{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.582 visninger | Oprettet:

XT bagskifter driller {{forumTopicSubject}}

Hej CG

Jeg er ny i MTB verden og har for ca. 1 måned siden købte jeg en 29'er med en XT bagskifter & Deore kasette. Jeg syntes mine gear driller lidt. Når jeg laver et enkelt gearskift begynder gearet meget tit at klikke somom at den er ved at skifte, men der kan godt gå noget tid før den skifter. Jeg har en anden mtb'er med deorer bagskifter og her skifter gearet noget bedre.Jeg renser cykel grundigt hver gang jeg har været ude og kører i skoven og giver lidt kædespray.

Jeg tænker det måske er en indstilling i bagskifteren der ikke helt står som det skal, men jeg har ærlig talt ikke forstand på det. Det skal lige noteres at det er altså ikke hver gang den gør det, men ret tit.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  XT bagskifter driller
  • #1   27. dec 2012 Prøv at kigge på youtube, der er mange videoer om at indstille gear. Det er næsten ikke til at forklare på skrift....

• #2   27. dec 2012 Den skal nok bare justeres.
    Men tjek om dit geardrop (det stykke metal som skifteren er monteret på ) er lige og at det er spændt.
    Men gå evt på youtube og søg på rear derailleur adjustment og der vil være masser ag videoer om hvordan. Eller tjek pinkbikes tech-tuesday der er al den hjælp man skal bruge ang de fleste service opgaver
    Men hvis du har købt den fra ny så plejer det første service eftersyn at være gratis så smid den ned hvor du har købt den

• #3   27. dec 2012 Hej Jakob. Tak for svaret. Nej, det kunne jeg forestille mig, men spørgsmålet gik også på om det var en indstillingen eller XT bagskifteren ikke er bedre eller hvordan. Jeg har ellers fået den samlet af MTB Tour med hareskoven.
    Jeg kigger lidt på youtube. smiley

• #4   27. dec 2012 Hej Bjarke

Mange tak for svaret. Det vil jeg prøve.

• #5   27. dec 2012 Der skulle stå *ved hareskoven.

• #6   27. dec 2012 En xt fejler bestemt ikke noget, med mindre den er skæv, som også Bjarke skriver. Håber du finder fejlen.

• #7   27. dec 2012 Hvis gearene ikke er justeret korrekt, så vil den som du nævner ikke skifte ordenligt, men med nogle af gearene køre det fint.

Problemet vil så også ofte kun være hvis du skifter op eller ned.
    Gear systemet er utroligt simpelt bygget op mekanisk, så enten er kablet spændt for meget, hvilket betyder den trækker kæden for tæt på det næste tandhjul når du skifter op, og samtidig har svært ved at skifte ned.

eller omvendt hvis kablet er for løst, har den svært ved at skifte op, og kæden vil hænge mod mosat tandhjul.

Du kan teste det ved at give din justerings skrue 1-2 omgange mod uret. Se om det virker. og bagefter 1-2 omgange mod uret (så frem det første ik virker) På en ny cykel give kablet sig i starten en smule, hvilket betyder at det lige kan klare en lille opstramning.

Håber ikke det var alt for kryptisk (men du bliver glad for at lære at justere gear selv, for det er rigtig simpelt, og det er rart at kunne rode med det i skoven, så hele turen ik er ødelagt pga. tosse gear)

• #8   27. dec 2012 Hej Bamze.

Jeg har kigget lidt på youtube ang. instilling, og vil også prøve det du skriver. Jeg er helt klart også mest til at jeg selv lære hvordan det fungere. Jeg tager cyklen ind i stuen og leger ldit med det. Tak for svaret.

• #9   27. dec 2012 Men uanset om du får den til at spille så smid cyklen ned til den første service inden længe og får div. chekket og spændt efter, specielt hjulene/egerne, hvis de er maskin opspændte

• #10   27. dec 2012 Hej Bjarke.

Hvor tit giver du din egen service? Min er jo knap 1 måned gammel og er ude og køre 2 gange om ugen ca, i et par timer ca. Skal den ned til den lokale cykelsmed og så beder jeg ham om at han gider at kigge den igennem og give den et service eller hvordan? Jeg er total rookie på det her område smiley

• #11   27. dec 2012 Man får typisk et gratis service eftersyn med når man køber cykler, hvor du skal indlevere cyklen inden for 1 - 3 måneder.

Som Bjarke siger er det en god ide at overholde det, så du får efterspændt specielt dine hjul og bare generelt får kigget cyklen igennem. =)

• #12   27. dec 2012 Smid en tur ned til hvor du har købt de, så den kan blive spændt efter det skal en ny cykel.
    jeg laver alt på min cykel selv undtaget lige hjulopretning. Så der er ikke rigtig noget fast interval jeg følger. Men cyklen bliver selvfølgelig vasket af efter vær tur og kæden smurt.
    Og så får cyklen vel den helt store tur omkring hver 8 uge måske lidt oftere, hvor cyklen bliver helt splittet helt ad og bliver renset og smurt

• #13   27. dec 2012 find din bagskifter her det er på dansk så skulle det ikke være noget problem at fikse en justering http://techdocs.shimano.com/techdocs/index.jsp

• #14   27. dec 2012 Bamze og Bjarke. Jeg har købt cyklen på internettet hos Bike-Discount.de, men fik mtb-tours.dk til at samle den. Jeg har lige ringet til dem, og de siger jeg bare skal komme ned med den smiley

• #15   27. dec 2012 Tak for linket Jesper. Det var en rigtig stor hjælp.

Kommentér på:
XT bagskifter driller

Annonce