{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.177 visninger | Oprettet:

steffan  V
steffan V
Følger: 1 Emner: 5 Svar: 14

Vedligeholdelse {{forumTopicSubject}}

Jeg er helt ny inden for cykelsporten, men har lige købt mig denne racercykel (link fjernet)
under linket kan i se hvilke gear og alt sådan noget den har.
Ved godt det ikke er en af verdens dyreste cykler, men hvilke ting skal man være opmærksom på omkring vedligeholdelsen af en racercykel ?
og især hvad skal man tænke over til vinder når det bliver lidt koldere, ved godt det en god ide at lade den stå inde så længe der er salt på vejene

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Vedligeholdelse
  • #1   16. aug 2013 Jeg plejer at vaske min racer i almindelig autoshampoo. Bruger lidt forskellige børster til at komme ind i alle krogene. Skyller bare efter med vand og tørrer over med en klud. Du kan også bruge en højtryksrenser, men vær ops på ikke at spule direkte på lejer og lign.
    Gear, kæde og bremser plejer jeg at rense af i bremserens eller anden powercleaner. Sørger for at skylle eller blæse det helt rent igen, inden jeg smørrer delene igen.

Bruges cyklen om vinteren ville jeg gøre det samme, men hyppigere. Måske endda efter hver tur, hvis der er meget salt på vejene.

• steffan  V
    steffan V Tilmeldt:
    aug 2013

#2   16. aug 2013 ja okay, hvor tit smørrer du gear og sådan ? og smørrer du også kablerne ?

• #3   16. aug 2013 Gear skal smøres op hver gang det har været vasket af - husk nu at det er leddene i kæden der skal have olie, ikke alt det andet, det er unødvendigt svineri smiley

Kabler smøres op efter behov, jeg tror mine får en tur 2 gange om året eller sådan .

• #4   16. aug 2013 Som minimum hver gang den er blevet vasket. Men ellers en gang om ugen, alt efter hvor meget den blir brugt. Folk har det, efter min mening, med at "oversmøre" deres cykel. Har tit set cykler som er plørret til i olie, men det er jo slet ikke nødvendigt. Overflødig olie/fedt/siliconespray bør fjernes da skidt og møg sætter sig i det.

Jeg smører kablerne engang imellem, men kun ganske lidt.

• steffan  V
    steffan V Tilmeldt:
    aug 2013

#5   16. aug 2013 ja okay super tak for det, og da det ikke er de helt dyre gear og sådan, går der vel rigtig lang tid før man behøver tænke på slid og sådan ?

• #6   16. aug 2013 Slid kommer jo helt og aldeles an på hvor meget det bliver brugt. Men hvis du er nybegynder, er det nok ikke noget du skal bekymre dig om det første år. Og hvis du vedligeholder rigtigt, så forlænger du samtidig levetiden...
    Men husk, at uanset prisen på gearene så er vedligeholdesen præcis det samme. En Sora-bagskifter og en Dura-Ace-bagskifter fungerer på præcis samme måde og de bliver præcis lige beskidte.

• steffan  V
    steffan V Tilmeldt:
    aug 2013

#7   16. aug 2013 ja det er klart på den måde, men mener bare at de helt dyre tandhjul og sådan vejer jo mindre og er derfor tyndere, hvilket vil gøre de holder til mindre slid end de dyre, sådan har jeg fået det forklaret, men ja samme vedligeholdelse.
    cykler nok 40-120km i ugen

Kommentér på:
Vedligeholdelse

Annonce