ANMELDELSE: Enduro SL Pro Carbon {{forumTopicSubject}}
Hej alle,
Her kommer en udførlig anmeldelse af min specialized enduro sl pro carbon. Jeg har nu haft denne bike en hel del ude at køre, hvor den har fået de tæsk jeg synes den skulle have. Jeg har delt anmeldelsen op i flere dele, så den er lettere at overskue.
Ramme:
Rammen er af carbon og er lavet af det carbon som specialized kalder FACT 9. Specialized har bevidst valgt at gøre carbon vævningen så diskret som mulig, og man skal derfor tæt på for at se de få cm2 af rammen der rent faktisk afslører carbon-fletningen. Det er altså ikke en af de rammer der skriger; se mig, jeg er lavet af carbon!" Det passer mig perfekt - less is more. Tilgengæld skriger rammen af kvalitet, den er simpelthen så flot lavet og de bløde linjer der bølger hen over rammen er simpelthen en fryd at se på. Det er den flotteste ramme jeg nogensinde har set, den skal ses i virkeligheden, WOW siger jeg bare!
Rent geometrimæssigt er rammen bygget op til at kunne klare både xc, men også all-mountain, og jeg ved at den i feks USA bliver brugt til freeride med succes. Kronrørsvinklen er perfekt vinklet til at angribe nedkørsler (66,5 grader) med de 150mm slået til. Og skal man give den gas op af bakke med de 110mm, så kommer kronrørsvinklen op til de 69 grader - dermed lettere at klatre med. Bagdæmperens position kan ligeledes indstilles så man kan få en mere xc-orienteret maskine, eller lade den være på all-mountain instillingen. Specialized har dermed valgt at bygge en sand allround maskine, som iløbet af 3 minutter, kan bygges til en xc-maskine! Ikke at det er min plan ; )
10/10
Billede af ramme:
http://i62.photobucket.com/albums/h114/VP1980/P1010974.jpg
http://i62.photobucket.com/albums/h114/VP1980/P1010976.jpg
Billede af dæmper position:
http://i62.photobucket.com/albums/h114/VP1980/P1010972.jpg
Future Shock E150SL gaffel:
Tegnet af specialized, bygget af fox, er denne gaffel en lidt speciel blanding. Med dets 150mm vandring pakket ind i en dobbeltkronet emballage, ligner denne gaffel ikke andre. Unikt er det også at gaflen har indbygget en spike-valve - mere om det senere.
De 150mm kan reduceres til 110mm ved at dreje en knap en kvart omgang, gaflen trykkes ned og låser sig dermed på de 110mm. Det er et fantastisk lækkert system, og det hele lugter langt væk af kvalitet. Når den justeres fra 110mm til 150mm, løfter gaflen sig selv op, det er ren bike-porn at se på! på højre side af gaflen justeres rebound og compression. Jeg har haft problemer med compression delen (den er ikk hård nok), så gaflen skal ind og tjekkes på et tidspunkt. Heldigvis er compression på den indstilling der fungerer bedst, så det har ikke givet mig hopvedpine.
Specialized har brugt S-WORKS udgaven af e150 gaflen på Enduro Pro Carbon, der er derfor sparet noget vægt ved at bruge magnesium på gaflens ben, og vægten er efter sigende under 2kg. Hvilket gør denne gaffel til den letteste 150mm stivhed-kontra-vægt gaffel jeg kender til.
Nu til den før omtalte spikevalve. Det har lighedspunkter med brain funktionen (også fra specialized) dog låser spikevalven ikke gaflen, men blot gør den stivere når der ikke er ujævnt terræn under hjulene. Det betyder i praksis at gaflen bliver stivere (ikke låst) ved jævn terræn, og den åbner helt op når der kommer ujævnheder. Det fungerer meget diskret; det sker uden at man hverken tænker over det, eller lægger mærke til det. Det kan bedst opsummeres med at det bare føles som det skal.
Gaflen har en meget liniær vandring, noget jeg ikke er vant til, da slet ikke fra min sidste gaffel, som var en fox float 130mm, den havde en meget eksponentiel vandring. Det betyder i praksis at der på e150 gaflen bliver brugt meget mere vandring. Et godt hop eller drop sluger alle 150mm, hvorimod min fox gaffel dengang kunne ville have spist 110mm-120mm af vandringen. Gaflen har derfor ret nemt ved at lave bottom-out (hvor gaflen rammer bunden) Specialized informerer dog at det er helt normalt for e150, og at den gerne skal bruge al vandring 1-2 gange pr tur. De bottom out jeg har lavet har været meget overbærende, og ofte har jeg først lagt mærke til det senere på turen, ved at tjekke min vandrings-ring.Det giver utroligt bløde landinger og gaflen arbejder mere. Man skal lige vænne sig til det, hvis man kommer fra en fox.
Dertil har e150 gaflen en lidt langsommere rebound end den jeg havde på min fox float, det drejer sig måske om 1/10 del af en sekund. Det er både godt og skidt; godt fordi landinger fra hop og drops er lettere og behageligere da gaflen ikke bliver "skudt" tilbage med hård kraft, som den gjorde på min fox. Men det dårlige er at jeg ved meget høje hastigheder over tæt-pakkede ujævnheder mærker at gaflen "flyder" hen over ujævnhederne, fremfor at arbejde med dem som min fox gjorde. Jeg er måske ude at fluekneppe her, og jeg tror at 99% af alle ikke ville lægge mærke til det, men jeg har altid haft en stor interesse for teknologien bag dæmpere, så jeg lægger måske mere mærke til det end andre. Det er samlet set en gaffel man lige skal lære at forstå og dermed lære den godt at kende, men nu da jeg har haft systemet godt under neglene vil jeg sige at denne gaffel fungerer fantastisk. Og så er den simpelthen for lækker i udseendet.
9/10
Det kan ikke skade når der står SWORKS ; ) :
http://i62.photobucket.com/albums/h114/VP1980/P1010963.jpg
Billede af vandrings instilling knob:
http://i62.photobucket.com/albums/h114/VP1980/P1010954.jpg
Kvalitet:
http://i62.photobucket.com/albums/h114/VP1980/P1010968.jpg
AFR bagdæmper:
Bagdæmperen er ligeledes et produkt af specialized og fox. AFR dæmperen har ligesom e150 gaflen en spikevalve indbygget, og en rebound og compression indstilling. Hvis e150 imponerede mig, så må jeg sige at bagdæmperen har blæst mig væk! Den er hård ved opkørsler og blød ved ujævnheder, takket være spikevalve. Modsat e150 gaflen er spikevalve funktionen meget mærkbar på bagdæmperen, på den gode måde. Den er blevet min bedste ven når jeg klatrer. Til min overraskelse er indstillings mulighederne større end selv den bedste bagdæmper fra fox, nemli RP23'eren. Der er ikke mindre end 4 "pro-pedal" indstillinger, og 12 rebound indstillinger, så det er ren guf for en som mig der elsker at finpudse affjedring til det helt perfekte. Hellere mange muligheder, end få, tak! Man kan ved få klik lave denne bike til (næsten) en hardtail. Så hård kan bagdæmperen faktisk laves - jeg ville dog ikke anbefale den løsning til nogen der kører hårdt. 10/10
Billede af AFR:
http://i62.photobucket.com/albums/h114/VP1980/P1010971.jpg
Styr/frempind:
Frempinden er integreret ind i forgaflen, og er en s-works model. Styret er specializeds egen mid-rise bar af alu.
Da jeg først fik installeret styret på denne bike, og inden jeg fik mig sat op på den, så cockpittet noget stort ud, og jeg var noget skeptisk. Styret var mid-rise, og frempinden var 80mm. Jeg er vant til low-rise og 60mm frempind. Så jeg kunne hurtigt se at jeg nu skulle længere frem, og højere op. Men allerede efter en kort tur kunne jeg se hvad det var specialized havde i tankerne da de satte denne combo sammen. Det fungerer skide godt! Man sidder hverken for højt eller for langt fremme. Det er nemt at løfte forhjulet, og nemt at skubbe sig bagud ved de helt vilde nedkørsler. Styringen er en bullseye fra specialized! 10/10
Billede af styr og frempind:
http://i62.photobucket.com/albums/h114/VP1980/P1010978.jpg
Gear og hjul:
Gearne på denne bike er fra SRAM dog er forskifteren fra Shimano (xt). Jeg kommer fra en bike med shimano gear, og jeg var ved at være godt træt af den måde de skiftede på. Så springet til SRAM har været fantastisk! SRAM delene er fra X-0 og X-9, og skifter meget bedre end de shimano dele jeg har prøvet. Og jeg har efterhånden kørt med en hel del af shimano. SRAM er bare bedre, skifter bedre, kan klare mere snavs og mudder, og så føles det bedre.
Hjulene er fra dt-swiss, de er lette, og indtil videre har de holdt uden problemer, jeg har haft et par små-styrt, men ikke noget stort endnu, så kun tiden må vise hvordan de holder.
9/10
Billede af hjul:
http://i62.photobucket.com/albums/h114/VP1980/P1010950.jpg
Bremser:
Bremserne er Ultimate fra AVID, specialized har dog i samarbejde med avid lavet dem custom. Det betyder stærkere greb og andre farver, mere er det ikke (så vidt jeg ved). Bremserne bremser solidt og stærkt og reagerer som de skal. Avid kan bare det der.
Jeg har dog lidt kritik af disse bremser, men kritikken fremlægger jeg her med lidt dårlig samvittighed, for jeg har nemli ikke noget at bygge den på(!). Jeg kan nemlig ikke forstå hvorfor specialized har valgt xc-bremser til en all-mountain bike. Jeg havde måske fortrækket nogle mere all mountain orienterede bremser. Når det så er sagt så har jeg endnu ikke oplevet svigtende bremsestyrke, men nu må jeg se hvordan de klarer sig når jeg får den op i de rigtige bjerge. Jeg kan forstille mig at specialized måske har haft et ønske om at holde vægten så langt nede som overhovedet muligt- derfor ultimate bremserne. 9/10
Billede af bremser:
http://i62.photobucket.com/albums/h114/VP1980/P1010982.jpg
Konklusion:
Specialized har lavet en genistreg her; en bike der kan bruges til den helt hårde kørsel nedaf, men samtidigt er den nem og smidig til at få op af bakke. Det er der ikke mange bikes der formår - da slet ikke i denne katagori. Kombinationen af ramme-geometrien og dæmpernes funktion (især spike valve bagtil) gør denne bike til en meget alsidig maskine. Pakket med potent udstyr, og en hammerflot ramme, er det svært at sige noget negativt om denne bike. Vigtigst af alt så er den super sjov at køre på. Dette er den perfekte mountainbike. 10/10.
Her står hun så, majestætisk ventende på den næste tur i skoven - hvor hun hører til.
http://i62.photobucket.com/albums/h114/VP1980/P1010960.jpg
jun 2007
Følger: 24 Følgere: 23 Emner: 89 Svar: 1.212
maj 2008
Følger: 37 Følgere: 36 Cykler: 3 Emner: 58 Svar: 3.666
Hvordan oplever du affjedringen i forhold til det R1i/ABP system du kommer fra.?
jun 2007
Følger: 24 Følgere: 23 Emner: 89 Svar: 1.212
dec 2008
Følger: 35 Følgere: 32 Cykler: 15 Svar: 6
nov 2008
Følger: 5 Følgere: 3 Cykler: 1 Emner: 51 Svar: 329
Hvad koster sådan et dyr?
jun 2007
Følger: 18 Følgere: 17 Cykler: 3 Emner: 48 Svar: 655
mar 2007
Følger: 27 Følgere: 26 Cykler: 1 Emner: 118 Svar: 1.613
@andreas
Geometrien er bedre på enduroen, men nu spørger du til affjedrings teknologien. Faktisk føles de meget ens hvis jeg prøver at se bort fra at enduroen har en meget bedre bagdæmper. Men ellers føles de meget ens i deres måde at bevæge sig på.
@per s
Vejledende udsalgs pris er 38.000kr
maj 2008
Følger: 37 Følgere: 36 Cykler: 3 Emner: 58 Svar: 3.666
mar 2007
Følger: 27 Følgere: 26 Cykler: 1 Emner: 118 Svar: 1.613
maj 2008
Følger: 37 Følgere: 36 Cykler: 3 Emner: 58 Svar: 3.666
ANMELDELSE: Enduro SL Pro Carbon
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside