2.098 visninger
|
Oprettet:
Tubeless MTB Dæk? {{forumTopicSubject}}
Har købt mig en brugt Trek Elite 9,7 XC Carbon cykel.
Den har både Tubeless Ready fælge og dæk.
Så derfor overvejer jeg om ikke man skulle konvertere til det.
Nu kører jeg mest på MTB ruter i skoven, så hvilke fordele og ulemper vil man opleve ved at hive slangerne ud?
Og vil der være en besparelse i vægten, eller vil det gå lige op, med de andre dele man skal køre med istedet?
Håber nogle vil dele lidt erfaringer
aug 2012
Følger: 1 Følgere: 5 Cykler: 3 Emner: 18 Svar: 798
Slange (100-150g) vs. Tubeless (50-100ml væske + ventil og evt. rim tape/rim strip)
Den primære årsag til tubeless:
* Nedsætte punkteringer og yderligere undgå "snake bites" ved lavt dæktryk.
Så er der:
* Rullemodstanden skulle, med lavere dæktryk, blive bedre over ujævn skovbund. I forhold til med slange tvivler jeg dog stærkt på, at det er noget vi almindeligt dødelige kan mærke og gælder ikke på vejen
Minus'er:
Sker det at du mod forventning skulle punktere, så skal du have ekstra slange med for at kunne få luft på ged'en igen + du står formentlig med tilsnaskede fingre med væsken fra dækket.
OBS:
Kører selv på tubeless og har gjort det i et års tid, uden ene eneste punktering.
Jeg skal ikke have slange i igen.
dec 2008
Følgere: 24 Cykler: 2 Emner: 78 Svar: 692
Tror jeg havde en reel punktering i de næsten 2 år jeg nåde at køre med det inden der var en #^**^^####** der syntes han havde mere brug for cyklen end mig
Kunne da jeg skiftede tydeligt mærke en forskel til det bedere, om det var mindre vægt, bedere rullemodstand eller en pseudo effekt skal jeg så ikke kunne sige
PS hvis det er bontrager fælge du har skal du gå uden om div sæt fra stans, Joe's etc og få din cykel handler til at skaffe et sæt org. Bontrager rimstrips med tilhørende ventiler, det er (næsten) et idiot sikkert system
aug 2011
Følger: 1 Emner: 14 Svar: 33
sep 2013
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 112
aug 2011
dec 2008
Et system indført af mavic og senere adopteret af andre også
UST er vel en af de mest sikre tubeless løsninger men halter tilgengæld lidt bagefter på vægtsiden i forhold til de nyere tubeless ready fælge og dæk man kan få
aug 2011
Hvilket konverterings kit vil i anbefale der til?
Og eventuelt hvilke dæk?
- Kører primært på MTB stier i de nordjydske skove, men en aften tur på asfalt sker også engang imellem
dec 2008
Stripsene fås ved din nærmeste trek forhandler
dec 2008
aug 2011
- Eller er der nogle ulemper man skal være klar over?
- Eller nogen gode grunde til ikke at gøre det?
Jeg vejer forresten omkring 80 kg, hvis det har nogen indflydelse på valget
- Mener mine fælge er 19,2mm brede.
Tubeless MTB Dæk?