Kædeskift, uden at skifte kassette/klinger. {{forumTopicSubject}}
Jeg har en kammerat, som har fået en ældre, brugt Trek 4400 forærende. Eneste problem er, at den har knækket kæden. Jeg har sagt at jeg nok skal sætte ny kæde på for ham, så han kan bruge den.
Han har aldrig cyklet på motionsplan, men han har snakket om at han gerne vil i skoven engang imellem og få rørt sig lidt...
Jeg havde tænkt mig bare at købe en ny kæde, men nu har en af hans kollegaer fortalt ham, at man skal skifte kassette og klinger sammen med kæden. Det er jo sådan set rigtigt nok, men kassetten har intet synligt slid og da han ikke engang har lugtet til cykling endnu, så tror jeg ikke det vil have den store betydning. Eller vil det?
Skulle han blive bidt af at køre i skoven, tænker jeg at han nok alligevel skal have opgraderet grejet.
jun 2009
Følger: 6 Følgere: 5 Cykler: 6 Emner: 36 Svar: 675
feb 2006
Følger: 14 Følgere: 18 Cykler: 7 Emner: 47 Svar: 1.073
Så køb en kædemåler, kontrollere kæden af og til, skift den inden den er slidt op. Så kan du slide mange kæder inden din kassette og klinger er slidt op.
En bekendt har slidt 13 kæder op, et én kassette og ét sæt klinger, takket være hyppigt kontrol med en kædemåler.
feb 2008
Følger: 11 Følgere: 16 Cykler: 3 Emner: 71 Svar: 5.236
feb 2006
Følger: 14 Følgere: 18 Cykler: 7 Emner: 47 Svar: 1.073
http://www.cykel-fix.dk/udstyr-og-tilbehor/2792-kaedemaler-fra-cyclus.html
Den indikerer mellem GO til STOP, så alle kan finde ud af at bruge den
feb 2008
Følger: 11 Følgere: 16 Cykler: 3 Emner: 71 Svar: 5.236
jul 2011
Følger: 1 Cykler: 2 Emner: 98 Svar: 261
Men i det tilfælde der med en knækket kæde på en cykel der er foræret væk, kunne det godt tænkes der trænger til en ny kassette også..
Afhængigt af tilbud kan det godt svare sig at købe kæde/kassette sampak, fremfor at købe en kæde kun og der er behov for kassette også..
Men ja ellers er det bare a prøve kun med kæde og se om det går..
Men nye klinger, ved kassette?? Shit, det blir hurtigt en halvdyr fornøjelse så;-)
jul 2008
Følger: 3 Følgere: 13 Cykler: 4 Emner: 24 Svar: 270
Personlig havde jeg kig på en lidt billigere udgave http://www.bike-discount.de/shop/k832/a101794/chain-checker.html
Jeg skal selvfølgelig ikke den er ligeså god.
dec 2008
Følgere: 24 Cykler: 2 Emner: 78 Svar: 692
Den ene side går i bund nå kæden er slidt/forlænget 0.75% = skift af kæde men kasette ok, den anden side måler 1% forlængelse = skift kæde og kasette
Personligt plejer jeg at bruge 3-4 kæder på en kasette (den sidste kører jeg selvfølgeligt helt i bund)
Kædeskift, uden at skifte kassette/klinger.