Bilbatterier i ladcykel {{forumTopicSubject}}
Min impulsive hjerne har fået en god idé, tror jeg. Jeg overvejer at købe en el-ladcykel, hvor batteriet evt. er defekt. Så vil jeg montere og serieforbinde 3-4 batterier fra en motorcykel eller bil (afhængig af om det originale batteri var 36v eller 48v). Og nej, det bliver ikke for tungt. En ladcykel med to børn og en voksen mand kan hurtigt nærme sig en kampklar vægt på næsten 200 kg.
Men kan det lade sig gøre, eller vil jeg futte cyklens elektronik af? Her tænker jeg, om strømstyrken kan være for høj ved brug af bilbatterier?
Det nemmeste er at købe et nyt originalt batteri, men de er pisse dyre, (åbenlyst) af varierende kvalitet og kapaciteten er for lille til lange hyggeture.
sep 2014
Følgere: 8 Emner: 2 Svar: 89
Tværtimod tænker jeg måske du vil opleve at elektronikken lukker ned fordi spændingen dykker når du belaster batterierne. Muligvis skal elektronikken også have noget tilbagemelding om batteriernes tilstand for overhovedet at virke.
Husk også at sådan nogle blybatterier kke bare kan lades med en LiPo lader.
aug 2006
Følger: 1 Følgere: 38 Cykler: 1 Emner: 18 Svar: 137
Jeg kom godt til at tænke på, at der typisk er mere end to poler på et cykelbatteri. Så gad vide, hvad de andre end plus og minus egentlig bruges til
sep 2014
Følgere: 8 Emner: 2 Svar: 89
Der er dog ingen tvivl om at man godt kan lave en cykel der kører på gammeldags blybatterier, NiMH eller noget andet men der er en grund til at man er gået over til LiPo og lign i moderne elværktøj, cykler, elbiler etc etc selvom styring af den type batterier er noget mere besværlig og kritisk. De giver bare mere stabil performance.
Styringen er nok det største problem.
aug 2006
Følger: 1 Følgere: 38 Cykler: 1 Emner: 18 Svar: 137
maj 2009
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 2 Svar: 1
aug 2006
Følger: 1 Følgere: 38 Cykler: 1 Emner: 18 Svar: 137
aug 2018
Følger: 2 Følgere: 11 Emner: 4 Svar: 38
24V bly-ladere er meget almindelige da rigtigt mange elhunde og stablere kører på 24V - og i hvert fald 36V kan fås (bare søg på "xxV lead acid charger"). Men sidstnævnte er måske nok lidt eksotisk og derfor måske dyrt. Og med én lader bør dine celler være rimeligt ens. Så måske er din ide med flere små ladere ikke så dum. Jeg ville nu nok sætte et stik i - OG en omskifter, for det er ikke sikkert at elektronikken er sikret mod det "snavs" moderne switch-mode ladere kan finde på at lave...
LiIons primære fordel er effekt ifht. vægt/volumen. Desuden er de typisk meget strømstærke, kan lades relativt hurtigt (hvis kølet/overvåget ordentligt) og har lav selvafladning. Selv hvis vægten ikke skræmmer dig, bør du altid kigge på levetiden for cellerne. Typisk opgivet i antallet af ladecykler (ikke ladcykler! ;-). Jeg ved ikke så meget om bly-celler. Men sidst jeg kiggede, var de almindelige ikke ret gode. Hvis man vil fuldt op-/aflade mange gange, bestemte jeg mig til, at man skulle bruge enten industrielle celler eller batterier lavet til golfvogne og kørestole (og alle var "ikke billige"
aug 2006
Følger: 1 Følgere: 38 Cykler: 1 Emner: 18 Svar: 137
Der er ingen tvivl om, at bilbatterier nok ikke har lige så mange ladecyklusser som originale cykelbatterier. Til gengæld kan jeg få tre gode, mindre bilbatterier til 1500 kroner samlet og dermed opnå 36v og over 40 Ah. Så i teorien skal jeg i runde tal oplade det originale batteri fire gange så ofte som min kombination af bilbatterier.
Bilbatterier i ladcykel