Renovering af retro racer {{forumTopicSubject}}
Hej! Jeg har lige fået en retro racer, den hænger godt nok lidt med mulen, men det gør ikke noget for jeg har altid gerne ville sætte sådan en i stand, så jeg er begyndt på noget reverse engineering.
Indtil videre går det fint, lidt ligesom LEGO, bare i cykelstørrelse. Jeg har dog et par punkter som jeg godt kunne tænke mig at få noget hjælp til at få opklaret.
1. Bag/forskifter er i meget dårlig stand, kan jeg anvende en bag/forskifter fra en nyere cykel med gearskift på styret, selvom min retromaskine har gearskift på stellet? Hvad er min handleplan hvis jeg ikke kan anvende bag/forskifter fra en nyere model, kan man stadig købe den gamle udgave?
2. Kan man på nogen måde renovere de gamle fælge?
Hvis i ellers har nogen heads up eller ideer til hvad der evt. skal udskiftes for at cyklen kan blive nogenlunde brugbar så må i bare sige til! Den har stået stille i maaange år, fandt den bag i svigerfars gamle skur.
Hilsen T
PS. Jeg er 100% nybegynder hvad angår cykelrenovering så skriv venligst til mig som om jeg er 5 år gammel
okt 2013
Følger: 6 Følgere: 6 Svar: 494
Når du skriver fælge, mener du så hjul ?
Er hjulene skæve, eller hvad fejler de ?
Du bør skille alle lejer ad, rense og nyt fedt i.
Nye bremse og gearkabler, både inder og yderkabler,
Ny kæde og cassette (måske har cyklen skruekrans)
Nye dæk og slanger
Nyt styrbånd.
Søg på youtube der er gode videoer om cykel renovering
okt 2006
Følger: 45 Følgere: 49 Cykler: 7 Emner: 179 Svar: 1.916
Personligt hvis jeg skulle lave den til noget jeg ville bruge tit - så ville jeg smide nye hjul på, noget shim tiagra/105 geargruppe samt bremser og så tjekke forskellige lejer om de skal skiftes.
sep 2012
Følger: 3 Følgere: 3 Emner: 4 Svar: 21
sep 2014
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3
Jørn N: Ja, jeg mener hjulene, de er ikke skæve, og ser egentligt ikke ud til at fejle noget, de er bare grimme, og vil ikke rigtigt passe til et nymalet stel med en masse flotte nye dele. Så spørgsmålet var egentligt bare om man kunne rense eller polere dem på nogen måde?
okt 2013
Følger: 6 Følgere: 6 Svar: 494
Er godt til at fjerne ir fra aluminiums dele.
Gleerustol kan også købes hos butikker der handler med udstyr til både
sep 2014
sep 2012
Følger: 3 Følgere: 3 Emner: 4 Svar: 21
Det er rigtig godt til rensning og affedtning,
og så er det billigt.
feb 2006
Følger: 5 Følgere: 4 Cykler: 4 Emner: 4 Svar: 50
Inden du smider dem i skraldespanden, og prøver at finde noget nyt, så prøv at rens dem godt af.
Har lige renoveret en retro-racer, hvor alt gearskifte var rustent, beskidt og i meget dårlig stand. Jeg skilte for- og bagskifter ad, fik det renset godt igennem, samlet igen,nye kabler på, justeret, og nu kører det bare! Dog måtte jeg købe en ny kassette, da den var slidt helt i bund.
Jeg har desværre ingen før-billeder, men slutresultatet kan ses her
http://www.cykelgalleri.dk/galleri/26907-bugatti_pro_x_600
sep 2014
feb 2006
Følger: 5 Følgere: 4 Cykler: 4 Emner: 4 Svar: 50
Jeg adskilte det så meget som muligt og så gik jeg ellers igang med dieselolien og en tandbørste.
Du kan med fordel lægge delene i en balje med dieselolie, og så lade det ligge et stykke tid, inden du begynder på at skrubbe. Så trænger dieselolien helt ind, og fjerner alt det du ikke rigtig selv kan komme til!
Husk smøring af alle de bevægelige dele, når du er færdig
Renovering af retro racer