1.424 visninger
|
Oprettet:
![[Principia] Daniel H N {DMCC} .](https://billeder.bazoom.dk/cykler/bruger/1/90/90/635287733236070000/3941/principia-daniel-h-n-dmcc-_.jpg)
10. apr 2007 Følger: 68 Følgere: 68 Cykler: 6 Emner: 136 Svar: 1.275
pneumatiske bremser? {{forumTopicSubject}}
Hej CG, jeg sidder og keder mig lidt, og så kom jeg til at tænke på om man kan få pneumatiske bremser som altså fungerer på samme måde som hydrauliske bremser bare lufttætte?
feb 2008
Følger: 11 Følgere: 16 Cykler: 3 Emner: 71 Svar: 5.236
dec 2010
Følger: 1 Cykler: 1 Emner: 1 Svar: 9
Det kan lade sig lave, men vil kræve en kompressor og en akkumulator ombord. Gæt selv om det er en god løsning.
feb 2008
feb 2008
feb 2011
Følger: 4 Følgere: 3 Cykler: 2 Emner: 2 Svar: 126
okt 2010
Følger: 1 Svar: 8
Luft bruges fordi det giver mulighed for en stor forstærkning,det kan selvfølgelig også opnås hydraulisk men er dyrt og kompliceret.
aug 2010
Følger: 12 Følgere: 11 Cykler: 1 Emner: 8 Svar: 61
okt 2011
Følger: 1 Cykler: 1 Svar: 7
Er det ikke blot hjælpebremsen der anvender luft? Noget med at man anvender lufttryk til at bremse en roterende aksel. Det vil sige der ikke er kontakt mellem bremsebelægning og evt skive eller tromle. Dvs der ikke opstår den samme varme og derfor kan de anvendes som hjælpebremser lidt det samme som at man lader motoren bremse i gearene.
Men skal lastbilen virkelig bremse så er der altså kun bremsen der skaber direkte kontakt mellem bremseklodser og skiver. Og disse anvender stadig olie.
Hæng mig hvis jeg tager fejl
okt 2010
Følger: 1 Svar: 8
Sagen kort.
Når ratholderen træder på bremsepedalen åbnes en ventil(trædeplade ventil) som sender trykluft ned til hjulene hvor der sidder en cylindre som med stangskub aktiverer en S nøgle der så får bakkerne til at danne friktion imod tromlerne,det er jo næsten som på en cykel hvor man bare bruger et kabel til at aktivere med.
Det tager tid at fylde trykluft i alle slangerne og derfor indskydes der relæventiler tæt på bermserne så det kun er nødvendigt at flytte små mængder luft,dermed nedsættes bremsernes reaktionstid.
Der er ingen olie i systemet men spritdampe for at kondensvandet ikke skal fryse.
Det er måske en retarder du tænker på http://en.wikipedia.org/wiki/Retarder_(mechanical_engineering)
En fin dims men selvom den er monteret er kørertøjet udstyret med ganske almindelige bremser.
pneumatiske bremser?