3.894 visninger
|
Oprettet:
God / dårlig Carbon. {{forumTopicSubject}}
Hejsa.
Har hørt at man ikke "bare" skal købe en cykel / ramme fordi det er en carbon ramme.
At der åbentbart er god og dårlig carbon???
Nogle mener det er bedre at købe en "ordentlig" alu-ramme i stedet for en billig carbon-ramme.
Er der nogen der kan guide her?
Hvad carbon / stel skal man gå uden om? Og hvad er god carbon?
feb 2008
Følger: 3 Følgere: 2 Cykler: 3 Emner: 2 Svar: 5
aug 2008
Følger: 4 Følgere: 3 Cykler: 2 Svar: 59
Tallene og numrene på rammerne kan man oftest ikke bruge til noget. De er placeret af marketingsafdelingen. Ingen ramme er nemlig udelukkende lavet af de fine fibre som der reklameres for. Så vil rammen nemlig blive alt for sprød og skrøbelig.
Hvis du vil finde noget godt til prisen, læs tests. Og det skal være de test som ikke bare skriver noget i stil med "jeg synes at ramme X føles stiv med de pågældende hjul" osv. Det skal være empiriske tests koblet med kilometer på skidtet udført af folk som rent faktisk har et sammenligningsgrundlag, og ikke bare er imponeret over at have fået lov til at køre på ramme X i to dage. Kig efter Cykelmagasinet, Tour Magazin, Roadbike osv. Rent subjektive tests holder ikke. Der kan være så mange forhold der influerer på hvordan en cykel føles.
Og ja. En god aluramme er at foretække frem for en dårlig carbonramme.
aug 2008
Følger: 13 Følgere: 20 Cykler: 1 Emner: 5 Svar: 453
der findes ikke "dårlig" kulfiber, der findes nogle der er mindre "stive" end andre, men de er dermed også "stærkere". det er oftes en byttehandel mht evnerne.
når producenten skriver "HM" eller "high modulus" (høj stivhed) er der højst 10% HM fibre, resten er højstyrke fibre feks AS4 eller lign..
ton/mm2 er ikke en måleenhed man bruger! det hedder Mpa / N/mm2 / megapascal. og det siger igen intet om rammens styrke/kvalitet, da man bruge flere typer fibre i samme ramme og forskelligt layup hvor på rammen det er.
3k, 12k og lign har udelukkende noget at gøre med hvor "tung" vævningen er, hvor mange fibre der ligger i hver "tråd" i stoffet (3000-12000 fibre og opefter)
det har næsten intet med styrken at gøre, det siger ihvertfald intet om materialets styrke..
anyway er det kun det øverste lag af de fleste komponenter der er vævet, lagne under er unidirektionelle.
en "dårlig" ramme har sjældent noget at gøre med kulfiberen, men er afhængig af designet og fremstillingsmetoden
sumarium: at sige et stel er dårligt pga hvilke kulfibre der er brugt, er bullshit.
aug 2008
Følger: 3 Følgere: 2 Cykler: 6 Emner: 16 Svar: 28
Så skal jeg forstå dig sådan, at der ikke findes "dårlig" carbon? Eller i hvert tilfælde sådan, at en carbon ramme "altid" vil være at fortrække frem for en alu-ramme?
mar 2007
Følger: 27 Følgere: 26 Cykler: 1 Emner: 118 Svar: 1.613
aug 2008
det er det du har kaldt forum indlægget...
jeg har intet sagt om rammer som sådan..
men en 1300g kina carbon ramme er nok at fortrække over næsten enhver alu ramme.. bare pga carbons egenskaber generalt..
carbon har div fordele over alu feks: stivhed, flex, vibrations dæmpning, vægt, styrke før permanent deformation, ect...
de fleste "no-name" rammer kommer alligevel fra de samme producenter der laver mærkevarer..
jeg tror ikke at der findes nogen carbon rammer, lige meget hvor billige, der er direkte farlige..
brugte rammer er langt mere risikable, da man ikke kan se eventuelle skader..
aug 2008
beklager, jeg har det ofte med at rode mig ud i lange forklaringer. bare vær glad for vi ikke snakker IRL
aug 2008
vil du død og pine køre carbon, men er flad. så tror jeg en 400£ kina ramme kan gøre det?!
er den så stiv som den fineste spelsh? NEJ
er den superlet og med den nyeste geo? nej
er den bedre end en alu? hmm? alu rammer har det med at være overstive, har jeg ret? (snakker vi en alu topmodel så selvfølgelig nej. men snakker vi derimod om samme prisklasse så?)
er en kinaramme farlig? nej det tror jeg ikke..
all in all tror jeg ikke at det er så dårligt et køb, som første carbonramme vel og mærke..
modargumenter??
aug 2008
God / dårlig Carbon.