XT bagskifter driller {{forumTopicSubject}}
Hej CG
Jeg er ny i MTB verden og har for ca. 1 måned siden købte jeg en 29'er med en XT bagskifter & Deore kasette. Jeg syntes mine gear driller lidt. Når jeg laver et enkelt gearskift begynder gearet meget tit at klikke somom at den er ved at skifte, men der kan godt gå noget tid før den skifter. Jeg har en anden mtb'er med deorer bagskifter og her skifter gearet noget bedre.Jeg renser cykel grundigt hver gang jeg har været ude og kører i skoven og giver lidt kædespray.
Jeg tænker det måske er en indstilling i bagskifteren der ikke helt står som det skal, men jeg har ærlig talt ikke forstand på det. Det skal lige noteres at det er altså ikke hver gang den gør det, men ret tit.
nov 2011
Følger: 4 Følgere: 8 Cykler: 3 Emner: 56 Svar: 649
jul 2012
Følger: 6 Følgere: 8 Emner: 59 Svar: 1.341
Men tjek om dit geardrop (det stykke metal som skifteren er monteret på ) er lige og at det er spændt.
Men gå evt på youtube og søg på rear derailleur adjustment og der vil være masser ag videoer om hvordan. Eller tjek pinkbikes tech-tuesday der er al den hjælp man skal bruge ang de fleste service opgaver
Men hvis du har købt den fra ny så plejer det første service eftersyn at være gratis så smid den ned hvor du har købt den
maj 2010
Følger: 5 Følgere: 4 Cykler: 3 Emner: 15 Svar: 138
Jeg kigger lidt på youtube.
maj 2010
Mange tak for svaret. Det vil jeg prøve.
maj 2010
nov 2011
Følger: 4 Følgere: 8 Cykler: 3 Emner: 56 Svar: 649
okt 2008
Følger: 3 Følgere: 2 Cykler: 4 Emner: 47 Svar: 525
Problemet vil så også ofte kun være hvis du skifter op eller ned.
Gear systemet er utroligt simpelt bygget op mekanisk, så enten er kablet spændt for meget, hvilket betyder den trækker kæden for tæt på det næste tandhjul når du skifter op, og samtidig har svært ved at skifte ned.
eller omvendt hvis kablet er for løst, har den svært ved at skifte op, og kæden vil hænge mod mosat tandhjul.
Du kan teste det ved at give din justerings skrue 1-2 omgange mod uret. Se om det virker. og bagefter 1-2 omgange mod uret (så frem det første ik virker) På en ny cykel give kablet sig i starten en smule, hvilket betyder at det lige kan klare en lille opstramning.
Håber ikke det var alt for kryptisk (men du bliver glad for at lære at justere gear selv, for det er rigtig simpelt, og det er rart at kunne rode med det i skoven, så hele turen ik er ødelagt pga. tosse gear)
maj 2010
Jeg har kigget lidt på youtube ang. instilling, og vil også prøve det du skriver. Jeg er helt klart også mest til at jeg selv lære hvordan det fungere. Jeg tager cyklen ind i stuen og leger ldit med det. Tak for svaret.
jul 2012
maj 2010
Hvor tit giver du din egen service? Min er jo knap 1 måned gammel og er ude og køre 2 gange om ugen ca, i et par timer ca. Skal den ned til den lokale cykelsmed og så beder jeg ham om at han gider at kigge den igennem og give den et service eller hvordan? Jeg er total rookie på det her område
okt 2008
Følger: 3 Følgere: 2 Cykler: 4 Emner: 47 Svar: 525
Som Bjarke siger er det en god ide at overholde det, så du får efterspændt specielt dine hjul og bare generelt får kigget cyklen igennem. =)
jul 2012
jeg laver alt på min cykel selv undtaget lige hjulopretning. Så der er ikke rigtig noget fast interval jeg følger. Men cyklen bliver selvfølgelig vasket af efter vær tur og kæden smurt.
Og så får cyklen vel den helt store tur omkring hver 8 uge måske lidt oftere, hvor cyklen bliver helt splittet helt ad og bliver renset og smurt
mar 2010
Følger: 4 Følgere: 2 Cykler: 1 Emner: 59 Svar: 728
maj 2010
maj 2010
XT bagskifter driller