1.062 visninger
|
Oprettet:
Gaffel stilk {{forumTopicSubject}}
Hej når jeg kigger efter brugte dele til mine gamle cykler støder jeg på flere og flere forgafler med taperet steerer eller konisk stilk og jeg kan sgu ikke lure hvad fordelen er det må jo være bedre da det virker som om de fleste nyrere gafler er af denne type kan jeg bruge dem på mine gamle cykler med et andet headset eller er det til en bestemt slags stel hjælp en forvirret 1 1/8 stilk mand på forhånd tak mvh Daniel
jul 2012
Følger: 6 Følgere: 8 Emner: 59 Svar: 1.341
mar 2012
Følger: 3 Følgere: 3 Cykler: 2 Emner: 9 Svar: 39
Men hvis man har et tapered stel, så kan man få et kronrørsleje der gør at man kan bruge 1 1/18 gaffel
okt 2012
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 2 Svar: 50
Begge fabrikanter har lavet headset til 44mm hovedrør, eller de er egentlig 43,95mm, men man kalder dem ZS44 el. ES44.
Ved en cykel med 44mm hovedrør(det er det indvendige mål), og en alm. 1 1/8 steerer gaffel, vil man kunne monterer et semi-integreret headset, altså ikke et integreret hvor skålen er lavet i ´et med rammen, men et semi-integreret hvor man selv trykker skålen i, men hvor lejet ligger så lavt, at det befinder sig "inde i rammen" det er kun et tynd kant at lejeskålen og så dine pakninger der kan ses.
Hvis man så vil montere en tapered steerer gaffel er man nød til at benytte sig af en "ikke-integreret" leje skål i bunden, da det er der gaflen er større(nærmere bestemt 1,5"). Monteringen ligner semi-integreret, da man stadig presser lejeskålen ind i rammen, men selve lejet sidder bare uden for rammen, så det forlænger hovedrøret med 12-20mm alt efter headset.
Nukeproof har lavet det i deres warhead serie, det fungerer fint, men der er nogle der har problemer med skidt i deres lejer, og selvom det er lukkede lejer, så er pakningen uden om lejet ikke lavet så godt.
Hope har lavet deres PICK´N MIX serie, hvor man selv kan vælge hvilken top-skål og bund-skål man vil have, og hvis du har et 44mm hovedrør, så mener jeg du skal have fat i en Type 2 i toppen og Type H i bunden, men tjek selv efter på deres hjemmeside eller på chainreaction.co.uk eller bike-discount.de
Håber det hjalp!
apr 2013
Følger: 2 Følgere: 3 Cykler: 3 Emner: 9 Svar: 17
Gaffel stilk