{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Knækket bagsvinger Specialized Epic 29 Expert
  • #1   30. maj 2012 hvis du finder en dygtig alu-svejser, så skal det nok holde

  • #2   30. maj 2012 Ok tak for svar

    Der er billeder på min profil


  • #3   30. maj 2012 Tag kontakt til sælgeren og hør om han kan tag den til forhandleren hvis der stadigvæk er garanti på den fra forhandleren.


  • #4   30. maj 2012 Den er købt fra ny i USA men ved ikke de er vist ret hårde med garanti på det mærke

  • #5   30. maj 2012 Byt til nyt eller svejsning.

    Det der kan sagtens svejses, også hvor det bliver stærkere end fra fabrikken.


  • I am nr.  8
    I am nr. 8 Tilmeldt:
    aug 2011

    Følger: 9 Følgere: 8 Svar: 133
    #6   30. maj 2012 Arr Muro det passer vist ikke helt.
    En svejsning er stærkere end alluen selv. det er materialet lige omkring, der kan blive lidt skørt, men det skulle da gerne kunne holde. Ellers ville den jo knække i de andre svejsninger.
    Find en god alu smed og få ham til at svejse den sammen igen.....


  • #7   30. maj 2012 Jeg havde købt en ny bagsvinger.

  • #8   30. maj 2012 hvorfor ikke kontakte den nærmeste Specialized forhandler og høre hvad en ny koster. Tror ikke den er vildt dyr.

  • #9   30. maj 2012 Det gør jeg også i morgen og måske dækker de den på garanti
    Ville bare høre hvad i har at sige her på siden
    Skal nok skrive når jeg har en løsning


  • #10   31. maj 2012 De dækker helt sikkert ikke på en der er købt i usa

  • #11   31. maj 2012 tror det er lige meget om den er købt i usa eller dk.
    du tager til den nærmeste forhandler og siger det.han kan så ringe til importøren og få en ny baggaffel.
    havde engang en tysk indkøbt specialized der flækkede i kronrøret og der var der ingen problemer i at få ramme byttet i dk


  • #13   1. jun 2012 Jeg spurgte forhandler da jeg købte min Cube om jeg kunne frygte en knækket forgaffel. Han sagde så, at det ALDRIG er oplevet. Et stel er bygget til at holde. Smid den til forhandler! De vurderer så om det er din eller fabrikkens fejl.

  • #14   1. jun 2012 Jesper S

    Er nu ikke sikker på det er så heldig en udtalelse du kommer med til Muro, det kan sagtens være du har svejset flere alu rammer sammen men det betyder skam ikke du udtaler dig korrekt tvært imod.

    Rør på cykel er varmebehandlet og i det øjeblik den varmebehandling bliver brud er rør skrøbelige og bløde som alu er generelt som materiale.

    De første to år Principia eksisterede troede de også man kunne købe varmebehandlede rør og svejse dem bagefter, det betød så i stedet af de havde ca 50% af deres rammer som knækkede og skulle byttes på garanti (nogle endda flere gange) indtil det gik op for dem at det netop var svejsningen efter varmebandlingen som lavede hele skaden.

    Måden man laver en alu ramme på er svejse først og varmebehandle bagefter ellers bliver der brud lige ved siden af svejsningen.

    Rør der er knækket som det her i tråden er enten at fjerne en del af lakken på begge sider af brud og så lime et wrap rundt om brud, desværre er det ikke særlig mange steder det kan gøres i dk men Tønder/Hydro aluminium kan (de limer de bærende elementer på flere nye biler med alu som base, Audi, MG) det er dyrt men godt som nyt.

    Kristian P

    Du tager kontakt til Specialized på deres .com hjemmeside så får du besked på hvordan du skal forholde dig, mener nemlig importør i dk er Specialized selv.


  • #16   1. jun 2012 Der er flere steder på stel hvor en svejsning ikke er så følsom men de tre væsentlige steder løber folk oftes ind i problemer igen..
    Bund af skrårør/ samling kronrør, krankboks område og bagstag/kædeside, det er de mest belastede steder og også der fleste skader sker ved reklamationer...

    Kommer også helt an på hvilket stel der er tale om, taler vi om highend ramme som denne ja så er materiale meget tyndt normalt omkring 0.8-1mm og ikke 2-2.5mm som man ser på en lidt billigere ramme, jo tykkere gods jo mere taknemmeligt er det at arbejde med.

    Problemet med alu og svejsning er at kernen smelter længe før overfladen så når man svejser i det ændres strukturen i alu omkring selve svejsningen, det er derfor man varmebehandler bagefter for at udligne struktur ændring og give den styrkede overflade.

    7000serie alu er også lettere og mere taknemmeligt at arbejde med end feks 6000serie som man bruger på lidt bedre rammer.

    Tilsats tråd/pinde er normalt også i 7000serie alu hvis man køber fra feks en smed eller lign.


  • #18   1. jun 2012 Tror nu ikke det er held den stadig holder... tror det er flere ting der gør det, en god ren svejsning, at Marin brugte/bruger 7005 alu (den gang var de ikke buttede) og at bruger af ramme/cykel nok ikke misbruger cyklen med vild kørsel i skov men bruger den til blandet brug smiley

    Du har helt ret i at det er oxidhinden jeg tænker på, det er bare de færreste der ved hvad det er så du må være uddannet smed nu det faldt dig ind og nævne den smiley



  • #20   2. jun 2012 Cyklen er indleveret hos en Specialized forhandler, han sender billeder og stelnr til Holland, så ser vi hvad der sker
    Var først forbi Byens førende smed, han siger at de først i det øjeblik de svejser kan se på smeltebadet om det kan holde, ang hærdning nævner bla at man ligger emnet ind i en kammer med en gas art som hærder overfladen op, eller hvis man har masser af tid lader man det ligge i 4 mdr, de lavede noget til forsvaret engang, det skulle ligge i 4 mdr smiley
    Skal køre 12 timer løb den 16 så jeg savner min cykel, har dog lånt en sprit ny Testbike, og selv om der er lidt kampvogn over den, er jeg glad for den service de yder


  • #22   2. jun 2012 Jeg er sikker på at de enten laver den eller giver dig en ny bagsvinger, det er et seriøst firma smiley

    Omkring hærdning og svejsning er det meget individuelt og meget materiale type orienteret.

    Tager men en 6061 alu som bruges på fleste highend rammer så taler vi om tid fra 10min til tre timer ved temp på omkring 900-970gr og den mere alm alu 7000serie er på samme tid men temp mellem 600 og 870gr.

    Specialized bruger så deres M2 alu som har keramisk støv blandet i til at lukke de små porre som der er i alu så de kan lave rør stivere og lettere men samtidig også noget skod at svejse i af samme grund jeg fraråder at gøre det og i stedet får det limet med en wrap i tilfælde af at det ikke byttes.

    Her kan man læse lidt om hvad der sker kemisk og fysisk i alu og omkring hærdning.

    http://www.mlevel3.com/BCIT/heat%20treat.htm
    (link fjernet)


  • #23   13. jun 2012 Har du fået besked ang din ramme?

  • #24   13. jun 2012 Har købt en ny til 1700 + 200 til montering
    Køber aldrig mere en brugt cykel om der er papirer på den eller ej

    Tak til alle der har deltaget debaten smiley


Kommentér på:
Knækket bagsvinger Specialized Epic 29 Expert

Annonce