4.540 visninger
|
Oprettet:
Lukkede ringe spørgsmål {{forumTopicSubject}}
I forbindelse med at jeg kigger på nye hjul til min tri cykel er jeg stødt på mange til lukkede ringe så her er lidt spørgsmål jeg håber i kan hjælpe med.
Skal ringen skiftes efter hver punktering ?
Behøver man skifte den hvis man bruger snask og dækket holder trykket efter en punktering (jeg tænker nej)
Kan man få ordenlige ringe til hverdags træning der ikke koster en arm?
Det eneste der afskrækker mig fra at køre med tubes er de flere 100kr man skal ofre ved hver punktering hvor clincher koster mig 20kr for slange og co2.
Hjælp
sep 2011
Følger: 6 Følgere: 5 Cykler: 1 Emner: 18 Svar: 1.420
Man kan godt lappe en lukket ring men men det er ikke lige noget man bare gør...
Først skal man sprætte syningen op i det område punkteringen er sket (så fjern ikke sten eller det emne som er skyld i punktering, det kan guide til hvor hul er) og du har så adgang til slange, så er det bare at lappe og tjekke at det holder tæt.
Når du er sikker på det holder tæt så skal slange på plads igen og der kan så syes sammen igen.
Det er besværligt men ved at der er flere i landevejs miljøet som laver det arbejde til en rimelig pris men stadig langt mere kostbart end en lap på en alm slange, værste er så at man typisk kun bruger de lukkede ringe som er lappet til træning eller reserve, kan nemlig give en lille ujævnhed ved højt tryk.
Du kan godt bruge snask men kun hvis det er en lille siver er det mere så er der ikke den store pointe i det da det vil komme ud mellem dæk og slange og give hoppen når der køres.
okt 2008
Følger: 3 Følgere: 2 Cykler: 4 Emner: 47 Svar: 525
jan 2011
Følger: 5 Følgere: 5 Emner: 34 Svar: 708
sep 2011
Følger: 6 Følgere: 5 Cykler: 1 Emner: 18 Svar: 1.420
Grund til at der laves lukkede ringe er lav vægt samt at dæk ikke krænges af fælg hvis man punktere og ved at den er lukket kan man også køre med højere dæktryk.
Det hvide du kan se inde i center af billedet er slangen, det er en meget tynd naturgummi slange.
jan 2011
Følger: 5 Følgere: 5 Emner: 34 Svar: 708
Iøvrigt er Sprinter fra Conti ikke så dyrt og et svar på et dæk til "hverdagsbrug"
jun 2006
Følger: 7 Følgere: 14 Cykler: 1 Emner: 268 Svar: 1.843
okt 2008
Følger: 3 Følgere: 2 Cykler: 4 Emner: 47 Svar: 525
Jeg kan godt se fordelene men syntes ikke de opvejer ulemperne.
maj 2007
Følgere: 6 Emner: 25 Svar: 166
jan 2011
Følger: 5 Følgere: 5 Emner: 34 Svar: 708
Er man er lidt trænet kan man sagtens skifte en ring på under 20min. Punktere du undervejs så kan du enten skifte ringen med en forlimmet eller fylde latex i. Er du tæt på mål, kan du ovenikøbet bare køre videre langsomt.
jan 2011
Følger: 5 Følgere: 5 Emner: 34 Svar: 708
Ja, du kan godt køre på en flad ring og det ville jeg gøre hvis der kun var få kilometer til depot eller mål. Med mindre du køre på meget ujævn asfalt eller rammer et hul ødelægger det ikke fælgen.
Du er helt gal på den med det vægtbesparelse opfattelse. De 200-300gr under sadlen betyder nærmest ingen ting. Det gør de på hjulet, det tror jeg du også godt ved.
Off-topic
Nu er det sådan med aero at effekten stort set ikke er til stede ved lav fart - det ligger ligesom i ordet. Imodsætning til lav vægt eller stivhed i rammen, som du bestemt også kan have glæde af som motionist. Jeg synes selv det er fedt at have en lækker cykel, men hvad hjælper det at købe en lækker aerocykel hvis du dårligt kan træde en gennemsnits fart over 30km/t eller sidder meget oprejst på den? Så ville du have meget mere glæde af en sofa/ligge cykel. Selvfølgelig skal du købe en cykel du sidder godt på og det er lige præcis min pointe. Folk køber ikke efter deres behov eller formåen, men fordi vi er påvirket af markedsføringen fra store virksomheder der konstant fortæller at du køre hurtigere på en aero cykel. Det gør du nok også hvis du sidder rigtigt og køre stærkt nok.
jun 2007
Følger: 51 Følgere: 51 Cykler: 6 Emner: 66 Svar: 1.709
Men når det er sagt, så spørg dig selv BamZe: Hvorfor mon der er SÅ mange hjulsæt til lukkede ring til salg mod så få til dæk og slange
Jeg har været på tubulars ad flere omgange, men hver gang gået tilbage til dæk og slange.
maj 2007
Følgere: 6 Emner: 25 Svar: 166
sep 2011
Følger: 6 Følgere: 5 Cykler: 1 Emner: 18 Svar: 1.420
Der er tre grunde til at lukkede ringe er opfundet... Vægt, højere dæktryk og at man kan køre videre indtil servicevogn/depot er hos en for hjulskift (er man en af dem som ikke vil risikere en evt skade ved at køre videre er man også en af dem som har valgt forkert), de grunde giver samtidig svar på hvem de er lavet til, til rytteren der køre elite og til løb/konkurrence hvor servicevogn eller depot er tilstede.
Hvor ligger pointen i at køre med den letteste løsning til træning, der er ikke noget depot eller service vogn samt den let forøgede vægt på den åbne ring giver en større effekt ud af træningen og pludselig føler rytteren når den lukkede ring kommer på til løbet at der er diamanter i stængerne samt det giver et ekstra boost psykisk.
At der så er nogle som vælger løsningen lukkede ringe til træning eller som motionist er så en anden historie men det skyldes kun en grund...de kan og vil ofre den omkostning, det er så af samme grund at der er langt flere hjul til lukkede ringe som er til salg for den som kan og vil ofte fortryder netop pga det besvær ved en punktering (som ofte kommer fordi dæk slet ikke er pumpet hårdt nok op), en anden grund kan også være at dem som ikke køber de gode lukkede ringe også er de samme som oplever de mange punkteringer.
En lukket ring er håndlavet, det tager tid samt skal der bruges gode materialer ja så er de dyre, det er ikke samlebånds vare som de åbne ringe er.
Jesper
Den med at åbneringe er mere aerodynamiske samt har lavere rullemodstand end lukkede ringe lige frem er fakta fortæller jo at alle professionelle cykelhold (landevej samt mtb) gør det eneste de ikke må, nemlig at vælge løsninger som ruller dårligere og giver større vindmodstand, det er jo sund logik når de kun har et mål som er at vinde.
Det må være fakta som ikke er tilgængelige for alle siden de ikke kender til dem men hvis du ved hvor de beregninger samt test ligger så vil jeg blive glad for det er der mange som kan ha glæde af både økonomisk men også ud fra ydelse som kan give resultater. win win
Omkring vægt forskel og betydning så har det faktisk en stor betydning også selv om det kun er et par hundrede gram (elite forbrug) tager du eks et 26" hjul og beregner forskel i rotation til passiv vægt (alt andet på cykel som ikke har en roterende masse) ja så er den bløde beregning minimum 6 x den sparede vægt og taler vi 700c så er betydningen endnu større, når styret så drejes kommer der så endnu en faktor ind nemlig inerti (det du mærker når du står med et hjul i hånden og drejer hjulet til siden, giver en meget mærkbar forskel) og der har en lav roterende masse også en stor indflydelse i positiv retning, der er så også fordele ved den ekstra vægt som at den roterende masse i fremdrift ikke mister hastighed lige så hurtigt som den lettere løsning så ja den letteste løsning er ikke altid den bedste løsning ved eks alene træning, enkeltstart eller triathlon på de danske ret flade veje men til linieløb eller anden form for kørsel med hyppige accelerationer og temposkift så er de lettere bedre egnet (stivhed og vægt har selvfølgelig også en indflydelse).
Jeg er helt enig med dig om at lukkede ringe intet ha at gøre på en motionist eller for den sags skyld på en B-C rytters cykel medmindre de er til løb med servicevogn men man kan jo vælge som man vil og kan men man kan jo også vælge at pisse i mod vinden og håbe på at man ikke bliver ramt af det, nogle bliver ikke ramt andre gør (det er dem som sælger deres hjul igen)
sep 2011
Følger: 6 Følgere: 5 Cykler: 1 Emner: 18 Svar: 1.420
jun 2007
Følger: 51 Følgere: 51 Cykler: 6 Emner: 66 Svar: 1.709
feb 2008
Følger: 11 Følgere: 16 Cykler: 3 Emner: 71 Svar: 5.236
sep 2011
Følger: 6 Følgere: 5 Cykler: 1 Emner: 18 Svar: 1.420
Jeg mener ikke mit indslag som noget negativt lige for at få det sat på plads
Kan dog sige jeg er langt fra den eneste som ikke har forstået det for netop rullemodstand og aerodynamik har en stor betydning når man køre lange distancer og hjul og dæk er noget som eks pro hold ikke vil spare på hvis der er en gevinst uanset om det er linieløb eller enkeltstart faktisk har jeg slet ikke modtaget nogle info omkring de hjul (tror jeg) men ærligt så er landevej eller Tri heller ikke noget jeg som fanger min interesse så meget længere så kan ha slette det uden at ha gennemlæst beskeder/mails.
Der er bare en faktor du skal tage med, noget som er skrevet længere oppe, inertien, lav inerti er nødvendig når man køre linieløb da det ikke bare er lige ud konstant som det typisk er i enkeltstart eller for den sag i triathlon (en helt anden verden og andre faktorer som skal tages med).
Jeg vil tage et kig på Slowtwits (fedt du huskede at nævne det) og selvfølgelig se hvad de har sammenlignet med, hvilke breder de har testet osv men vil også sammenligne med andre test inc real world test, er det sådan at de rent faktisk holder det som du nævner er det jo fantastisk for den store brede og en begyndende revolution inden for hjul og dæk som der ikke er sket meget i inden for de sidste 2-3 årtier
Det med Tony Martin så var det sidste år han valgte det ikke, for kunne at han kørte med noget andet i holdløbet i år enkeltstarten skal der kigges på nu, bliver spændende for en cykelnørd.
jan 2011
Følger: 5 Følgere: 5 Emner: 34 Svar: 708
At fælge bredden betyder noget for aerodynamiken er vidst ikke noget nyt, men at Clincher skulle være meget aerodynamisk end Tubular, har jeg ikke hørt før. Du kan jo også få brede ringe og brede tubular fælge. Der har været meget debat omkring rullemodstand - clincher vs tubular - den er næppe afsluttet endnu og vidst meget teoretisk.
jun 2007
Følger: 51 Følgere: 51 Cykler: 6 Emner: 66 Svar: 1.709
Må indrømme, at jeg udelukkende forholdte mig til at BamZe leder efter hjul til triathlon og havde spørgsmål vdr lukkede ringe. Nok fordi han har set sig lun på nogle hjul på f.eks DBA, hvor der er en overflod af carbon hjul til lukkede ringe. Hvorfor? Fordi det på danske veje, til motionister er noget L O R T. Og man kan end ikke trække på de fordele lukkede ringe havde før i tiden. carbon-tek er kommet up-to-speed og man kan nu få clinchers der performer bedre end tubs, er lettere at vedligeholde og reparere på. Måske er clinchers lidt dyrere at anskaffe, men har du skiftet 4 ringe á 500kr inden sæsonen overhovdet er startet, så fortyder du nok de lukkede ringe. Det eneste der afholder BaMzE fra at købe tubs er åbentbart udgifter til nye ringe, men jeg vil da gerne biddrage med, at det faktisk er pisse hammrende træls at stå på en lille landevej hvor der kommer ca 0 biler i timen, med et flat dæk, en top vittoria pitstop, latex snask på fingre, hjul og dæk og ca 75km hjem... Ligeledes kender jeg en som trænede i 1½ år til at lave en Ironman. Købte grej for 50.000kr og der til tusindvis af kr på træner og startnummer. På race day punkterede han to gange, vittoria skummet virkede ikke, så han skiftede ring. Punkterede igen og måtte udgå.
anyway. lad os hive fat i shimano vs campagnolo vs sram nu vi er i gang med religionerne. Eller hvad med DI2 vs mekanisk
Gider det ikke. Til alle der vil cykelnørde kig på slowtwitch.
/kram her fra!
feb 2008
Følger: 11 Følgere: 16 Cykler: 3 Emner: 71 Svar: 5.236
Kunne i forstille jer et ramma skrig hvis der kom en ny hjulstørrelse inde for landevej
jun 2007
Følger: 51 Følgere: 51 Cykler: 6 Emner: 66 Svar: 1.709
Faktisk er 650c på vej tilbage. Så kan debatten 650 vs 700 starte igen!
Vi kan da også lige tage 10spd vs 11 spd
eller indexerede gear mod friktionsskift (ej, den er måske for gammel)
compact vs standard?
vægt vs aerodynamik?
skjulte eller synlige eger nipples
feb 2008
Følger: 11 Følgere: 16 Cykler: 3 Emner: 71 Svar: 5.236
okt 2008
Følger: 3 Følgere: 2 Cykler: 4 Emner: 47 Svar: 525
Mine hjul altid og hele tiden (jeg gider ikke "træningshjul") så bliver punkteringerne for dyre i længden.
(Personlig rekord 5 flats på 90km, ville have koster 1000kr + i lukkede ringe, men kostede så kun 50kr i slanger)
jun 2007
Følger: 51 Følgere: 51 Cykler: 6 Emner: 66 Svar: 1.709
Lukkede ringe spørgsmål