{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
10.391 visninger | Oprettet:

Hvordan smøre forgaffel? {{forumTopicSubject}}

Jeg vil gerne give mine forgaffel-ben et nyt tyndt lag olie efter hver tur i skoven, men hvilken olie er det bedst at bruge?

Jeg tænkte på at sprøjte noget tyndt syrefri olie på med en blomsterforstøver, så der kommer et tyndt lag der ikke så nemt samler skidt.

Hvad bruger I?

Forgaflen er en Rock Shox SID RL.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvordan smøre forgaffel?
  • #1   27. jul 2012 Jeg smør slet ikke min gaffel, vasker den bare, gaflen burde ordne resten smiley

• #2   27. jul 2012 Man kan købe gaffel-olie i form af en lille spraydåse

• #3   27. jul 2012 http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=3150 det er godt nok ikke lige denne jeg bruger. Men et produkt lig den.
    Den har holdt i 1 år nu, og jeg har kun brugt max 1/5 af den. Enjoy

• #4   27. jul 2012 Der er sådan set ikke nogen grund til at smøre den, sålænge du holder den helt ren.

• #5   27. jul 2012 http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=3047

Til smøring af pakning og inderben

• #6   27. jul 2012 Enig med det der tidliger er skrevet, det er ikke nødvendig hvis du holder inderben rent og overholder service.

• Cikel manden
    Cikel manden Tilmeldt:
    nov 2011

Følger: 1 Svar: 27
    #7   27. jul 2012 De fleste pakninger består jo af gummi. det der glider nemmest på gummi pakninger er Silicone-olie

Det med en forstøver vil være det rene helvede at gøre rent bagefter, for det tynde lag vil havne alle mulige andre steder, såsom dine bremse skiver/klodser

• #9   28. jul 2012 Jeg bruger Brunox Deo eller Dynamic forgaffelspray...
    Gør gaflen ren og fjern skidt og støv fra inderbenene. Spray det på inderbenene nede ved seglene, pump et par gange i gaflen og tør det skidt af, der kommer op fra seglene. gentag indtil der ikke kommer mere op smiley
    Det er rigtig nok, at man sådan set bare skal holde gaflen ren, så klarer den resten selv, men har man prøvet at skille en gaffel ad og set seglene (dustwipes, om man vil), så burde man ikke være i tvivl om, at det er en god idé, at holde dem bare nogenlunde rene og velsmurte...

• #10   29. jul 2012 Super, tak for alle de brugbare input! Gaffelbenene bliver naturligvis vasket efter hver tur i skoven. Regner med at købe Brunox Deo næste gang jeg skal hente en bestilling hjem, lader til at det er et nemt og godt produkt. Vil jo gerne udskyde tiden til hvornår gaflen skal skilles ad...

• Jesper S
    Jesper S Tilmeldt:
    sep 2014

Følger: 1 Svar: 1
    #11   13. mar 2019 Det er den tynde olie der trækker skidt med ned i gaflen og på filt-ringene.
    Grunden til at nogle siger man skal smøre med f.eks fork deo eller anden tynd olie, er at det er det eneste der kan penetreres gennem de dustwhipes der sidder i toppen, og komme ned og smøre filt-ringene der skal smøre gaffelbenene. Derved risikerer man også at trække skidt med ned. Man risikerer også at nedsætte tiden inden nødvendig service, da den tynde olie+skidt, blander sig med gaffelolien. Det bedste er bare at hænge sin mtb i forhjulet, op ad væggen f.eks, og lade gaffelolien rende ned og smøre filt-ringene:)

Kommentér på:
Hvordan smøre forgaffel?

Annonce