Kassette sider fast på body {{forumTopicSubject}}
God aften
Jeg har kørt med dette setup i 1 år og for ca 6 mdr siden, da jeg skulle rense min MTB, kunne jeg ikke få kassetten af bodyen. Har desværre ikke tænkt mere over det før jeg skal rense igen i dag.
Det er kassetten der har givet efter for bodyen. Det er en DT Swiss 240 body og en Shimano Deore kassette.
Kan der skyldes jeg har skiftet gear forkert eller er metallet ikke hærdet ordenligt?
Kan ikke få kassetten af uden hammer og vold.
Nu da jeg har monteret bodyen med kasseten tilbage på hjulet, giver den ca 0.5mm efter (slør) Jeg kan trække i kassetten og bodyen følger selvfølgelig med.
Betyder det ny kassette og eller body?
jan 2011
Følger: 4 Følgere: 6 Emner: 17 Svar: 464
jan 2009
Følger: 33 Følgere: 44 Cykler: 1 Emner: 25 Svar: 2.370
Afhængig af hvor ødelagt kassettens stråler er kan nogle dele af kassetten bruges igen..
Kassettebodys til DT Swiss 240 er produceret i noget ret let men desværre skrøbeligt alu. -Derfor vil kassetter bygget af flere individuelle dele(fx Shimano XT) hurtigt gnave i bodyens stråler hvilket bevirker slør/play.
Løsning:
1: Hvis strålerne i bodyen ikke er gnavet helt i stykker kan du nøjes med at file graterne der er kommet ned så de er plan med strålerne. -Så kan du af/påmontere kassetter indtil strålerne i bodyen dør helt. Vil anbefale du køber en Shimano SLX kassette da langt de fleste af klingerne er nittet sammen i sæt.
2: Hvis strålerne i bodyen er gnavet i stykker så hedder det ny body. En ny koster ca. 650kr. og er IKKE bedre end den der sad på styrkemæssigt så pas på den! Dertil skal du have en Shimano SLX kassette eller anden hvor de fleste klinger er nittet sammen i sæt. Husk at give strålerne på body/kassette en god fedt.
Jeg vil anbefale at købe bodyen hos en dansk cykelbutik, fysisk, så du har mulighed for at gå til butikken hvis skaden skulle ske igen.
Et tip til afmontering af genstridige kassetter er at tage en dorn og hammer, og give kassetten nogle slag i havene/'bunden' af klingerne således at tænderne ikke tager skade. Der må ikke slås på siden af klingerne da de vil blive skæve/trykket.
Du skal slå de midterste klinger da det er her kasetten ofte har gnavet i bodyen. Herefter så følg første del af løsning 1..
Shimano SLX: http://cycle.shimano-eu.com/media/techdocs/content/cycle/EV/bikecomponents/CS/EV-CS-HG81-10-3018A_v1_m56577569830758377.pdf
Shimano XT: http://cycle.shimano-eu.com/media/techdocs/content/cycle/EV/bikecomponents/CS/EV-CS-M771-10-3017_v1_m56577569830704675.pdf
aug 2012
Følger: 1 Følgere: 2 Cykler: 2 Emner: 17 Svar: 62
http://www.bmc-racing.com/us-en/bikes/2012/mountainbike/platform/performance_series/teamelite/te02/te02_deore-slx/
jan 2009
Du kan blive nød til at skifte body som sidste udvej
aug 2012
Følger: 1 Følgere: 2 Cykler: 2 Emner: 17 Svar: 62
feb 2008
Følger: 11 Følgere: 16 Cykler: 3 Emner: 71 Svar: 5.236
jan 2009
Den er jeg godt med på. -Det er derfor jeg har skrevet den lange smøre. Jeg er nemlig stødt på nogle bodys der har fået samme tur.
En ny kasette som jeg skrev vil gøre godt for at det ikke bliver værre.
De mærker der er fra midten og ud kan sagtens blive værre.
Kassette sider fast på body