Baghjul hyler ved acceleration {{forumTopicSubject}}
Hej
Fik min nye racercykel hjem fra Tyskland for 3 uger/ 100 km siden.
For en uge siden begyndte den at hyle fra baghjulet. Det sker når jeg lægger vægt og træder kraftigt ned i venstre pedal - så kommer der et hurtigt piv.
Har stort set haft samtlige bolte og dele af for at rengøre og smøre dem med fedt. Jeg har sågar fået fintunet mine hjul og fået spændt mine eger efter hos en autoriceret reparatør - dog uden resultat.
MEN... Her til aften opdager jeg så, at lejet på mit baghjul giver lyd fra sig, når jeg drejer det - i modsætning til lejet på mit forhjul.
- Jeg skal ud og låne et hjul en af dagene for at få det testet. Men indtil da, ville jeg høre jer, om min mistanke er helt hen i vejret?
Først ser i mig dreje lejet på forhjulet og bagefter lejet på baghjulet. Se video - og husk lyd:
https://www.youtube.com/watch?v=lGLy4q67qYo
jan 2009
Følger: 33 Følgere: 44 Cykler: 1 Emner: 25 Svar: 2.370
Det lyder som en kombi af at lejerne er spændt for hårdt op og/eller for lidt fedt.
Føles det ujævnt eller lidt ru når du drejer akslen rundt ? fx i forhold til forhjulets aksel.
jul 2012
Følger: 1 Emner: 11 Svar: 29
Det er nærmest splinternyt
_
Eller snakker vi om, når jeg drejer lejet? For ja, så føles der friktion på baghjulet, og ikke på forhjulet.
jan 2009
Følger: 33 Følgere: 44 Cykler: 1 Emner: 25 Svar: 2.370
Da det er et næsten nyt hjul kan det være det lige skal sætte sig.
Når du skriver "Jeg har sågar fået fintunet mine hjul og fået spændt mine eger efter hos en autoriceret reparatør - dog uden resultat." -har han så haft fat i lejerne, evt. spændt dem ? hvis ja, så kan de være overspændt. For lidt fedt i lejet er en mulighed.
jul 2012
Tror ikke det er hjulet, som bare skal sætte sig. Tager kontakt til Bike-Discount i næste uge for at finde en løsning på problemet
Tak for hjælpen, Gustav
dec 2008
Følger: 12 Følgere: 10 Cykler: 5 Emner: 20 Svar: 301
jul 2012
Baghjul hyler ved acceleration