Boreas Ignis Racer
4.225 visninger
|
Oprettet:
Boreas Ignis
Type:
Racer
Stel:
Boreas benytter den meget udbredte 7005-T6 alulegering der er modificeret ved at tilføje 1% mere titanium og mangan for at gøre materialet mindre sprødt, og herved øge brudstyrken. En anden gevinst er større korrosionsbestandighed. Alle rør er designet ud
fra Finite element analyser, som er en tredimensionel beregningsmetode hvor et stel opdeles i hundredtusindvis af små trekanter. Dette gør det muligt meget præcist at beregne alle spændinger i stellet. Herved kan man ud fra hvilke egenskaber man ønsker præcist bestemme de enkelte rørs dimensioner. Fra starten af har man ikke fokuseret synderligt på lav vægt (1330 g) men derimod på høj holdbarhed og ekstrem stivhed i kraftoverførslen. Dette syntes, som en fornuftig disponering i en cykelverden hvor alting efterhånden kun gøres op i vægt. For vægtfanatikerne kan jeg nævne at den komplette testcykel vejer 7,7 kg Men det er først og fremmest i detaljen at Ignis skiller sig ud. Et eksempel er den flotte ovale styrfitting, som syntes at gå ud i et med kulfiberforgaflen. Dette komplementeres af de specielfremstillede kabelendemuffer med logo – meget stifuldt!!
Overøret er i modsætning til hvad der er almidelig designpraksis ikke butted, igen ud fra større hensyn til holbarhed end at kunne spare et par gram. Det er meget udbredt blandt cykelryttere at sidde på overrøret efter et løb og hvile sig og diskutere verdenssituationen. Dette kan selvfølgelig syntes som et lidt underligt argument, men Boreas slipper altså at få nogle erstatningssager på nakken på den konto.. For øvrigt gives der 10 års garanti på stelbrud og 2 år på overflade og medfølgende udstyr. Desuden tilbydes et ombytningsstel til halv pris ved styrt i løb mod behørig dokumentation fra politi eller løbsledelse.
Boreas har valgt at bruge bagudvendte gaffelender. Dette giver langt flere fordele på trods af lidt mere beværlige af/påmontering af hjulet. Kædestræberne bliver kortere, fordi man ikke behøver frigangen og derved et stivere bagstel, større vridningstabilitet, og større sikkerhed da hjulet holdes fast af både kædestramning og hurtigbespænd. Den generelle finish og forarbejdning er til rent UG, billederne taler vist for sig selv.
fra Finite element analyser, som er en tredimensionel beregningsmetode hvor et stel opdeles i hundredtusindvis af små trekanter. Dette gør det muligt meget præcist at beregne alle spændinger i stellet. Herved kan man ud fra hvilke egenskaber man ønsker præcist bestemme de enkelte rørs dimensioner. Fra starten af har man ikke fokuseret synderligt på lav vægt (1330 g) men derimod på høj holdbarhed og ekstrem stivhed i kraftoverførslen. Dette syntes, som en fornuftig disponering i en cykelverden hvor alting efterhånden kun gøres op i vægt. For vægtfanatikerne kan jeg nævne at den komplette testcykel vejer 7,7 kg Men det er først og fremmest i detaljen at Ignis skiller sig ud. Et eksempel er den flotte ovale styrfitting, som syntes at gå ud i et med kulfiberforgaflen. Dette komplementeres af de specielfremstillede kabelendemuffer med logo – meget stifuldt!!
Overøret er i modsætning til hvad der er almidelig designpraksis ikke butted, igen ud fra større hensyn til holbarhed end at kunne spare et par gram. Det er meget udbredt blandt cykelryttere at sidde på overrøret efter et løb og hvile sig og diskutere verdenssituationen. Dette kan selvfølgelig syntes som et lidt underligt argument, men Boreas slipper altså at få nogle erstatningssager på nakken på den konto.. For øvrigt gives der 10 års garanti på stelbrud og 2 år på overflade og medfølgende udstyr. Desuden tilbydes et ombytningsstel til halv pris ved styrt i løb mod behørig dokumentation fra politi eller løbsledelse.
Boreas har valgt at bruge bagudvendte gaffelender. Dette giver langt flere fordele på trods af lidt mere beværlige af/påmontering af hjulet. Kædestræberne bliver kortere, fordi man ikke behøver frigangen og derved et stivere bagstel, større vridningstabilitet, og større sikkerhed da hjulet holdes fast af både kædestramning og hurtigbespænd. Den generelle finish og forarbejdning er til rent UG, billederne taler vist for sig selv.
Forgaffel
Boreas full carb
Bremser
Camp corus m. carbon bremse sko og titanium bolt v. kabel.
Dæk
Kunkurence: Vittoria tub.
Hjul
Dati nav på 259 gram. Kina fælge a 367 gram og DT revulution egere m guld alu nipler. 20 egere for og 24 bag. Vægt uden ringe og hurtigskiftere: 1208 gram. J&L titanium Qr på 48 gram.
Gear
Bagskifter: Camp record m Token pullyhjul og KCNC alu bolte. Kabel skrue guld alu bolt. veloce forskifter, med guld alu bolte. KMC SL guldkæde. Campagnolo chorus casette.
Styr
Ritchey styr, frempind wcs m. guld titanium bolte
Saddel
Ritchet WCS sadel og Pro Lite saddelpind m. titanium bolt.
Let kunkurence sæt: Pazzaz carb. Custum carbon sadelpind m. titanium bolte. 258 gram.
Let kunkurence sæt: Pazzaz carb. Custum carbon sadelpind m. titanium bolte. 258 gram.
Ekstraudstyr
KOLD :-) dunkholdere. Næsten alle stål bolte er udskiftet m alu. el titanium.
Bemærkninger
Min budget racer er færdig :-) Cyklen vejer nu med løbshjul 7.1 kg.
Boreas Ignis
aug 2011
Følger: 4 Følgere: 2 Cykler: 1
Hvorfor nye hjul... de er da mega fede dem du har ?
sep 2010
Følger: 3 Følgere: 2 Cykler: 1 Emner: 14 Svar: 17
hvad har sådan en frækkert kostet??
aug 2010
Følger: 8 Følgere: 18 Cykler: 5 Emner: 46 Svar: 63
Mere tekst makker !
maj 2009
Følger: 7 Følgere: 6 Cykler: 1 Emner: 6 Svar: 11
Men ellers rigtig lækker cykel! flotte hjul.