10.391 visninger
|
Oprettet:
Hvordan smøre forgaffel? {{forumTopicSubject}}
Jeg vil gerne give mine forgaffel-ben et nyt tyndt lag olie efter hver tur i skoven, men hvilken olie er det bedst at bruge?
Jeg tænkte på at sprøjte noget tyndt syrefri olie på med en blomsterforstøver, så der kommer et tyndt lag der ikke så nemt samler skidt.
Hvad bruger I?
Forgaflen er en Rock Shox SID RL.
jun 2009
Følger: 7 Følgere: 6 Cykler: 2 Emner: 60 Svar: 1.124
feb 2011
Følger: 5 Følgere: 5 Cykler: 3 Emner: 41 Svar: 214
jul 2010
Følger: 3 Følgere: 3 Cykler: 7 Emner: 18 Svar: 244
Den har holdt i 1 år nu, og jeg har kun brugt max 1/5 af den. Enjoy
jul 2011
Følger: 2 Følgere: 1 Cykler: 1 Emner: 2 Svar: 83
feb 2006
Følger: 14 Følgere: 18 Cykler: 7 Emner: 47 Svar: 1.073
Til smøring af pakning og inderben
feb 2009
Følger: 2 Følgere: 1 Cykler: 2 Emner: 29 Svar: 103
nov 2011
Følger: 1 Svar: 27
Det med en forstøver vil være det rene helvede at gøre rent bagefter, for det tynde lag vil havne alle mulige andre steder, såsom dine bremse skiver/klodser
nov 2008
Følger: 7 Følgere: 6 Cykler: 6 Emner: 12 Svar: 1.420
Gør gaflen ren og fjern skidt og støv fra inderbenene. Spray det på inderbenene nede ved seglene, pump et par gange i gaflen og tør det skidt af, der kommer op fra seglene. gentag indtil der ikke kommer mere op
Det er rigtig nok, at man sådan set bare skal holde gaflen ren, så klarer den resten selv, men har man prøvet at skille en gaffel ad og set seglene (dustwipes, om man vil), så burde man ikke være i tvivl om, at det er en god idé, at holde dem bare nogenlunde rene og velsmurte...
jan 2012
Følger: 1 Cykler: 2 Emner: 5 Svar: 35
sep 2014
Følger: 1 Svar: 1
Grunden til at nogle siger man skal smøre med f.eks fork deo eller anden tynd olie, er at det er det eneste der kan penetreres gennem de dustwhipes der sidder i toppen, og komme ned og smøre filt-ringene der skal smøre gaffelbenene. Derved risikerer man også at trække skidt med ned. Man risikerer også at nedsætte tiden inden nødvendig service, da den tynde olie+skidt, blander sig med gaffelolien. Det bedste er bare at hænge sin mtb i forhjulet, op ad væggen f.eks, og lade gaffelolien rende ned og smøre filt-ringene:)
Hvordan smøre forgaffel?