ikke er korrekt påført stelnummer

• #5   8. dec 2011 Min Canyon har kun et ramme-nummer og den kunne jeg godt melde stjålet ved politiet i hvert fald smiley

• #6   8. dec 2011 Christian M:
    Det er fint at du kan citere fra Wikipedia, men hvis man læser lidt længere ned i teksten (fodnoten som du har udeladt) vil du se, at postulatet om at det kræver dansk stelnummer for at få udbetalt erstatning, stammer fra en artikel på DR hjemmeside , hvor SF's retsordfører Karina Lorentzen Dehnhardt vil kræve mærkning og registrering af værdigenstande, således at man kan checke om f.eks. den fladskærm man er ved at købe i DBA, er meldt stjålet.
    SF's retsordfører siger: " - Vi har en fin ordning med cykler, hvor det kræver stelnummer at få udbetalt forsikring."

Det er altså alene hendes udtalelse der ligger til grund for dit/Wikipedia´s citat ovenfor.

Jeg vælger at tro på den skriftlige erklæring jeg har fra mit forsikringsselskab, og de eksempler jeg kender til, hvor folk har fået erstatning på et "udenlandsk" stelnummer.

• #7   8. dec 2011 din cube er mærket med et nr der starter med WOW...... Det er stel nummert

• #8   9. dec 2011 Thomas B - det var den milde version af lovgivningen - du kan læse den komplette her:
    https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=111936

Scroll ned til punkt 4.1

• #9   9. dec 2011 Cristian M - now we're talking! Det er sgu' altid godt at få relevante fakta på bordet - seriøst!

Tror sådan set heller ikke at vi er uenige - spørgsmålet er vel blot om forsikringsselskaberne i deres daglige procedure godtager et udenlandsk stel-/ramme-/produktionsnummer.

Noget andet er at loven tilsyneladende foreskriver at "enhver, der her i landet fremstiller eller hertil indfører cykelstel, indgive anmeldelse herom til politiet, der tildeler anmelderen et særligt mærke, som tillige med fabrikationsnummer og årstalsmærkning for stellet skal indhugges i ethvert stel, inden dette forlader fabrikanten eller importøren."

Det lader til at vi er havnet i en gråzone, fordi alle der køber cykler på nettet nu kan kalde sig cykelimportører. Dermed er det op til den enkelte at sikre sig en (skriftlig er nok anbefalelsesværdigt!!) erklæring fra sit respektive forsikringsselskab OG politikreds (hvor de angiver hvad de accepterer af numre/koder).

Der er yderligere spændende læsning her: http://www.ezz.dk/361390-stelnr

Kan alle vi 'cykelimportører' nu sove trygt om natten?

Kommentér på:
Stelnummer på cykel fra udlandet eg. CRC/BD

Annonce