2.373 visninger
|
Oprettet:
Så kommer XX1 dræberen eller bare en reel konkurent {{forumTopicSubject}}
Ingen tvil om at det skal prøves. Det kan blive en fornuftig pris når kun skal have kassette, kæde, bagskifter og greb og ikke nogen special kassettebody. 1x10 med alle mulige mærkelige klinger og caged er dødsdømt
http://www.bikeradar.com/mtb/news/article/shimano-deore-xt-m8000-11-speed-first-look-44084/
nov 2014
Følger: 4 Følgere: 5 Cykler: 1 Emner: 8 Svar: 888
jan 2009
Følger: 90 Følgere: 87 Cykler: 5 Emner: 55 Svar: 1.244
jan 2011
Følger: 5 Følgere: 5 Emner: 34 Svar: 708
Må indrømme at jeg er lidt skuffet. Shimano tvivler stadig på 1x11 speed, det er ret tydeligt. Så efter min mening, er det LANGT fra en dræber af XX1, nok nærmere et tvivlsomt forsøg på at få andele i 1x10 speed.
jan 2014
Følger: 1 Cykler: 2 Emner: 4 Svar: 34
Og med kryds-kompabilitet mellem de forskellige serier er det vel et smukt alternativt. Kræver dog stadig XD freehub. Første test ser lovende ud: http://www.bikeradar.com/mtb/gear/category/components/product/review-sram-gx-1x11-transmission-49348/
Om man er til det ene eller det andet er vel en smagssag, men muligheder det får vi sgu
jan 2011
Følger: 5 Følgere: 5 Emner: 34 Svar: 708
Det havde været rart hvis du skrev hvorfor 10T er så latterligt? Det er et usagligt postulat.
Shimano er nok ikke dem der er mest fremme i skoen omkring udvikling til Mtb, det var SRAM med deres 1x 11 uanset om man kan lide deres body eller 10T.
aug 2012
Følger: 1 Følgere: 5 Cykler: 3 Emner: 18 Svar: 798
Bare rolig, du har skam stadig titlen som CGs gnavpot
Og vi er igen henne i noget religionskrig her.
Personligt kan jeg heller ikke se det kan hamle op med SRAMs 1x11 løsning.
Dog deler jeg synspunktet med, at det er for dyrt og holder mig dermed til fattigmands 1x10 - som jeg iøvrigt er RIGTIG glad for.
EDIT:
1x10 SHIMANO - Jeg burde skamme mig
aug 2012
Følger: 11 Følgere: 20 Emner: 10 Svar: 648
Personligt så bruger jeg på en sådan ruten både 10'eren og 42'eren og derfor er kun en Sram gruppe aktuel for mig......
Jeg har en mtb og man kører jo ikke spor hele tiden, men kører sikkert en langtur i weekenden....har man ikke en 10t med på sådan en tur, så vil man ikke kunne følge med sandsynligvis.
Men shimano kommer tættere på SRAM ved og tilføje 42'eren, men de er ikke i mål.
Det fede ved Sram 1*11 er for mig, at man altid har det gear man har brug for uanset hvor man kører og det at man kun skal skifte med en hånd og dermed uden ulemperne ved en forskifter.
aug 2013
Følgere: 2 Emner: 8 Svar: 190
apr 2013
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 30 Svar: 327
aug 2013
Følgere: 2 Emner: 8 Svar: 190
aug 2012
Følger: 1 Følgere: 5 Cykler: 3 Emner: 18 Svar: 798
Så er det jo netop her en 10 tands giver mening!
Har nævnt det flere gange og gør det gerne igen.
26 " i et motionsløb og en opsætning der hed 11-36 bag og og 36 tands klinge manglede jeg flere gange en højere gearing.
havde jeg mønten og tiden til at cykle noget oftere ved jeg godt hvad der var monteret på skuden!
Bøj jer i støvet Shimano tosser
jan 2009
Følger: 90 Følgere: 87 Cykler: 5 Emner: 55 Svar: 1.244
aug 2012
Følger: 1 Følgere: 5 Cykler: 3 Emner: 18 Svar: 798
Shimano tosser siger jeg blot!
aug 2013
Følgere: 2 Emner: 8 Svar: 190
jan 2009
Følger: 90 Følgere: 87 Cykler: 5 Emner: 55 Svar: 1.244
jan 2011
Følger: 5 Følgere: 5 Emner: 34 Svar: 708
Vælger man Shimano 11 speed får man muligheden for at ramme kadencen lidt bedre. Så kan man diskutere hvor stor behovet er for det i MTB og hvad der er optimalt.
Vælger man SRAM 11speed får man et større range og dermed et større skift i kadencen ved gear skifte.
Forskellen mellem 11T og 10T er ikke ubetydelig. Selvfølgelig kan man hæve kadencen og nå en ok top fart med 11T, men det svært at holde en høj kadence i længere tid, især i en løbs situation, hvor pulsen iforvejen er høj. Dernæst kan 10T betyde at der er lidt mindre behov for at skifte den forreste klinge.
Jeg kan ikke rigtig se nogen fidus i Shimanos 11 speed. Du kan lave 11-42T i 10speed til meget billigere penge og XT 11 speed kassetten bliver næppe billigere eller lettere end SRAM GX eller X1. En SRAM GX kassette vejer i øvrigt mindre end XTR!!.
jan 2009
Følger: 90 Følgere: 87 Cykler: 5 Emner: 55 Svar: 1.244
aug 2012
Følger: 1 Følgere: 5 Cykler: 3 Emner: 18 Svar: 798
Med skæv kædelinje mener jeg at du bliver nødt til at shimme forreste klinge ud for at den kan være der for chainstay.
Hermed får du et skævt vrid når du kører i letteste gear.
Noget som man gerne vil undgå
jan 2009
Følger: 90 Følgere: 87 Cykler: 5 Emner: 55 Svar: 1.244
aug 2012
Følger: 1 Følgere: 5 Cykler: 3 Emner: 18 Svar: 798
Det er foran problemet ligger (på nogle cykler)
Kig på dette billede, så kan du formentlig se det.
Hvis din forreste klinge sidder for langt ude vil den trække skævt i kæden og øge risikoen for knækkede kæder og alt for højt slid:
http://s189.photobucket.com/user/straz85/media/Bike/large_cog.jpg.html
Mindre sidespring fra topic
apr 2013
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 30 Svar: 327
52-55km/t så er du oppe i noget der ligner 115-120 i kadance......
Det er sgu ikke ret langt eller tit jeg er der oppe på de flade stykker
Min 29er trille lige under 40 ved kadance på 90
Med 32-10 racing ralf 2.25
aug 2012
Følger: 11 Følgere: 20 Emner: 10 Svar: 648
Jeg kan personligt ikke komme op af alle bakker på de spor jeg kører uden en 42t (kører med 32t foran).
Ved ikke med I andre, men for mig er 10/42t kassetten perfekt med en 32t foran.....
jan 2009
Følger: 90 Følgere: 87 Cykler: 5 Emner: 55 Svar: 1.244
jan 2011
Følger: 5 Følgere: 5 Emner: 34 Svar: 708
Nu skrev jeg "næppe". Jeg ved ikke om priserne er offentlige endnu, men et sted skrev de 80£ for XT 11speed kassetten, hvilket er billigere end X1 men bestemt også dyrere end 10speed. http://enduro-mtb.com/en/news-shimano-announce-deore-xt-8000-11-speed-drivetrain/
Jeg kan ikke finde prisen på GX (XG-1155 eller XG-1175), men da de kassetter er fremstillet noget anderledes end mini cluster kassetterne (XG-1180, 1195, 1199), vil prisen nok være en del tættere på Shimano XT. Desuden kunne man forestille sig at SRAM venter med at offentliggøre de priser til XT prisen er kommet.
Hvorvidt man kan lide 10T og XD body eller ej, så kan man glæde sig over at man ikke længere oplever kassette tandhjul der gnaver sig ned i bodyen. Teknisk set, synes jeg SRAM har lavet en bedre kassette body.
Når snakken går omkring gear range og hastighed, så er det spændende om 1x11 speed kan vinde indpas til cykelcross. De har importeret mange ideer fra MTB efterhånden. Det skulle ikke overraske hvis vi en dag ser 1x12 speed til landvej.
Så kommer XX1 dræberen eller bare en reel konkurent