{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.715 visninger | Oprettet:

Avid Elixir 5 er de noget værd ? {{forumTopicSubject}}

Har kiggede på disse Avid bremser til min mtb som en opgradering af mine Shimano bremser (kan ses under mit galleri).
Så ville høre om nogle havde erfaringer med disse bremser eller ved noget om dem?

Tak på forhånd smiley

http://www.chainreactioncycles.com/dk/en/avid-elixir-5-disc-brake/rp-prod84836

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Grouw robotplæneklipper 800 kr.
  • Eltavle slår fra - muligvis skifte sikring 1.100 kr.
  • Lapning af dæk 500 kr.
  • Opsætning af køkkenhylder 600 kr.
  • Gardin opsætning, 3 vinduer 600 kr.
  • Varmtvandsventil i teknikskabet har sat sig fast 650 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Avid Elixir 5 er de noget værd ?
  • #1   26. okt 2013 De er bestemt noget værd. Kører selv med Avid Elixir 3 og det fungerer upåklageligt. Og du kan jo se på før prisen at det ikke er helt billige bremser smiley

• #2   26. okt 2013 Okay smiley Havde bare læst lidt på nettet hvor at de havde fået rigtig dårlige anmeldser...
    Så ville høre om der var nogle her der viste noget om dem smiley

• #3   26. okt 2013 Kommer vel også an på hvad du skal bruge dem til. Jeg kører bare lidt hygge MTB i skoven og der er det ganske fint med Elixir 3..

• #4   26. okt 2013 Jeg køre os bare noget hygge mtb i den lokale skov og tager nogle gang rundt til nogle af skov og naturstyrelsens spor og køre, men ikke noget seriøst.

• #5   26. okt 2013 Jeg har kørt DH, FR og AM med det samme sæt Avid Elixir 5 siden 2010, så jeg kan godt anbefale dem. Så længe de bliver bleedet en gang om året kører de perfekt efter min mening. Selv med en nedkørsel på 1800 højdemeter, uden mere end to korte pauser, fungerede de perfekt hele vejen ned.

• #6   26. okt 2013 Det lyder jo perfekt smiley var en tur i Harzen her i ferien hvor vi var i Braunlage og køre i den park der ligger på wurmberg og der kunne jeg godt mærke at mine ny værende bremser skulle trykkes længere og længere ind da vi kørte ned og det var på ca 3 km...

• #7   26. okt 2013 jeg ville ikke vælge dem, jeg ville gå efter andre mærker end avid, der er flere ting folk oplever på deres bremser, som man ikke oplever ved andre mærker

• #8   26. okt 2013 Hvad ting?

• #9   26. okt 2013 At de fungere..
    Jeg har aldrig haft problemer med mine Avid bremser, så jeg kan ikke udtale mig om hvad der er galt med andres, og jeg ville heller ikke kritisere andre bremsemærker, da jeg ikke har haft problemer med hverken Hayes, Shimano eller Hope.

• #10   26. okt 2013 Fantastisk! så handler det jo bare om at få dem bestilt smiley

• #11   26. okt 2013 Så kommer der lige et andet spørgsmål..
    I England køre de med bremserne omvendt og på CRC står der ikke hvad der er hvad på Avid bremserne så hvad er hvad?

• #12   26. okt 2013 Aner det faktisk ikke.. x)

• #13   26. okt 2013 Okay xD men går ud fra at når de ikke giver mulighed for at vælge så laves de kun i "standart" som vi kender det smiley

• #14   26. okt 2013 Når de skal bleedes skal man så bruge dot 5 olie eller kan man bruge det shimano bruger (mineral oile) eller skal det være dot 5?

• #15   26. okt 2013 Invester i et sæt bremser fra Shimano alt andet er de af langt bedre kvalitet, og har en ufattelig breme power.
    Kender enormt mange der klager over deres elixir fordi de ikke griber ordentligt fat, og skal bleedes hver 14´ende dag.
    Gå efter noget SLX, Deore m596, XT eller XTR.
    De er nemlig udstyret med et enfinger system, der gør at du meget nemmere kan bremse med en finger. Tro mig, du vil absolut ikke fortryde det!
    Og hvis du har massere af penge så invester også i par Ice-Tech skiver.

PS: Kører selv med Shimano SLX.

• #16   26. okt 2013 Har er sæt fra Shimano nu men de har problemet med at når køre som fx da jeg var i Harzen skulle køre "downhill" så skulle grebet trykkes længere og længere ind for at bremse...

• #17   26. okt 2013 Noi sikker noget sludder, de er hverken meget bedre end feks Avid.
    og hvad er det lige for et en finger system du snakker om?
    Du for masser af bremse for penge ved Shimano ingen tvivl om det.

Avid bremserne er flip/flop så det er kun slange længden der afgør om de er til for eller bag. Men hvis du skal handle udenlands så ville jeg nok lige tjekke de tyske CRC er sjældent de billigste, og deres førpriser er helt overdrevne

• #18   26. okt 2013 Okay hvad tyske vil du anbefale ? smiley

• #20   26. okt 2013 okay og ja det er rigtigt det er 5,1 eller 4 smiley

• #21   26. okt 2013 Jeg håber disse Avid Eixir 5 er ok bremser, da de kommer på den Canyon jeg lige har bestilt til 24.000 kr. Men det er vel blot en billigere bremse, så man kan vel ikke forvente det helt vilde.

En simpel søgning på nettet viser dog, at rigtig mange er meget utilfredse med dem. Laver man samme søgning på Avid XO/XX så er lige så mange dog utilfredse.

Søger man på Shimano så er rigtig mange tilfredse. Hvis jeg selv kunne have valgt mine bremser så ville jeg vælge nogle Shimano.

Jeg tror dog man skal sætte tingene lidt i perspektiv, fordi vi kører jo ikke i bjerge i Danmark, så vi bremser kun i kort tid ad gangen og har derfor ikke brug for så meget bremsekræft. Dog er det rart med bremser med god modellering.

Skal lige siges, at jeg selv aldrig har prøvet at have nogle af de helt top-kvalitets bremser. Jeg har nemlig aldrig følt et særligt behov herfor, så enten er dem jeg har haft gode nok eller også ved jeg ikke hvad jeg går glip af. Jeg har prøvet Magura MT6 og Magura MTS, Formula C3 og nogle no-name jeg ikke kan huske.

• #22   26. okt 2013 Søgte lige på Shimano SLX bremser og fandt denne.
    http://www.mtbr.com/cat/brakes/disc-brake-system/shimano/slx-br-m665-hydraulic/prd_419443_1507crx.aspx

Ham den første review'er han kom fra Avid Elixir 5 og kan åbenbart bedre lide dem end SLX. Men meget afhænger nok af personlig erfaring, dvs har man oplevet problemer eller ikke.

• #23   26. okt 2013 Bike-components.de
    bike-discount.de
    eller prøv at høre din lokale, nogle hundrede kr mere kan være rigtig givet ud ifh til service.

• #24   26. okt 2013 Bjarke L: Det er bare min erfaring smiley Mange af dem jeg kender har været ekstremt utilfredse med Elixir modellerne, og har også selv prøvet dem.

Hvad angår etfinger systemet, så er det meget simpelt. Grebet er meget kortere så enden af grebet er ved din pegefinger smiley Fungere sindssyg godt, og det er meget nemmere at trykke med kun en finger. Det står også kort nævnt på Bikeradar: http://www.bikeradar.com/mtb/gear/category/components/disc-brake-systems/product/review-shimano-xt-m785-disc-brake-12-44702/

• #25   27. okt 2013 Noi. Du skal lige læse artiklen korrekt. smiley
    Det er ikke et decideret "enfinger" system, men at bremsen er "fremragende" at betjene med en finger. Og igen det er har ikke noget at gøre med at gøre med hvor grebet er placeret ifh til din pegefinger, det kan du jo justere på alle bremser ved at flytte grebet ud eller ind på styret.
    Det er udformningen på grebet og hvodan "udvekslingen" er mellem greb og stemplet er de mener. Men ingen tvivl om at du får rigtig meget og god bremse for pengene hos shimano, men defor er kvaliteten ikke langt over Avids.

• #26   27. okt 2013 Nope, det er et enfinger system. Har svært ved at finde rundt på Shimano´s hjemmeside, men der står en del om det på manualen jeg har til dem. Hvis du kigger på billeder af Elixir modellerne og Shimano SLX for eksempel kan du tydeligt se forskel på hvor lang grebet er. Citat fra Bikerumor:"The one-finger levers (here slammed against the grip for middle finger braking) feature the tool-free reach adjust of XT and XTR trail brakes" Har du selv et par, siden du er så sikker smiley

• #27   27. okt 2013 Låner lige din post her:

Hvad med Elixir 7 ?

• #28   27. okt 2013 Alle skivebremser køre da en finger greb idag. Jeg kørte aldrig med mere en 1 finger på mine avid 5. Mange har været utilfredse med elixir serien. Der var nogle design fejl i den første generation.

Efterfølgende er de blevet rettet og der er ikke de samme problemer mere.

Jeg havde elixir 5 af den første generation og jeg havde aldrig problemer med dem.

Dog ville jeg nok vælge slx/xt/xtr hvis jeg skulle vælge idag smiley

• #29   27. okt 2013 Michael G: Nope, Shimanos greb er specielt lavet til en finger smiley

• #30   27. okt 2013 Har læst kommentarene igen og har lige hurtig læst lidt på på den Jack linkede og der var en der skrev at han kom fra Avid Elixir 5 til Shimano SLX og han skrev "I switched from Avid Elixxer 5s. I will be going back very soon." og hvad jeg kan forstå på det der står så vil han gå tilbage til elixir meget snart.

Så det er nok ikke alle der syntes SLX er bedre end Elixir 5.

Men hvis jer der køre med Elixir 5 eller har gjort lige gad skrive hvad i syntes om dem og om man kan regne med det folk påstår omkring at de skulle være dårlige...

Tak smiley

• #31   27. okt 2013 Altså som man kan se så er folk vilde med Shimano så vil de her være bedre? http://www.chainreactioncycles.com/dk/en/shimano-xt-m785-disc-brake/rp-prod67208

• #32   27. okt 2013 Undskyld for mange post, men det jeg søger er at bremsen tager fat med det samme så man ikke skal trykke håndtaget langt ind... har prøvet på et sæt XTR bremser på en nye cykel (i en butik) hvor man kunne trykke håndtaget næsten helt ind til styret.. og har prøvet avid bremser på nye cykler og dem skulle bare kigge på så stoppede de.

• #33   27. okt 2013 Det kan du ikke rigtig bruge til noget Andreas, det kan være de pågældende XTR har været justeret anderledes eller måske har haft brug for en gang bleeding. Tager du 10 avid bremser på nye cykler og 10 med shimano, så vil du opleve det med en eller flere af bremserne på begge mærker.

• #34   27. okt 2013 Okay.
    Men er de xt bremser jeg har linket bedre eller er det ikke nogen forskel da prisen er ca den samme?

• #35   27. okt 2013 jeg vil helt klart tage XT frem for avid 5, de er flere nivuer over dem.

XT'erne for virkelig gode anmeldelser rundt omkring XT er næst øverste trin hos Shimano, Avid's Elixier 5 serie er den næst dårligste serie

• #36   27. okt 2013 Okay, men så kommer jeg lige med et lille spørgsmål.
    køre med shimano bremser nu, men de adaptere jeg har nu kan de bruges til Xt bremserne? og det samme med skiverne? smiley

• #37   27. okt 2013 Ja dem vil du kunne bruge

• #38   27. okt 2013 Okay.
    Tak for hjælpen og de gode svar smiley

• #39   27. okt 2013 De adaptere kan fungere på næsten alle bremser. Bruger selv hope adaptere på min cykel.

• #40   28. okt 2013 Okay smiley

Har kiggede på xt på bike discount og håber det er tryk fejl da der står at slangen til for bremsen er 100mm

• #42   28. okt 2013 Det tænkte jeg godt, men nu skal de side på et 20" stel så det ikke en dværge cykel smiley

• #43   28. okt 2013 http://www.chainreactioncycles.com/dk/en/avid-elixir-9-carbon-disc-brake-2013/rp-prod67761

koster cirka det samme som 5´eren og 10 gange bedre!

• #44   28. okt 2013 Men er de bedre en XT?

• #45   28. okt 2013 Har dem selv smiley Personligt synes jeg de er bedre 100 GANGE BEDRE men det er jo min mening. Plus de er billigere !

• #46   28. okt 2013 De er lidt dyre end XT for et sæt men 200 kr kan være givet godt ud.

• #47   28. okt 2013 de er incl skiver smiley

• #48   28. okt 2013 Ja men de har dem ikke med 180 som set...

• #49   28. okt 2013 jo det har de da smiley

• #50   28. okt 2013 Okay hvis man vælger dem enkel vis smiley
    Men hvilke af dem er bedst da der er forskel på kaliberen om man vælger sort eller grå?

• #51   28. okt 2013 Tror jeg holder fast i XT bremserne da jeg kender til bleeding af shimano og har tingene til det.

Tak for alle svarene smiley

Kommentér på:
Avid Elixir 5 er de noget værd ?

Annonce