Retro Hunter - 1951 Klassisk
11.247 visninger
|
Oprettet:
Retro Hunter - 1951
Type:
Klassisk
Stel:
Jernstel anno 1951
Basislakken er sort (minder om kakkelsovns sværte), og med massere af fine detaljer malet på med hvid og blå.
Der er lidt rust hist og her - men ingen tærringer. Med mere end et halvt århundrede på bagen kan det jo ikke undgås at metal-komminusterne rykker ind.
Basislakken er sort (minder om kakkelsovns sværte), og med massere af fine detaljer malet på med hvid og blå.
Der er lidt rust hist og her - men ingen tærringer. Med mere end et halvt århundrede på bagen kan det jo ikke undgås at metal-komminusterne rykker ind.
Forgaffel
Den originale gaffel, med Philidyne dynamo-lygte med Dansi lygte-enhed monteret på en NEFA-holder (med Hunter-logo).
Bremser
Navbremse i baghjulet
Dæk
Gamle Semperit "Super Prima" 28 x 1½ med "S" som tråd-mønster
De har fint mønster, men er rådnet med tidens tand - så de skal desværre skiftes
De har fint mønster, men er rådnet med tidens tand - så de skal desværre skiftes
Hjul
Egerfælge med stålkant.
Fælgne er også originale: de er ligesom cyklen lakeret sort og de farvede pin-stribes finder man også
Fælgne er også originale: de er ligesom cyklen lakeret sort og de farvede pin-stribes finder man også
Gear
"There's only one speed, and that's mine!"
Ja, den har kun ét enkelt gear.
Ja, den har kun ét enkelt gear.
Styr
Gammelt stål rør-styr, med pap styr-ender og noget plastic-gummi-styr "bånd" der dækker hele styret (blev ofte brugt af skole elever til at lave røg-bomber af).
Der er også monteret en gammel klokke: den har jeg renset og smurt - så nu er der både ding og dong i den.
Der er også monteret en gammel klokke: den har jeg renset og smurt - så nu er der både ding og dong i den.
Saddel
Bunden er af jern, der er monteret fjedre til "støddæmpning", derefter hår-filt og til slut bliver der nittet canvas (segl-dug) over.
I toppen af sadlen er der tre huller til afledning af regnvand
I toppen af sadlen er der tre huller til afledning af regnvand
Ekstraudstyr
- Vinyl frakke-skåner
- Bagagebærer (med mappekrog - noget man gik brot fra i 1970erne)
- PAN nøgle-lås
- Bagagebærer (med mappekrog - noget man gik brot fra i 1970erne)
- PAN nøgle-lås
Bemærkninger
Ældre cykel af mærket "Hunter".
Cyklen er fra 1951, og der er krædset for detaljerne, bl.a. finder man Hunter's logo på bl.a. lygte-holder og tandhjul (tandhjulet har ikke været skiftet siden 1951).
Vilh. Nellemann & Otto Drewes startede cykelproduktionen Hunter i 1930erne. Aktieselskabet Vilh. Nellemann & Otto Drewes producerede også radioer og cykeldele under dette mærke. Udover dette har jeg ikke kunne finde meget information om mærket.
Den trænger til en kærlig hånd (og nye dæk), men den kører meget vel.
Jeg købte den 20/09/2009 for DKK 300,- - og efter en pumpmning var den faktisk klar til at køre.
Jeg cyklede til Frederiksberg (cirka 30 minutters kørsel) og derefeter cyklede rundt i Frederiksberg, cyklen klarede det uden problemer på trods af den ikke har kørt i mange år.
30/09/2009
Øv! Nu er den blevet "stjålet": min søster har forelsket sig i den og har taget den fra mig...
Dog har vi aftalt at vi sammen sætter den i stand, så der kommer nok alligevel lidt billeder ind på et tidspunkt
Hvorfor en gammel havelåge?
Ja det kan man jo godt spørge: jeg har en stor interesse for gammelt lort: Jeg elsker veteranbiler, veteranmotorcykler, veteranknallerter og ja: veterancykler. Jeg bruger mange tusinde kroner hver måned på at sætte gamle knallerter, motorcykler og cykler i stand.
Min primære interesse ligger blandt de danske mærker (der har været over 70 danske motorcykelmærker - og mindst lige så mange knallert og cykelmærker).
Jeg har også en personlig interesse for mærket DBS (Den Beste Sykel), da min grandonkel har importeret og solgt dette mærke fra sin forretning "Bistrup Importen".
Cyklen er fra 1951, og der er krædset for detaljerne, bl.a. finder man Hunter's logo på bl.a. lygte-holder og tandhjul (tandhjulet har ikke været skiftet siden 1951).
Vilh. Nellemann & Otto Drewes startede cykelproduktionen Hunter i 1930erne. Aktieselskabet Vilh. Nellemann & Otto Drewes producerede også radioer og cykeldele under dette mærke. Udover dette har jeg ikke kunne finde meget information om mærket.
Den trænger til en kærlig hånd (og nye dæk), men den kører meget vel.
Jeg købte den 20/09/2009 for DKK 300,- - og efter en pumpmning var den faktisk klar til at køre.
Jeg cyklede til Frederiksberg (cirka 30 minutters kørsel) og derefeter cyklede rundt i Frederiksberg, cyklen klarede det uden problemer på trods af den ikke har kørt i mange år.
30/09/2009
Øv! Nu er den blevet "stjålet": min søster har forelsket sig i den og har taget den fra mig...
Dog har vi aftalt at vi sammen sætter den i stand, så der kommer nok alligevel lidt billeder ind på et tidspunkt
Hvorfor en gammel havelåge?
Ja det kan man jo godt spørge: jeg har en stor interesse for gammelt lort: Jeg elsker veteranbiler, veteranmotorcykler, veteranknallerter og ja: veterancykler. Jeg bruger mange tusinde kroner hver måned på at sætte gamle knallerter, motorcykler og cykler i stand.
Min primære interesse ligger blandt de danske mærker (der har været over 70 danske motorcykelmærker - og mindst lige så mange knallert og cykelmærker).
Jeg har også en personlig interesse for mærket DBS (Den Beste Sykel), da min grandonkel har importeret og solgt dette mærke fra sin forretning "Bistrup Importen".
Retro Hunter - 1951
jul 2010
Følger: 3 Følgere: 2 Cykler: 1 Emner: 2 Svar: 22
Hej mr. Yuri. Det er korrekt at Remmington og Grand er (var) selvstændige mærker; Remmington var fra UK og Grand var fra Fyn. Da begge fabriker lukkede og slukkede købte S.C.O. rettighederne til at benytte mærkerne (brandet) ligesom de senere gjorde med mærker som Hamlet, Wanderer, Wittler, Brennabor, Sandow, Hartiner, for bare at nævne nogle få. I dag er Schmidt og Co. lukket og Dansk Supermarked Indkøb A/S har købt rettighederne til brandet. Derfor kan man købe S.C.O. cykler i Bilka i dag – de har intet med den gode gamle S.C.O. kvalitet at gøre, men derimod har de samme ”høje standard” som Runner cyklerne havde (dog ikke de første Runner cykler som rent faktisk var af høj kvalitet!). Det er et spørgsmål om hvilket brand der sælger bedst; S.C.O. taler til folks opfattelse af kvalitet, mens Runner klinger hult sammen med ordet kvalitet, det er en smule fusket kan man mene…
Hunter var et engelsk fabrikat som før 1940 blev solgt i Danmark, men siden hen har S.C.O. købt brandet og satte ”hunter-logo” på nogle af deres cykler for derved at ”narre” kunderne til at tro at de købte en cykel af en særlig høj kvalitet. Kopivarer er ikke et nyt fænomen :o)
jul 2009
Følger: 2 Følgere: 18 Cykler: 14 Emner: 3 Svar: 6
SCO har også produceret mange mærker i Danmark - både udenlandske og danke mærker.
Kigger man på mine to grå damecykler: Remmington og Grand - så er det faktisk fuldstendig ens - alle delene der sidder på stellet gør en forskel.
Begge stel har også et stelnummer der starter med S som er koden for SCO - men både Remmington og Grand er selvstændige mærker.
jun 2007
Følger: 24 Følgere: 23 Emner: 89 Svar: 1.212
at have aflæst i stelnummeret at det er en sco
jun 2007
Følger: 24 Følgere: 23 Emner: 89 Svar: 1.212
nov 2009
Følger: 6 Følgere: 5 Cykler: 1 Emner: 28 Svar: 750
Hvad er det for en Sadel der er på ?
Er det en gammel Lepper sadel ?
apr 2009
Følger: 3 Følgere: 2 Cykler: 1 Emner: 1 Svar: 5
den ville være nice med et sæt zipp 808