{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
16.028 visninger | Oprettet:

Rusten kæde {{forumTopicSubject}}

Jeg har været så heldig at få en gratis cykel, men den ser lidt rusten ud.

Ja jeg ved godt at det bedste er at købe en ny kæde, men jeg tænkte på at det kunne være vi havde noget på autoværkstedet (jeg er lærling på et autoværksted) som jeg kunne bruge til at fjerne rusten med...

Så har i nogle forslag (udover at købe ny kæde) til hvordan jeg for min kæde i pæn stand igen?..

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Rusten kæde
  • #1   9. maj 2013 Køb nu bare en ny kæde de koster ikke ret meget. Og slet ikke hvis det er en single speed kæde
    Men ellers feks WD40 ( men mon ikke i har en decideret rust-opløser) til at løsne og fjerne rusten med, rens kæden godt bagefter og smør den op med noget kædeolie.

• #2   9. maj 2013 Jamen jeg tænkte bare hvis vi havde et eller andet der virkede, så var jeg fri for at købe en ny kæde smiley

Jamen vi har noget rust off fra Würth... Kan man bruge det?..
    Man kan ikke bruge almindelig motorolie f. eks?..

• #3   9. maj 2013 Alt efter hvor slemt det er, kan det MÅSKE ordnes - det er underordnet hvilken rustløsner du benytter dig af, så forsøg du blot med Würth's
    Motorolie kan godt bruges - men er ikke optimalt smiley (Skidtet vil samle sig)

• #4   9. maj 2013 Men hvad sker der hvis jeg bruger motorolie i forhold til kædeolie?.. smiley

• #5   9. maj 2013 Smørelsen er givetvis fint nok, men kunne forestille mig det er mere klistret og vil tiltrække mere skidt til kæde / tandhjul smiley

• #6   9. maj 2013 Ah... Good point... smiley

Men gør man det samme med en rusten gearskifter som med en rusten kæde?.. (kan ikke huske hvor rusten mekanikken er) smiley

• #7   9. maj 2013 Er det udvendige gear ?
    Men ja - det bliver vel ikke rigtig værre end rust.
    Bare pas på med ikke at få rust-løsner ind i lejer, det holder de ik til!

• #8   9. maj 2013 Jamen så prøver jeg i morgen...

Tak for hjælpen... smiley

• #9   10. maj 2013 Hvis du har en kædeadskiller, så tag kæden af og læg den i en spand med petroleum. Lad den ligge i blød lidt, gerne til næste dag... Hæng derefter kæden op på et brædt eller lignende og rens det resterende rust af med en stålbørste. Brug en almindelig hånd-stålbørste! Det kan gå meget galt hvis du bruger den luftdrevende i sikkert har på værkstedet.
    Så blæser du kæden ren med trykluft så den er helt ren. Hvis den stadig er rusten kan du også lægge den i blød en dag mere med rustopløser. Bare så det kun lige dækker kæden. Så gentager du med brættet og trykluften til den er ren og fin.
    Til sidst renser du den af bremserens og blæser af igen. Montér kæden igen og så er det vigtigt du husker at smørre den, da bremserensen har taget alt fedt og olie i ledene. Brug en teflonolie eller WD40...

Og så på den anden side. Når den alligevel er af, så koster en ny vel omkring 100kr. smiley

• #10   10. maj 2013 Dan S
    God måde til at rense kæden smiley

Men NEJ NEJ NEJ!!!
    WD-40 må IKKE bruges til smørelse - det indeholder ingen smørings egenskaber overhovedet. Det vil sige det bliver metal mod metal, hvilket netop vil undgås med en kæde, som dermed smøres smiley

• #11   10. maj 2013 Men wd40 kan vel godt bruges til at fjerne rust hvis man smører den bagefter med olie?

• #12   10. maj 2013 Ja smiley

• #13   10. maj 2013 Kan man også gøre det på gearskifterne? smiley

• #14   10. maj 2013 Ja smiley

• #15   10. maj 2013 Nå for pokker... Troede egentlig WD40 er et smørremiddel? Men okay, så glem den og brug teflonolien. smiley

Kommentér på:
Rusten kæde

Annonce