6.245 visninger
|
Oprettet:
Bedste 29" Lefty hjulsæt {{forumTopicSubject}}
Hej.
Jeg er på udkig efter et lækkert hjulsæt til min flash 29'er, det skal være stift, let og kunne køre tubeless. Pris max 10.000 kr
Har kigget på Mavic crossmax slr - fede men i den tunge ende, og American Classic race- ok vægt, men tror de er for bløde (ryttervægt 80 kg.)
hvad skal man vælge..?
apr 2006
Følger: 6 Følgere: 5 Cykler: 2 Emner: 29 Svar: 194
maj 2010
Følger: 1 Emner: 5 Svar: 18
feb 2008
Følger: 11 Følgere: 16 Cykler: 3 Emner: 71 Svar: 5.236
Du kan jo vente til Stans har fået sendt deres carbon fælge i produktion
Ellers Reynolds, enve eller nogle Kina fælge.
apr 2006
Følger: 6 Følgere: 5 Cykler: 2 Emner: 29 Svar: 194
Men helt klart nogle carbon fælge:D
maj 2010
Følger: 1 Emner: 5 Svar: 18
nov 2010
Følger: 2 Følgere: 2 Cykler: 3 Emner: 4 Svar: 242
okt 2008
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 9 Svar: 458
Når du har så solidt et budget, ville jeg ikke tøve det mindste med at købe et carbonhjulsæt. Bare alene forskel i stivhed er nok til vælge carbon fremfor alu.
feb 2008
Følger: 11 Følgere: 16 Cykler: 3 Emner: 71 Svar: 5.236
maj 2010
Følger: 1 Emner: 5 Svar: 18
apr 2006
Følger: 6 Følgere: 5 Cykler: 2 Emner: 29 Svar: 194
feb 2008
Følger: 11 Følgere: 16 Cykler: 3 Emner: 71 Svar: 5.236
jan 2011
Følger: 5 Følgere: 5 Emner: 34 Svar: 708
Ønsker man at køre stærkt, så vil jeg personligt foretrække et let fremfor et meget stift hjulsæt - især til 29".
jan 2011
Følger: 5 Følgere: 5 Emner: 34 Svar: 708
mar 2009
Følger: 12 Følgere: 11 Cykler: 1 Emner: 21 Svar: 184
feb 2008
Følger: 11 Følgere: 16 Cykler: 3 Emner: 71 Svar: 5.236
(link fjernet)
PS, der er intet der skal tages alvorligt i dette svar, ren humor
jan 2011
Følger: 5 Følgere: 5 Emner: 34 Svar: 708
Den er god. Det er også vigtigt når man køre DH, så måske er det fremtidens MTB ramme. Men du rammer helt rigtigt her Michael. Aero er et hit til racer, så selvfølgelig er det løsningen til MTB. Netop min pointe med carbonfælge.
På et eller andet tidspunkt skal det nok lykkedes Specialized at sælge det koncept.
feb 2008
Følger: 11 Følgere: 16 Cykler: 3 Emner: 71 Svar: 5.236
Aero har intet at gøre på en MTB helt enig.(dog var der et firma som lavede en AERO DH ramme en gang. Jeg mener det var trek der lavede den)
Når det er er sagt kan jeg ikke forstå du er såå meget imod carbon fælge til MTB. Specialized Roval SL har et fantastisk ry som meget slidstærke og holdbare hjul.
Nu er jeg klar over at man ikke kan bruge world cup som samligning til alm mtb. Men de fleste køre på carbon fælge der, og de bliver altså straffet mere end alm dansk mtb kørsel. Så kan ikke se hvorfor det skulle være et problem. Så længe det er alm fælg og ikke høj profil
jan 2011
Følger: 5 Følgere: 5 Emner: 34 Svar: 708
Endnu engang, jeg er ikke imod carbonfælge, men mener at anvendelsen skal sættes i perspektiv. Der er desværre også mange der tror at Carbon er mere stift end alu, især til racer rammer. Det er langt fra tilfældet med alle. Køber du dårlig kvalitets fælge vil de være blødere end middelmådig alu.
Et godt hjulsæt består jo også af andet end en stiv fælge.
feb 2008
Følger: 11 Følgere: 16 Cykler: 3 Emner: 71 Svar: 5.236
mar 2009
Følger: 12 Følgere: 11 Cykler: 1 Emner: 21 Svar: 184
Kina-carbon mod mavic rims.
apr 2006
Følger: 6 Følgere: 5 Cykler: 2 Emner: 29 Svar: 194
okt 2008
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 9 Svar: 458
jan 2011
Følger: 5 Følgere: 5 Emner: 34 Svar: 708
Hvis du mener jeg undervurderer, så tager du fejl. Tværtimod, så bliver betydningen af hjulsæt stivheden overvurderet af os weekend ryttere og opfattelsen er at når dem i World cuppen køre det, så må det jo være det eneste rigtige.Jeg havde da også kørt med carbon hjulsæt hvis jeg fik det leveret gratis og ikke skulle tænke på noget andet end fuld gas. Hvis du læser hvad jeg har skrevet er jeg ikke modstander af carbon hjul, men modstander af opfattelsen af at de er den eneste rigtige løsning udfra et performance og økonomisk synspunkt.
Min pointe er at til MTB er der så mange andre dele der flexer, tag feks den video der demonstere hvor meget mere blød en traditionel forgaffel er iforhold til en Lefty. I både sving og ved accelleration vil et 2.25" dæk have indtil adskillige millimeter flex når trykket er lavt. Kører du med højt tryk, stiger rullemodstanden. Min kommentar er mere ment for at give et andet syn på sagen og ikke ment som en modstand mod carbon. Jeg er ikke en snegl på en cykel og køre selv løb.
apr 2013
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 30 Svar: 327
apr 2006
Følger: 6 Følgere: 5 Cykler: 2 Emner: 29 Svar: 194
Kører selv licens i mtb, men jeg kører rundt på Stans Arch fælge da min pengepung ikk lige rækker til et par carbon fælge endnu..
okt 2008
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 9 Svar: 458
jan 2011
Følger: 5 Følgere: 5 Emner: 34 Svar: 708
Du kan læse mine indlæg som en anden vinkel på spørgsmålet. Jeg mener at jeg forsøger på at argumentere for det og ikke kommer med en hovedløs påstand. Jeg er slet ikke uenig at Carbon fælge kan være en god løsning på et stift hjulsæt, men jeg stiller spørgsmål til om der reelt er behov for et så stift hjulsæt til Mtb? Til racer giver det rigtig god mening, ingen tvivl om det. Carbon fælgen er mere stiv, hvilket gør du kan reducere antallet af eger i hjulsættet, stor fordel til racer.Hvis du er glad for dit hjulsæt og kan mærke en forskel på omgangstiderne, så fint med det.
nov 2010
Følger: 2 Følgere: 2 Cykler: 3 Emner: 4 Svar: 242
Måden jeg ser op det er at en 300g carbon fælg er langt mere stift
/stærkere end 300g alu fælg. Uden at vide det så kan en 300g carbon vel samlignes med 500g alu.
Det vil selvfølgelig svinge efter mærker etc... Pt er det nok kun enve og reynolds der skiller sig ud blandet alle de andre.
sep 2011
Følger: 6 Følgere: 5 Cykler: 1 Emner: 18 Svar: 1.420
Ideen med tubeless er ikke at kunne køre med mindre dæktryk, ideen med det er at køre med det rigtige dæktryk og så ha en funktion der tager de sivere der uundgåeligt vil komme, køre man med for lavt dæktryk så vil man kunne opleve at dæk også taber tryk eller de taber pusten hel fordi dæk er krænget for meget til at kunne holde på luften.
Styrke alu vs karbon kan de ikke sammenlignes (vægt vs vægt) , får en karbon fælg et knald så den ødelægges vil en alu i samme vægt også være total død men en alu der har 150-200gr mere vægt vil kunne tage ca det samme som en karbon og med en lign stivhed.
Stivhed er så ikke alt men for eks den som køre på en højt niveau har stor fordel af stivhed og lav vægt men der hvor de skiller sig ud er at de ryttere også har en teknik som rækker en del længere end den typiske mtb køre og det er der et hjulsæt som kan flexse lidt ekstra kan være en fordel, det vil give en mere flydende kørsel over forhindringer og mindre overraskelser for den mindre teknisk stærke rytter men så er vægten en faktor der skal tages med i beregningerne (vægt har dog mindre betydning for den alm mtb rytter end for race rytteren).
Noget man skal huske er at der er stor forskel på hjul til mtb og til landevej også i opbygning af styrkepunkter så de tåler ingen sammenligning i min verden men der er vi så forskellige og heldigvis for det.
Normalt kommentere jeg ikke den ene fælg frem for den anden men nogle har fordele som andre ikke har og i det spektre så er Stans fælge en helt alm std fælg som ikke skiller sig ud fra andre mærker når der tales kvalitet (Mavis, Rigida, DT, FRM osv..) noget jeg dog langt fra er enig om er at Renynolds og mtb skiller sig ud på en positiv måde og der er andre som gør et langt bedre arbejde og der er Enve og DT nogle af dem.
maj 2010
Følger: 1 Emner: 5 Svar: 18
nov 2010
Følger: 2 Følgere: 2 Cykler: 3 Emner: 4 Svar: 242
apr 2006
Følger: 6 Følgere: 5 Cykler: 2 Emner: 29 Svar: 194
Bedste 29" Lefty hjulsæt