7.195 visninger
|
Oprettet:
Indstilling af gear, Shimano Sora {{forumTopicSubject}}
hej cykelgalleri..
Har lige fundet en begynder racercykel.
Det er en Nishiki Race Master med Carbon forgaffel.
Fik den til en fordelagtig pris fordi gearene skulle indstilles..
Er helt ny indenfor det her og ville lige hører om det er noget som er let at gå til eller skal man have den til cykelmekanikeren for at få det til at køre helt perfekt.
Den skal kun bruges til køres små ture på 5-10km her i starten, når gearene er indstillet..
Hvad tror i en cykelmekaniker tager for at indstille gearingerne...
Det er Sora foran og Tiagra bag på..
dec 2007
Følger: 4 Følgere: 3 Cykler: 1 Emner: 8 Svar: 33
jan 2011
Følger: 3 Følgere: 2 Cykler: 2 Emner: 5 Svar: 20
mar 2014
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 14
mar 2014
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 14
jan 2011
Nu kom jeg lige i snak med en af mine kammerater som er udlært motorcykel mekaniker og det skulle han nok klare og få den smurt godt op og gjort sommerklar Jeg skulle bare medbringe to kolde øl så vil jeg kigge godt med og få ham til at forklare hvad han gør, så jeg nok kan klare det selv næste gang
nov 2012
Følger: 1 Cykler: 2 Emner: 3 Svar: 74
jan 2011
Tror forskifteren er kaput.. for kan ikke få den til at skifte eller noget som helst..
bagskifteren kan jeg heller ikke få indstilt, den bliver ved med at hoppe op i et letter gear.. krydser fingre for min kammerat kan hjælpe mig i aften og forklare mig det. så jeg får en bedre forståelse af det..
Hvis jeg skal have ny skifter på hvilken en skal jeg så have.. forstår ikke det med 8x9x10x11 speed og 2xspeed osv.. nogen der gider fortæller mere om det..
foran er det 2 klinger og bag på (kassetten) er der 8 klinger ...
okt 2011
Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 26 Svar: 674
Hvis den ikke vil skifte er det også muligt at kablet bare er rustet fast og skal skiftes/smørres.
Problemet med bagskifteren lyder som en justering.
jan 2011
https://www.youtube.com/watch?v=wQncKmddahk Bagskifter
har set de film flere gange nu og kan dem udenad så og kan godt se hvordan det fungere.. men når jeg makker på min egen.. synes jeg bare ikke rigtigt der sker noget..
Hvis jeg tager kablet af min forskifter, kan jeg heller ikke flytte den med fingrene.. cyklen har også stået stille i 2 år.. og har ikke lige noget olie her hjemme jeg kan give den..
Så du tror ikke forskifteren er kaput, når ham jeg købte den af siger at det fungerede før han stillede den ind..
jan 2011
http://www.chainreactioncycles.com/dk/en/derailleurs/road-front-derailleurs?f=4294964100
kan ikke finde nogle der er 8 speed.. er lidt lost. bær lige over med mig
okt 2011
Hvis du skal have ny forskifter skal du gå efter en beregnet til "double" kranksæt, kan også være kaldet 2 speed, fx denne:
http://www.chainreactioncycles.com/dk/en/shimano-tiagra-4600-double-10sp-front-mech/rp-prod67235
så skal du bare finde ud af, hvordan den er monteret på stellet (band on eller braze on)
jan 2011
Men der står jo 10 speed og ikke 8 speed.. hvad betyder det 10 speed? at den kan tage op til 10 klinger bag på kassetten eller hvordan?
Der sidder jo Sora forskifter på den nu.. kan jeg godt bare skifte til Tiagra uden der komme nogle problemer..
Kan godt være jeg skal have den smurt godt op og sådan.. eller bare købe en ny..
Gider ikke have problemer med den over sommeren.. skal også have købt sådan en børste til at holde kassetten og klingerne foran rene med og så en kæderenser..
Det skal bare fungere
Og tak fordi du tager dig tid til at sætte en Rookie som mig lidt ind i tingene
okt 2011
10 speed betyder at den er designet til 10 tandhjul bagpå (kassetten).
Med bagskiftere kan du mikse alle shimano med hinanden, så længe det er samme speed, men ikke mikse sram og shimano
jan 2011
Så må den jo også passe til den.. Har læst lidt om forskifter og bagskifter, folk roser Shimano 105 og Ultegra.. men kan jeg godt bruge det med de greb jeg har på cyklen..
Her kan i se den:
http://www.cykelgalleri.dk/galleri/25184-nishiki_race_master_54cm
okt 2011
Som sagt, se om du ikke kan motionere liv i den gamle før du investerer penge i en ny...
jan 2011
Og når kæden er i bunden af kassetten går kæden på forskifteren og når jeg så skifter op i toppen af kassetten går kæden på i den anden side af forskifteren..
Har fået en meget bedre forståelse af det idag. men tror der er et eller andet jeg ikke gør rigtigt..
jan 2011
ville det så være fint med sådan en gear gruppe her:
forskifter : http://www.chainreactioncycles.com/dk/en/shimano-tiagra-4600-double-10sp-front-mech/rp-prod67235
Bagskifter : http://www.chainreactioncycles.com/dk/en/shimano-105-5701-10-speed-rear-mech/rp-prod85966
jan 2011
jan 2011
det er sgu lækkert med lidt læsestof når man er ny i cykelverden
okt 2011
Noget andet er, at jeg ikke ville ofre de store penge på en bagskifter, hvis du ikke også skifter skiftergrebene.
Men til at starte med;
1. sikre dig at kablerne kører godt og er velsmurte
- er de ikke til at få til at køre godt: skift!
2. få styr på justering af skifterne
- driller det, så kan du overveje at købe nye skiftere/greb.
jan 2011
Har jo som sagt givet Forskifter og Bagskifter lidt WD40 igår aftes..
Prøvede lige at tage i forskifteren her til morgen.. kan overhovedet ikke få den til at rykke sig det mindste og gear kablet er afmonteret, så den faktisk bare sidder på rammen.. Tror jeg må have den afmonteret og så prøve at tage ved den i hænderne.
jan 2011
jan 2011
Indstilling af gear, Shimano Sora