13.056 visninger
|
Oprettet:

Tilmeldt:
2. mar 2013 Følger: 9 Følgere: 47 Cykler: 6 Emner: 38 Svar: 346
29" Dæk omkreds :) {{forumTopicSubject}}
Hej alle..
Jeg har lige fået en edge 800 med kadence sensor, og så ville jeg indstille min rulleomkreds, og ser i min manual at den kun går til 27" !?!
så hvad er min omkreds for: 29" x 2,25 dæk? så jeg kan indsætte det rigtige til
mvh
mig
okt 2011
Følger: 2 Følgere: 1 Cykler: 2 Emner: 33 Svar: 389
jul 2009
Følger: 4 Følgere: 2 Cykler: 2 Emner: 4 Svar: 62
sep 2012
Følger: 7 Følgere: 8 Cykler: 1 Emner: 4 Svar: 593
Umiddelbart på mtb burde man faktisk kunne måle en rimelig forskel i omkredsen med 2 bar og 4 bar i dækkene
dec 2012
Følger: 2 Følgere: 2 Cykler: 1 Emner: 9 Svar: 31
feb 2006
Følger: 14 Følgere: 18 Cykler: 7 Emner: 47 Svar: 1.073
Du koder jo hellere ikke hjulomkreds ind på din gps i bilen? men den viser jo også hvilken fart du kører med...
jan 2011
Følger: 5 Følgere: 5 Emner: 34 Svar: 708
feb 2006
Følger: 14 Følgere: 18 Cykler: 7 Emner: 47 Svar: 1.073
Der sidder en magnet på pedalarmen og en sensor på rammen, den sender signaler til computeren, med pedal omdrejninger pr. minut = kadence
Og så mener jeg at der er en magnet du sætter i baghjulset som giver impulser til den samme sensor som måler kadencen, de signaler giver hastigheden til computeren.
Den hastighed du så får på computer displayet, er gennemsnittet af den fart gps signalerne giver og signalerne sensor på rammen ved baghjulet, så det bliver så præcist det nu kan blive
sep 2012
Følger: 7 Følgere: 8 Cykler: 1 Emner: 4 Svar: 593
Dog vil jeg stadig mene at regne det ud på den måde ikke er helt rigtigt fordi der er trods alt forskel i højde på knopper fra dæk til dæk, og selvom det kun er et par mm så bliver det jo alligevel til en del når man ganger det med 3.14
sep 2012
Følger: 7 Følgere: 8 Cykler: 1 Emner: 4 Svar: 593
Tilmeldt:
mar 2013
Følger: 9 Følgere: 47 Cykler: 6 Emner: 38 Svar: 346
så må jeg nok hellere ud og måle
sep 2011
Følger: 6 Følgere: 5 Cykler: 1 Emner: 18 Svar: 1.420
Det er den eneste rigtige måde at få den korrekte rulle afstand pr omgang, endnu bedre hvis du får en til at måle den mens du har din vægt på cyklen, dæktryk, kammerstørrelse osv men det er ikke et must for at give et brugbart resultat.
Martin
Du har helt ret i at det er muligt at finde kadance på en matematisk måde men det er ikke særlig praktisk, det kræver jo at computer har den nøjagtige rullediameter, pedalarms længde, gearing for og bag, antal tænder på hver klinge for og bag og kendskab til hvilket gear man køre på det givne tidspunkt.
Måden den findes er som Dennis beskriver, en magnet på pedalarm som skal ramme et punkt fra en sensor på bagstaget af samme grund at de fleste bedre rammer har en plads der er forberedt til en sensor eller har en ANT+ sensor indbygger fra start.
Tager man en Garmin computer så kan hastighed sættes til at være styret af gps eller en magnet og flere modeller endda kombineret for større præcision, personligt bruger jeg den kombinerede løsning da gps løsningen ikke er alt for stabil i tæt skov men den er absolut brugbar til landevej , omkring den til bil og hastigheds måler er det på en stor del af modellerne muligt, det kræver bare at man sætter den op til det, tror bare at de fleste sætter gps til direkte fra kassen og ikke sætter sig ind i hvad den lille værktøj egentlig kan
sep 2011
Følger: 6 Følgere: 5 Cykler: 1 Emner: 18 Svar: 1.420
sep 2012
Følger: 7 Følgere: 8 Cykler: 1 Emner: 4 Svar: 593
sep 2011
Følger: 6 Følgere: 5 Cykler: 1 Emner: 18 Svar: 1.420
Man kan hente ruter ned fra nettet hvis man skal køre et nyt sted(ind og udland) så man ikke bare køre i blinde, man kan også ofte finde ruten til et løb, der er selvfølgelig puls og kadance.
Man kan lave en rute hjemmefra og ligge den ind i gps (mest gavnlig for landevej ryttere), man kan måle turens højdemeter og har man en gps med detaljeret kort så kan man jo også benytte den til bilen så syntes ikke man kan sammenligne den alm computer med en gps men indrømmet bruger man kun puls og hastighed (evt kadance) så er en gammeldags computer lige så god men pludselig er den også oppe i pris hvis man skal have de funktioner.
Noget som vi sikkert kommer til at se i fremtiden er en type for "automatgear" når det elektroniske gear er optimeret, så vil gps/computer ud fra hastighed og kadance kunne sætte en optimal gearing så man ikke sidder og træder firkantet eller køre i for tungt gear.
Tilmeldt:
mar 2013
Følger: 9 Følgere: 47 Cykler: 6 Emner: 38 Svar: 346
Men hvorfor skal den bruge rulle omkreds, jo det er fordi der sidder en magnet på baghjulet, som giver en impuls til kadence sensoren hver gang den har kørt en omgang, og ved hjælp af det, beregner gps'en en hastighed, som er mere præcis end 3 sateliter som er 10.000 km væk fra jorden
29" Dæk omkreds :)