1.337 visninger
|
Oprettet:
MTB gearproblemer {{forumTopicSubject}}
Hej CG
Min mtb (bianchi methanol med sram x0) vil ikke bruge gear nr. 2. Dvs. jeg kan sagtens køre i gear 1 og 3, men ikke nr. 2. Hvis jeg ender i gear nr. 2, så ligger kæden og hopper mellem inderste tandhjul og anden-inderste tandhjul og kan derfor ikke køre ordentligt... Nogen gode forslag?
Har tidligere haft skiftet geardroppet efter styrt, men synes ikke det ser hverken skævt eller bøjet ud..
PFT!
/Jeanett
feb 2008
Følger: 11 Følgere: 16 Cykler: 3 Emner: 71 Svar: 5.236
jun 2011
Følger: 3 Følgere: 2 Cykler: 2 Emner: 17 Svar: 46
aug 2012
Følger: 1 Følgere: 5 Cykler: 3 Emner: 18 Svar: 798
Her er hvad du skal gøre:
- Skift til mindste klinge for og mindste tandhjul bag.
- Af med kablet på bagskifteren og drej både barrel adjusteren ved grebet og bagskifteren alt hvad de kan med uret.
- Se/hør om øverste pully kører præcis over mindste tandhjul på kasetten. Juster High (H) skruen så det passer.
- Tryk så let på bagskifteren, mens du bruger pedalerne, således den skifter til største tandhjul på kasetten(hold trykket på bagskifteren).
- Se/hør om øverste pully kører præcis over største tandhjul på kasetten. Juster Low (L) skruen så det passer.
- Tilbage på mindste tandhjul kastette.
- Sæt gearkabel fast igen og sikre, at kablet ikke er slapt noget sted på cyklen. Det skal ikke sættes vildt stramt på, bare kun så det ikke hænger.
- Skift EN gang ned på grebet til bagskifteren, og der sker højst sandsynligt intet, når du kører med pedalerne. (Hvis den allerede skifter nu, er kablet for stramt).
- Mens du kører med pedalerne, drejer du barrel adjusteren MOD uret indtil bagskifteren skifter ned, og stopper med at dreje.
- Så drejer du alt mellem 1 til 1½ omgang på barreladjusteren MOD uret, og bagskifteren skulle nu være centreret over hver tandhjul på kasetten. Her lytter og ser man, at kæden skifter med det samme.
- Barrel adjusteren: MED uret= fører kæden væk fra baghjulet og MOD uret= Kæden ind mod baghjulet.
Mvh
okt 2006
Følger: 45 Følgere: 49 Cykler: 7 Emner: 179 Svar: 1.916
jun 2011
Følger: 3 Følgere: 2 Cykler: 2 Emner: 17 Svar: 46
feb 2008
Følger: 11 Følgere: 16 Cykler: 3 Emner: 71 Svar: 5.236
okt 2006
Følger: 45 Følgere: 49 Cykler: 7 Emner: 179 Svar: 1.916
MTB gearproblemer