{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
366 visninger | Oprettet:

Strikning af hjul (antal kryds) og fælgbredde vs. dæk? {{forumTopicSubject}}

Jeg har købt et sæt fælge som jeg agter at strikke et par hjul til min "alm. transport" hybrid-cykel (med skivebremser).
https://www.halowheels.com/shop/components/rims/vapour-29-inch-rim/ (32h)
Havde dog misset, at de er 21mm brede (de gamle var 19mm) - men mon ikke de alligevel kan klare de 28-622 (Schwalbe Marathon Plus) dæk, jeg plejer at køre på? Det er trods alt kun 2mm... smiley
Jeg har reelt også nogle smallere fælge liggende - men de er uden foringer af hullerne - og jeg har tidligere skiftet fælge uden, fordi niplerne var oxideret/trukket ud af fælgen. smiley

Når der så skal strikkes, er jeg i tvivl om man bør gå efter 2 eller 3 kryds eller noget helt andet? Som jeg forstår det, bliver hjulet stivere jo færre kryds - men jeg antager, at det også går lettere i stykker?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Strikning af hjul (antal kryds) og fælgbredde vs. dæk?
  • #1   13. jun det går ikke lettere i stykker ved færre kryds. Det som egentligt gør om hjulet holder, er hvor godt det er bygget, og kvaliteten på delene

    De gode fælge laves med forskudte eger huller, hvilket giver et stærkere hjul oppe hvor egerne skrues fast i niplerne. Imens de lidt billigere fælge laves med eger huller, der alle sammen sidder i midten af fælgen.

    0 kryds - Et hjul cykelhjul uden kryds, er et hjul helt uden komfort. Så hjul uden kryds bygges til cykler hvor brugeren af cyklen ikke ønsker komfort, men stivhed og fart istedet. Hjul uden kryds må kun bygges på hjul til fælgbremser.

    2,3 og 4 kryds - Jo flere kryds jo mere komfort. Så derfor bruges 2 kryds mest på racer og mountainbike hjul hvor der er skivebremser på. Imens 3 og 4 kryds bruges til almindelige hverdagscykler, hvor ønsker en god køreoplevelse (komfort), end at hjulene skal være stive.


Kommentér på:
Strikning af hjul (antal kryds) og fælgbredde vs. dæk?

Annonce