{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.629 visninger | Oprettet:

Mokurkalfe
Mokurkalfe
Tilmeldt:
20. sep 2014
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3

Renovering af retro racer {{forumTopicSubject}}

Hej! Jeg har lige fået en retro racer, den hænger godt nok lidt med mulen, men det gør ikke noget for jeg har altid gerne ville sætte sådan en i stand, så jeg er begyndt på noget reverse engineering.

Indtil videre går det fint, lidt ligesom LEGO, bare i cykelstørrelse. Jeg har dog et par punkter som jeg godt kunne tænke mig at få noget hjælp til at få opklaret.

1. Bag/forskifter er i meget dårlig stand, kan jeg anvende en bag/forskifter fra en nyere cykel med gearskift på styret, selvom min retromaskine har gearskift på stellet? Hvad er min handleplan hvis jeg ikke kan anvende bag/forskifter fra en nyere model, kan man stadig købe den gamle udgave?

2. Kan man på nogen måde renovere de gamle fælge?

Hvis i ellers har nogen heads up eller ideer til hvad der evt. skal udskiftes for at cyklen kan blive nogenlunde brugbar så må i bare sige til! Den har stået stille i maaange år, fandt den bag i svigerfars gamle skur.

Hilsen T

PS. Jeg er 100% nybegynder hvad angår cykelrenovering så skriv venligst til mig som om jeg er 5 år gammel smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Renovering af retro racer
  • jørn N
    jørn N Tilmeldt:
    okt 2013

    Følger: 6 Følgere: 6 Svar: 494
    #1   21. sep 2014 Du kan fint anvende en nyere bag og forskifter. Brug en model beregnet til 8 speed, f.eks. Shimano Claris.
    Når du skriver fælge, mener du så hjul ?
    Er hjulene skæve, eller hvad fejler de ?

    Du bør skille alle lejer ad, rense og nyt fedt i.
    Nye bremse og gearkabler, både inder og yderkabler,
    Ny kæde og cassette (måske har cyklen skruekrans)
    Nye dæk og slanger
    Nyt styrbånd.
    Søg på youtube der er gode videoer om cykel renovering


  • #3   21. sep 2014 Kommer an på hvor meget du vil ofte og om du vil have en retro racer - eller bygge den op til noget nyt.

    Personligt hvis jeg skulle lave den til noget jeg ville bruge tit - så ville jeg smide nye hjul på, noget shim tiagra/105 geargruppe samt bremser og så tjekke forskellige lejer om de skal skiftes.


  • #4   21. sep 2014 Jeg synes nu det ville være synd at sætte styrskifter på hvis den skal holdes som retroracer. Ville istedet finde et fint brugt sæt 105 bremser/gear.

  • Mokurkalfe
    Mokurkalfe Tilmeldt:
    sep 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3
    #5   22. sep 2014 Tak for input, jeg ville gerne kunne anvende cyklen til nogle ture engang imellem, men jeg beholder stel skifteren og vil gerne holde den i en lidt retro stil smiley

    Jørn N: Ja, jeg mener hjulene, de er ikke skæve, og ser egentligt ikke ud til at fejle noget, de er bare grimme, og vil ikke rigtigt passe til et nymalet stel med en masse flotte nye dele. Så spørgsmålet var egentligt bare om man kunne rense eller polere dem på nogen måde?



  • jørn N
    jørn N Tilmeldt:
    okt 2013

    Følger: 6 Følgere: 6 Svar: 494
    #6   22. sep 2014 Det her produkt http://www.cykel-fix.dk/da/cykelolie-og-plejemidler/1773-effektiv-rustfjerner-.html#axzz3E4gDQ0EP
    Er godt til at fjerne ir fra aluminiums dele.
    Gleerustol kan også købes hos butikker der handler med udstyr til både


  • Mokurkalfe
    Mokurkalfe Tilmeldt:
    sep 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3
    #7   23. sep 2014 Mange tak, det vil jeg lige kigge nærmere på, ved du evt. hvad der er godt til at fjerne olie, fedt og snavs fra fx lejer? Har overvejet noget borup penselrens.

  • #8   23. sep 2014 Jeg plejer at rense alt af i dieselolie.
    Det er rigtig godt til rensning og affedtning,
    og så er det billigt.


  • #9   24. sep 2014 Hvor dårlig stand er for og bagskifter?
    Inden du smider dem i skraldespanden, og prøver at finde noget nyt, så prøv at rens dem godt af.

    Har lige renoveret en retro-racer, hvor alt gearskifte var rustent, beskidt og i meget dårlig stand. Jeg skilte for- og bagskifter ad, fik det renset godt igennem, samlet igen,nye kabler på, justeret, og nu kører det bare! Dog måtte jeg købe en ny kassette, da den var slidt helt i bund.

    Jeg har desværre ingen før-billeder, men slutresultatet kan ses her
    http://www.cykelgalleri.dk/galleri/26907-bugatti_pro_x_600


  • Mokurkalfe
    Mokurkalfe Tilmeldt:
    sep 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3
    #10   25. sep 2014 Brejne: Det ville helt klart være at foretrække, hvordan har rensning proceduren foregået i dit tilfælde? Min for og bagskifter sidder fast, er rusten, og er fyldt med snavs.

  • #11   26. sep 2014 Mine skiftere sad også fast!
    Jeg adskilte det så meget som muligt og så gik jeg ellers igang med dieselolien og en tandbørste.
    Du kan med fordel lægge delene i en balje med dieselolie, og så lade det ligge et stykke tid, inden du begynder på at skrubbe. Så trænger dieselolien helt ind, og fjerner alt det du ikke rigtig selv kan komme til!

    Husk smøring af alle de bevægelige dele, når du er færdig smiley



Kommentér på:
Renovering af retro racer

Annonce