SCO Post Cykel - 1973 Touring
11.842 visninger
|
Oprettet:
SCO Post Cykel - 1973
Type:
Touring
Stel:
Tungt jernstel
Forgaffel
Ja den er vel som på de fleste andre cykler fra 1970erne
Bremser
Front: Tomlebremser fra tyske Sachs - greb aktiveret
Hæk: Navbremser - Pedal aktiveret
* Montagen til forbremegrebet knækkede under en tur, så har sat en konsol fra en Yamaha FS-1 på midlertidigt. Det originale Magura greb har jeg liggende endnu *
Hæk: Navbremser - Pedal aktiveret
* Montagen til forbremegrebet knækkede under en tur, så har sat en konsol fra en Yamaha FS-1 på midlertidigt. Det originale Magura greb har jeg liggende endnu *
Dæk
Front: 24 x 1,75 / 2 Nokian Pacer XC
Hæk: 26 x 1,75 / 1,9 Nokia Pacer XC
Hæk: 26 x 1,75 / 1,9 Nokia Pacer XC
Hjul
Egerfælge - har ikke kigget efter mærket. Tror forfælgen er "ny"
Gear
3 Topedogear fra Spectro (Sachs)
Styr
Lille easyriderstyr - ø22mm.
Sorte gummi håndtag
Gul ringklokke
Greb til løft af sidehjulene
Gear-konsol
Bremse-greb fra Yamaha FS-1 (4 Gear) - Original Magura haves men skal finde en ny montage-ring
Sorte gummi håndtag
Gul ringklokke
Greb til løft af sidehjulene
Gear-konsol
Bremse-greb fra Yamaha FS-1 (4 Gear) - Original Magura haves men skal finde en ny montage-ring
Saddel
Sort lædersadel med nitter - fra 1970erne eller 1980erne (muligvis replika) - Affjedret med stålfjedre under "dugen"
Brevetto "Ursuss" sadel pindsløsner - løsnes via pal.
Brevetto "Ursuss" sadel pindsløsner - løsnes via pal.
Ekstraudstyr
Gammel posttaske til bagagebæreren
30 cm "blæksprutte" i kraftig kvalitet til at løfte parkeringshjulene (midlertidig løsning)
30 cm "blæksprutte" i kraftig kvalitet til at løfte parkeringshjulene (midlertidig løsning)
Bemærkninger
Andet "udstyr":
Dynamo-lygte til 6V 3W pærer
Lad på og afmonteres via 2 x 2 bolte ("plade" på størelse med en ramme dåseøl/-vand - der er plads til 3 rammer uden at styret bliver for højt)
Originale SCO mærker
SKF lejer
Smørenipler
Basta Click og Magnum spiral låse
Fin gammel postcykel produceret i 1973 af danske SCO (Smith & Co.) fra Odense. BMÆRK: det er en ÆGTE SCO - ikke en af de nye øst-kopier der købes i butikkerne i dag.
Jeg fik den af en kontakt i Rigspolitet efter min cykel blev stjålet, siden da har den fulgt mig rundt omkring.
Bruger cyklen meget - især når jeg skal købe ind eller transportere meget. Idéel til indkøb til fødselsage eller når der skal købes nyt kattesand og kattemad (har tre katte så køber altid stort ind). Nogen dage bruger jeg den til arbejde: andre dage tager jeg den "cykel" med motor.
Cyklen kører nu udemærket (på trods af at det er mig der kører den), men planen er at den bliver restaureret i løbet af i år eller næste år.
Cyklen bliver lakeret i samme postfarve og får også de to grønne ringe der indikere den er "kasseret". Derudover bliver ringklokken malet i samme farve - eller jeg ser om jeg kan finde en "ny" gammel klokke.
Bagskærm bliver skiftet (eller lavet), der kommer evt. nye stivere, tandhjul og kæde (bagtandhjulet blev dog skiftet i 2008).
Baglygte skiftes ud, dynomoen bliver lavet, bagagebærer skiftes, sidehjulene laves, ny Basta-lås, nye dæk og slanger - muligvis nye fælge, nye stafferinger
... kort sagt kommer den til at stå som næsten ny om et år eller to.
Denne cykel vil jeg aldrig skille mig af med! If you want it you'll have to take it: From my cold, dead hands!
Hvorfor en gammel havelåge?
Ja det kan man jo godt spørge: jeg har en stor interesse for gammelt lort: Jeg elsker veteranbiler, veteranmotorcykler, veteranknallerter og ja: veterancykler. Jeg bruger mange tusinde kroner hver måned på at sætte gamle knallerter, motorcykler og cykler i stand.
Min primære interesse ligger blandt de danske mærker (der har været over 70 danske motorcykelmærker - og mindst lige så mange knallert og cykelmærker).
Jeg har også en personlig interesse for mærket DBS (Den Beste Sykel), da min grandonkel har importeret og solgt dette mærke fra sin forretning "Bistrup Importen".
Dynamo-lygte til 6V 3W pærer
Lad på og afmonteres via 2 x 2 bolte ("plade" på størelse med en ramme dåseøl/-vand - der er plads til 3 rammer uden at styret bliver for højt)
Originale SCO mærker
SKF lejer
Smørenipler
Basta Click og Magnum spiral låse
Fin gammel postcykel produceret i 1973 af danske SCO (Smith & Co.) fra Odense. BMÆRK: det er en ÆGTE SCO - ikke en af de nye øst-kopier der købes i butikkerne i dag.
Jeg fik den af en kontakt i Rigspolitet efter min cykel blev stjålet, siden da har den fulgt mig rundt omkring.
Bruger cyklen meget - især når jeg skal købe ind eller transportere meget. Idéel til indkøb til fødselsage eller når der skal købes nyt kattesand og kattemad (har tre katte så køber altid stort ind). Nogen dage bruger jeg den til arbejde: andre dage tager jeg den "cykel" med motor.
Cyklen kører nu udemærket (på trods af at det er mig der kører den), men planen er at den bliver restaureret i løbet af i år eller næste år.
Cyklen bliver lakeret i samme postfarve og får også de to grønne ringe der indikere den er "kasseret". Derudover bliver ringklokken malet i samme farve - eller jeg ser om jeg kan finde en "ny" gammel klokke.
Bagskærm bliver skiftet (eller lavet), der kommer evt. nye stivere, tandhjul og kæde (bagtandhjulet blev dog skiftet i 2008).
Baglygte skiftes ud, dynomoen bliver lavet, bagagebærer skiftes, sidehjulene laves, ny Basta-lås, nye dæk og slanger - muligvis nye fælge, nye stafferinger
... kort sagt kommer den til at stå som næsten ny om et år eller to.
Denne cykel vil jeg aldrig skille mig af med! If you want it you'll have to take it: From my cold, dead hands!
Hvorfor en gammel havelåge?
Ja det kan man jo godt spørge: jeg har en stor interesse for gammelt lort: Jeg elsker veteranbiler, veteranmotorcykler, veteranknallerter og ja: veterancykler. Jeg bruger mange tusinde kroner hver måned på at sætte gamle knallerter, motorcykler og cykler i stand.
Min primære interesse ligger blandt de danske mærker (der har været over 70 danske motorcykelmærker - og mindst lige så mange knallert og cykelmærker).
Jeg har også en personlig interesse for mærket DBS (Den Beste Sykel), da min grandonkel har importeret og solgt dette mærke fra sin forretning "Bistrup Importen".
SCO Post Cykel - 1973
jun 2009
Følger: 15 Følgere: 15 Cykler: 2 Emner: 17 Svar: 424
Tja, jeg er jo postbud...og har haft et par ældre modeller, men indrømmer blankt at den tid er ovre. Når jeg er færdig med at arbejde, er det sidste jeg har lyst til, endnu en tur på en postcykel ;o)
Men f... jeg nyder at sætte mig op på en velsmurt letvægter og fyre den af, det sætter virkelig tingene i perspektiv.
dec 2008
Følger: 67 Følgere: 67 Cykler: 6 Emner: 10 Svar: 89
mig og en af´mine venner har en mahen til, dens gearskifter sidder bare på frempinden i stedet, men ellers fuldstændig ens;D
jun 2009
Følger: 15 Følgere: 15 Cykler: 2 Emner: 17 Svar: 424
Ja, de nye cykler med fuld læs på er slemme. Jeg ryster i bukserne hver gang en børnehaveklasse går forbi og nogen af dem får lyst til at røre...hvis den vælter over dem, så er der no chance for at kunne komme uskadt ud af det. Også mange ældre mennesker som mener de ejer fortovet, de går simpelthen lige ind i cyklen...de tænker ikke et sekund over at de minimum brækker hoften hvis den vælter, og chancen for at de aldrig kommer til at gå igen er overhængende!
Tror cyklen vejer omkring 25 kilo, mindst! Og så lige 40 kilo post og små 50 kilo reklamer...farvel hofte.
jun 2009
Følger: 15 Følgere: 15 Cykler: 2 Emner: 17 Svar: 424
Mareridtscykel!
(jeg er postbud)
aug 2009
Følger: 2 Følgere: 1 Cykler: 1 Svar: 1
FYI.. min bliver luftet næsten hver dag, for tager jo altid den ned til hesten
aug 2009
Følger: 2 Følgere: 1 Cykler: 1 Svar: 1
Din postcykel er da også en af de sejere! Bliver awesome når du får den lavet helt i stand. vi må motivere hinanden til at få de 2 sejeste SCO cykler i DK
nov 2008
Følger: 10 Følgere: 9 Cykler: 4 Emner: 5 Svar: 26
Jeg tænkte bare på det store frontbagagebærer med hjul på, om det er svært at manurere rundt omkring, jeg var nemlig i Kbh fornylig der var jo nemlig temmelig mange mennesker
nov 2008
Følger: 10 Følgere: 9 Cykler: 4 Emner: 5 Svar: 26
Okay, den har klart kørt et par tusind km, kan jeg høre på det hele, men bliver den ikke besværlig at køre med inde i københavn?
nov 2008
Følger: 10 Følgere: 9 Cykler: 4 Emner: 5 Svar: 26
Nøj den er for fed! den må have kørt mange gode kilometer
jan 2009
Følger: 90 Følgere: 87 Cykler: 5 Emner: 55 Svar: 1.244
det er vidst rimelig godt
jan 2009
Følger: 90 Følgere: 87 Cykler: 5 Emner: 55 Svar: 1.244
ja det gælder jo bare med ens interesser.. altså for mig går det op i nyt og ikk brugt og for dig er det jo omvendt... men du kan da få en som mig til at tænke på tingene..
jul 2009
Følger: 2 Følgere: 18 Cykler: 14 Emner: 3 Svar: 6
Går som sagt "snart" i gang med at renovere den fuldstendig. Så kommer der lidt ændringer i teksten, for nogen dele bliver jo nok skiftet ud...
Jeg bruger jo også en del linjer på at beskrive at jeg vil lave den pæn igen - det kunne jo have blevet gjort på en linje.
Men så snart min gamle Suzuki knallert (fra 1976) er lavet færdig så går jeg nok i gang med Posten.
Men kigger altid rundt efter et gammelt lig der trænger til en kærlig hånd eller to...
Har lige set en DBS, Cyres og Hunter jeg måske gerne ville overtage...
DBSen og Cyres'en er fra 1968 - Hunteren kan jeg ikke huske hvad der stod, men tror den var lidt ældre.
... er til syneladende mest til de gamle ting
jan 2009
Følger: 90 Følgere: 87 Cykler: 5 Emner: 55 Svar: 1.244
ja sådan er det jo
jul 2009
Følger: 2 Følgere: 18 Cykler: 14 Emner: 3 Svar: 6
Mange tak.
Men jeg lægger mærke til mange små detaljer i mine ting ( lidt autist er man vel altid? ).
jan 2009
Følger: 90 Følgere: 87 Cykler: 5 Emner: 55 Svar: 1.244
er kraftemde mere tekst hos dig en hos os alle andre? SYYGT!!
tommel op for det