Istandsættelse af gammel racer {{forumTopicSubject}}
Jeg har en gammel Peugeot stål-racer, som så vidt vides er fra start-90’erne.
Jeg har brugt den som pendler i nogen år, men den har stået stille vinteren over og kæde + kassette er færdige.
Den kører p.t. 2x6 gearing, med friktionsskiftere på stellet, jeg mener det er en Shimano Exage bagskifter hvis det har betydning.
Jeg går ud fra, at det er en skruekrans (Kan i bekræfte det?)
Jeg har p.t. kun værktøj til alm. kassetter, er der forskel på værktøj til skruekranse? Eller er de one size fits all?
Hvad er mine muligheder for skift af kæde/krans? Er jeg begrænset til 6-speed, eller kan jeg fx smide en 8-speed krans på?
Er der forskel på skruekranse, så jeg skal være sikker på, at få en der passer specifikt på navet?
Andre guldkorn?
dec 2012
Følger: 29 Følgere: 34 Cykler: 10 Emner: 4 Svar: 807
nov 2007
Følger: 14 Følgere: 12 Cykler: 2 Emner: 83 Svar: 333
okt 2013
Følger: 6 Følgere: 6 Svar: 494
Hvis du lægger et billede op af dit baghjul, set fra højre side (baghjulet skal afmonteres fra cyklen) kan det siges med sikkerhed.
Du kan kun montere en 6 speed cassette på din cassettebody, cassettebodyen kan skiftes til en 7 speed, men det kræver at der flyttes en skive fra venstre side af hjulakslen over på højre side, samt at baghjulets eger justeres.
Hvis hjulet er 25 år gammelt kan det nok ikke betale sig.
Køb et nyt 10 speed baghjul, sæt en 8 speed cassette på, det kan din bagskifter godt klare, selv om den ikke er bygget til det.
Nye baghjul har en akselbredde på 130 mm, dit gamle hjul er kun 126 mm.
Men da det er en stålramme, er det ikke et problem at udvide baggaflen med 4 mm
okt 2013
Følger: 6 Følgere: 6 Svar: 494
okt 2011
Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 26 Svar: 674
Vedhæftet er billede af kransen, som jeg ser det er det sådan én jeg skal have fat i;
http://www.cykelgear.dk/vaerktoj/cykel-specialvaerktoj/park-tool-fr-3-aftraekker
Er det korrekt?
Med disse nye oplysninger, hvad er så mit bedste bud på en opgradering af sliddele?
Der ud over trænger hoods'ene til en udskiftning, det eneste jeg kan læse mig frem til på dem er "Dia-Compe", vedhæfter billede i næste kommentar.
Hvor får jeg nye?
okt 2011
Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 26 Svar: 674
okt 2013
Følger: 6 Følgere: 6 Svar: 494
Du kan bruge denne krans http://www.cykelgear.dk/reservedele/kassette/6-gears-kassetter/shimano-6-speed-skruekrans-14-28
Og denne kæde http://www.cykelgear.dk/reservedele/kaeder/kaeder-til-udvendige-gear/kaede-pc10-salt-shaker-5-6-7-speed
Istedet for at købe nye hoods, vil det være billigere at købe helt nye greb, eks disse
http://www.cykelgear.dk/reservedele/bremsegreb/bremsegreb-saet-racer-sortsolv
Skift også alle kabler, både inder og yderkabler, til både gear og bremser, samt nyt styrbånd.
Så er din Peugeot fin igen
okt 2011
Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 26 Svar: 674
Jeg er også kommet frem til, at nye greb nok er vejen frem.
Mht. krans har jeg fået at vide, at den muligvis ikke kan gabe over en 28'er bag, er det noget du har erfaring med?
Mht. værktøj; jeg går ud fra, at det er et andet stykke værktøj for at montere Shimano-kransen? Fungerer værktøjet til en moderne kassette?
Mht. kabler; er det samme type som moderne cykler, eller er fx endestykket anderledes?
okt 2013
Følger: 6 Følgere: 6 Svar: 494
http://velobase.com/ViewComponent.aspx?ID=5f2cd359-f582-4ec4-b63a-3220d1b86177
Der skal ikke bruges værktøj til at montere en skruekrans, der er gevind på navet, du skruer den fast med hånden, og så skruer den sig selv stramt fast når du kører på cyklen.
Det er kun ved afmontering du skal bruge en aftrækker.
Kabler til cykler har ikke ændret dimension de sidste 50 år, så moderne kabler passer også til din cykel, de skal blot kortes op.
okt 2011
Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 26 Svar: 674
Mange tak Jørn!
Istandsættelse af gammel racer