{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.252 visninger | Oprettet:

Peter H
Peter H
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 12

Hjælp til knagende lyd fra kæde/krans {{forumTopicSubject}}

Halløj smiley

Er helt ny herinde, men da de unge drenge hos mine lokale cykelhandlere efterhånden har skrevet regninger ud for adskllige hundrede kroner, uden at fejlene bliver rettet på min cykel, har jeg sat mig for at reparere selv fremover.

Det skal nok blive meget skægt, men jeg behøver lidt hjælp fra nogle dygtige cykelfolk, og det håber jeg der er herinde.

Well, jeg har en Centurion med 7 indvendige shimano gear CJ-NX10. Jeg har netop skiftet kæden for at slippe af med en irriterende knagende lyd der kommer hver gang jeg træder til i pedalerne. Dvs. lyden kommer hver gang en fod træder til i pedalerne, mens intet høres ved friløb, og ej heller hvis jeg træder meget meget stille i pedalerne.

Nogle skriver herinde at man altid skifter tandkransen på baghjulet samtidig med at med skifter kæde. Er det mon det jeg bør forsøge, og kan jeg selv skifte tandkransen uden specialværktøj når der sidder sådan et shimano 7 ind. gear nav. "uden på"?

Min tandkrans på baghjulet synes jeg dog ikke ser slidt ud. Der er ingen metal-grater på siderne af tænderne, og den er flot blank og skinnede. Tænderne er dog lidt hajfinneagtige, og krummer alle sammen den ene vej, men det formoder jeg skal være sådan?

Min cykelsmed har solgt mig en tandkrans der ikke ser lige sådan ud. SRAM 5207 18T ½ " Den er mat grå, ikke blank, og tænderne er symmetriske og hælder ikke til hverken den ene eller anden side. Tænderne er også lidt fladere på toppen.

Skal jeg mon forsøge at sætte denne tandkrans på mit baghjul for at slippe af med den knagende lyd, som virker som om den kommer fra baghjulet?

Jeg glæder mig til at lære noget mere om cykler, så på forhånd tak for ethvert indspark smiley

Mvh Peter

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp til knagende lyd fra kæde/krans
  • Neno .
    Neno . Tilmeldt:
    feb 2006

Følger: 6 Følgere: 5 Svar: 42
    #1   8. aug 2008 dit tandhjul er slidt, den sram tandhjul passer så længe du har fået bred kæde

• Peter H
    Peter H Tilmeldt:
    aug 2008

#2   8. aug 2008 Ok, mange tak. smiley

Så er spørgsmålet bare om det kræver specialværktøj at skifte sådan et tandhjul selv?

mvh Peter

• Neno .
    Neno . Tilmeldt:
    feb 2006

#3   8. aug 2008 *Løsner bremsearmen (hvis der er fodbremse) sidder som regl fast umbraco 5mm eller 10mm fastnøgle.

*Løsner hjulet sidder fast med 15mm møtrik

*piller hjulet af smiley

* pillet gearjointen af, drejer den lille plast låsering mod uret, så er jointen lige til at pille af

* måske sidder der en lille plast støvdæksel bag jointen, den piller man også af med en lille skruetrækker

* Så kan du se tandhjut, der sidder en låsering og på navet er der 3 udfræsninger hvor du kan stikke skrutrækkeren og vippe låseringen af

* piller tandhjulet af og sætter den nye

Meget nemt.

Det eneste der kan drille lidt er den joint når den skal samles. På aksel er der en lille gul trekant, den trekant skal passe med den trekant på jointen, når den sidder der kan du se en lille gul prik, der skal den den lille låseringen guleprik overlappe den på jointen, så drejer du bare låseringen med uret.

Og så skal bare hjulet på smiley

PS. det kan godt være at de gule prikker er røde, det er lidt forskeligt

• Peter H
    Peter H Tilmeldt:
    aug 2008

#4   9. aug 2008 Tusind tak for udførlig beskrivelse, Neno. Det var virkelig pænt af dig.

Alt omkring omkring gear-jointen er jeg heldigivis blevet ekspert i nu, men det tog en lang dag at blive klog på det, da jeg ikke kunne få alle de gule prikker til at stemme, fordi jeg havde ladet kablet sidde i jointen. Det er der heldigvis styr på nu.

Men jeg er lidt spændt på de sidste 2 trin.

Endnu engang, mange tak smiley

mvh Peter

• Peter H
    Peter H Tilmeldt:
    aug 2008

#5   9. aug 2008 Nå, jeg får alligevel brug for lidt mere hjælp, for efter jointen er kommet af, kan jeg stadig ikke se hvordan jeg skal få fjernet den del af gear-navet der sidder oven på tandhjulet?

Billede følger:

(link fjernet)

Er det "kun" en låsering der skal fjernes nu?

Og ser det SRAM tandhjul som cykelhandleren har solgt ud til at passe? Tænderne er jo MEGET forskellige på de to tandhjul.

Mange hilsner Peter

• Peter H
    Peter H Tilmeldt:
    aug 2008

#6   9. aug 2008 Hvis man ikke lige må klikke på mit uploadede billede fra denne server, kan man blot lige kopiere teksten

(link fjernet)

og sætte den ind i URL linien i en ny Internet Explorer Browser eller Firefox

• Peter H
    Peter H Tilmeldt:
    aug 2008

#7   9. aug 2008 Jo, det lykkedes faktisk! Hurrah!

Det var "kun" en låsering der skulle fjernes, men for pokker, det var ikke få bandeord der blev råbt da låseringen skulle på igen! smiley

Nu må jeg ud og testekøre lidt!

mvh Peter

• Peter H
    Peter H Tilmeldt:
    aug 2008

#8   9. aug 2008 Så er der testkørt og den knagede lyd er helt væk!

Bare Så fantastisk, jeg er virkelig en glad mand.

Det var en god øvelse selv at skifte det tandhjul for første gang!

Cyklen kører bare bedre end nogensinde!

Tak, tak, tak!

Magne hilsner Peter

• Neno .
    Neno . Tilmeldt:
    feb 2006

#9   9. aug 2008 Så lidt, så mangler du lige den ene eger der er gået smiley

Kommentér på:
Hjælp til knagende lyd fra kæde/krans

Annonce