4.052 visninger
|
Oprettet:
Oval klinger og knæ {{forumTopicSubject}}
Har lige købt oval klinge, og har prøvet den af i aften, det virker rigtig godt specielt i accelerationer syntes jeg. Har bare det problem at jeg nu har rigtig ondt i højre knæ. ( også det venstre men det plejer at gøre ondt efter skiskade sidste år) men har aldrig haft problemer med det højre. Så spørgsmålet om det er tilvænning, eller er der andre der har problemer med oval klinge.
apr 2012
Følger: 2 Følgere: 138 Cykler: 11 Emner: 58 Svar: 504
Ligeledes kan det også være justering af sæde højde mm.
sep 2015
Følger: 6 Følgere: 37 Emner: 17 Svar: 307
jan 2011
Følger: 5 Følgere: 5 Emner: 34 Svar: 708
Jeg har oplevet lidt lignende, mest en smerte i knæhassen. Efter 4-5 ture har jeg nu valgt at skifte tilbage til rund. Det er muligt at det kunne virke med lidt justering, men for 2år siden havde jeg knæproblemer, det vil jeg ikke ud i igen.
sep 2015
apr 2012
- den smerte i snakker om hvad er det for en slags?
Jeg har korsbåndsskade mm, og har kørt med oval klinge 3 år. Jeg oplever kun det gør ondt hvis jeg har indstillet sædehøjden forkert og mine cleats
jan 2011
Meget subjektivt har jeg også en følelse af ofte at sidde i det forkerte gear med oval klinge. Det lyder måske lidt mærkeligt, men enten er trådet for nemt og kadencen høj eller trådet er hårdt og kadencen hurtigt for lav. Det er ligesom lidt svært at finde det rigtige gear i terrænet.
Skal ikke udelukke at der en fordel ved oval klinge til MTB, tænker det kunne være lettere at dosere kraft på baghjulet, men for mig er fordelen ikke så mærkbar at jeg gider bruge mere tid på oval klinge.
Så min oplevelse er at oval klinge nødvendigvis er god for knæet og jeg har heller ikke kunne finde videnskabelige beviser for det. Producenterne vil måske hævde at det er tilfældet.
sep 2015
jan 2012
Følger: 5 Følgere: 4 Cykler: 3 Emner: 22 Svar: 626
jul 2008
Følger: 2 Følgere: 57 Cykler: 6 Emner: 91 Svar: 1.079
Nu har dine knæ/jeres knæ været vant til at kører med helt runde klinger i gud ved hvor mange timer/kilometer og bliver så skiftet ud til oval.
Knæene for så mange tæsk igennem et liv og det er nok sværere at lave en ændring hvor knæene er involveret end eksempelvis sadlen hvis man skifter til en ny...det gør ondt de første 10 timer men går over. Der er knæene en anden snak...
Jeg kører ikke med oval klinge men har en klar oplevelse af at mit højre knæ bliver mere belastet end det venstre fordi jeg er højrebenet....
sep 2015
feb 2008
Følger: 11 Følgere: 16 Cykler: 3 Emner: 71 Svar: 5.236
Køre også selv med Rotor ovale på min landevejscykel, det giver mig en langt mere flydende fornemmelse når jeg køre. Vil ikke tilbage til runde.
jan 2011
Jeg tvivler ikke på at ovale klinger kan have fordele, feks til landevej hvor man ligger mere præcis og ensartet i kadencen.
Min oplevelse er den samme som Evil P.. Det lyder måske mærkeligt, men med oval klinge oplever jeg at trådet enten var for let eller hurtigt meget hårdt. Om det forklarer knæproblemerne, ved jeg ikke.
Jeg har kørt med AbsoluteBlack Oval klinge. Ved ikke om den er mere eller mindre oval end andre???
En anden lidt nørdet tanke er; at den ovale klinge trækker i bagskifteren. Bagskifteren har jo lås for at holde på kæden, så trækket vil betyde at du skal træde lidt ekstra for hver pedal omgang for at trække bagskifteren lidt frem. Dette synes jeg slet ikke hænger sammen med at ovale klinge skulle give en mere optimal muskel udnyttelse.
sep 2015
jan 2011
https://www.youtube.com/watch?v=TCUWtj7lc8I
sep 2015
Det dur slet ikke at dreje klingen ( en absolut Black ) det bliver meget forkert at træde den rundt.
Talte med mindatter og svigersøn som begge er næsten færdige som læger, specielt min svigersøn går meget op i cykling, og det videnskabelige i træning han mente ikke det var selve knæleddet der gør ondt da pedalerne jo kører i samme cirkel som normalt. Han mente derimod at det er fordi man får en anderledes belastning af musklerne i knæet, og at man sagten kan træne sig op til at bruge oval, såfremt man går langsomt frem i optrækningen, for at undgå overbelastningsskader af musklerne, han sagde at som med alt andet muskeltræning, jo ældre man er jo langsommere skal man træne, for at undgå overbelastning.
Så min konklusion er at det goder jeg ikke at vente på, så hellere afsted i skoven, for fuld damp nu.
apr 2012
feb 2006
Følger: 14 Følgere: 18 Cykler: 7 Emner: 47 Svar: 1.073
Jeg har døjet meget med smerter i knæhasen på venstre knæ og smerter på undersiden af knæskallen på det højre, efter jeg skiftede til Q-rings forsvandt disse problemer.
Nu kører jeg med Absolute Black ovale klinger på både mtb og racer, jeg skifter aldrig tilbage til almindelig runde
sep 2012
Følger: 7 Følgere: 8 Cykler: 1 Emner: 4 Svar: 593
sep 2015
Oval klinger og knæ